Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rhodos, Ixia

  • Rhodos, Ixia

    Publicerad av spitchen på 13 augusti, 2012 vid 19:50

    Hejsan!

    Tänkte åka och vindsurfa lite på Rhodos. Var ska man bo och var kan jag hyra utrustning för en vecka?
    Någon som har lite tips kring detta 🙂

    danne_an svarade 11 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • marten-p

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 22:21

    Jag har liknande funderingar, men undrar om Ixia el Prasonisi är bäst för mig?

    Är återfallssurfare, aktiv på Davidsson-tiden. Hyrde en helg i fjol efter 22 års uppehåll och det gick ok. Gillar hellre plattvatten och fart än vågor och trix.

    Är lite rädd att Ixia blir väl choppigt för mig som inte är så duktig.

    Var är bästa stället, hyran för mig? Nu i september.

  • claesa

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 05:41

    Tror att vid http://www.procenter-rhodos.com/ uppe vid udden är det mindre chop än inne i viken. Annars finns ju alltid prasonisi. Mycket jämnare vind också. Tycker personligen att ixia är perfekt då man inte är fast 10 mil från staden om det inte skulle vara någon vind. Väldigt lättillgängligt. Jag har hyrt vid http://www.surfersparadise.gr/. Kan rekommenderas, dock ganska chopping där, men bra grejor och trevlig personal. Procenter känns väldigt tyskt i jämförelse. Annars är prasonisi suveränt då man kan välja vilken sida man vill segla. Plattvatten på ena och vågor på andra. Hyr en bil och åk dit för en dag och kolla hur det ser ut så man vet inför nästa resa 😉

  • claesa

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 05:43

    Glömde boende. Ganska enkelt. Vilket hotell som helst funkar i ixia. Bara att välja och vraka. Finns några riktigt stora charterhotell i direkt anslutning till procenter med allinclusive och sånt om man vill. Jag bodde på hotell nathalie. Enkelt billigt boende. 20min promenad till stället jag hyrde från.

  • johana

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 06:06

    Kan bara hålla med tidigare, det var där intresset återuppstod 🙂 , bodde precis vid “Pro-centret” som refereras till, de har två sites, den ena som ligger på “spetsen”, jämn vind och enkelt att komma in/ut – men högre tempo och upplevdes som stressigare – bra om man seglat lite innan, kanske inte stället där man börjar om man hållt upp 10 år. Körde istället på deras “nybörjarsite” vid vindmöllan, fördel – mycket avslappnad stämning och lätt att få hjälp med att ställa in sele, linor, segel med mera… Nackdelen är att du behöver en bräda som bär för att komma ut till vinden och samma på vägen in. Tror inte det är så stor skillnad på choppigt vatten på någon av siterna i Ixia/Ialyssos – samma klapperstenstrand att gå ner i och inga rev eller annat att köra på…
    Kremasti beach som ligger ytterligare längre ut passar bäst för kitesurfare och vindsurfare med egna grejer – var inte där men det såg på håll ut som sandstrand – samma choppiga vatten.
    Prassonisi var vi och kikade, plattvatten eller vågor, bara att välja – men om du har familj med som inte är intresserade så går den stranden fetbort eftersom det inte finns några alternativa aktiviteter och den ligger verkligen helt out of bounds…

  • jumper

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 07:28

    Hur är Prasonisi i jämförelsen med Ixia och runt där, blåser det alltid bättre nere i Prasonisi alltså? Kan man se det på prognoserna på något sätt eller får man chansa på att åka ner till södra delen för att se om det blåser bättre?

  • claesa

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 07:52

    Prasonisi är nog bättre som windsurfingställe med valmöjligheten mellan plattvatten och vågor. Men meltemivinden som kommer till ixia får sjöbris effekt på eftermiddagen så betydligt vindsäkrare enligt personalen på uthyrningstället. Sen är det ganska ödsligt vid prasonisi. Ska du åka ensam och bara satsa på surf så är nog prasonisi rätt grymt.
    Jämför vindstatistiken mellan de båda över sommarmånaderna. Har inte provat själv dock då båda dagarna som vi hyrde bil och åkte ner till spetsen var det vindstilla. Ganska surt.

  • moffat

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 08:15

    Kulingvarning har en bra genomgång av ställena i Ialyssos/Ixia.

    http://www.kulingvarning.nu/?p=5943

    Jag var där med familjen i fjol. Tog en restresa i slutet av juni och hamnade på Poseidonia, som var helt OK. Dessutom blåste det sex dagar av sju. Eftersom Windsurfers World ligger närmast hotellet så blev det att jag hyrde där. Det är ett avslappnat ställe som har JP och Neil Pryde på uthyrningsmenyn. Ett stort plus var att vi betalade för utnyttjande av en bräda i stället för per person om ni förstår hur jag menar. Vem det var som utnyttjade brädan spelade ingen roll. Alltså kunde min fru och tonårsson turas om att segla på en lite större bräda på förmiddagen, och när vinden ökade efter lunch så tog jag över och bytte till en mindre bräda. Jag vet inte om det funkar så fortfarande, men det sparade en slant för oss jämfört med att hyra på Pro Center!

  • mwp

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 09:28

    Bodde på Sea Melody (Fritidsresor) 75 m till havet och Windmill som Gurra beskriver på kulingvaring.
    Går att hyra per /timme utan att förboka. I övrigt nära procenter. Var där för tre veckor sedan och det brukade blåsa upp vid tretiden.
    /M

  • johana

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 09:56

    Bodde också på SeaMelody, då var vi nog där samtidigt :-), även Pro-Center accepterade flera användare på samma bräda – i allafall vid nybörjarhaket (WM), hade 5h klippkort och dottern seglade 1h och jag resten…

  • spitchen

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 17:55

    Mm boendet är fixat nu och får kolla lite på de olika uthyrarna av utrustningar. Surfers verka ju vara rätt bra..? får se hur jag gör. Det lockar ju med stället som inte bryr sig om att man byter surfare heller…:)

  • mwp

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 15:12
    Spitchen;695446 wrote:
    Mm boendet är fixat nu och får kolla lite på de olika uthyrarna av utrustningar. Surfers verka ju vara rätt bra..? får se hur jag gör. Det lockar ju med stället som inte bryr sig om att man byter surfare heller…:)

    Kolla på kartan google earth och ta det närmaste stället från ditt hotel. Längre än man tror i bukten.

  • alken

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 08:27

    Jag kom igårkväll hem från Ixia, har hyrt 3 dagar på Planet windsurfing, det surfcenter i ixia som ligger längst i riktning mot rhodos stad(höger på stranden). Hjälpsam personal, bra service. Fick känslan av att de hade något fräschare utrustning än de andra 2 centren inne i viken. (iaf jämfört med de surfare jag såg ute). Ganska platt där vid sideshore vilket det var de flesta dagar. Kan bli ett svårt shorebreak vid mycket vind rakt utifrån.Vinden låg på 22, 18 och 14 knop de dagar jag körde. Det hade nog gått att surfa samtliga dagar egentligen, det var minst 13-14 på eftermiddagen hela veckan jag var där och de har segel upp till 8.4. Blåser mest mellan 3-5 på eftermiddagen. Det verkar dock som om de duktigaste inte håller till inne i viken. Lycka till

  • danne_an

    Medlem
    30 augusti, 2012 vid 13:21

    Kan varmt rekomendera ProCenter om du inte bor allt för långt ifrån. Var där förra månaden och bodde på Blue Horizon. Grymt bra ställe om man har med sig icke surfande.
    Schyssta grejjer och bra service på centret!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rhodos, Ixia

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.