Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RIGGA ETT CAMBER SEGEL!???

  • RIGGA ETT CAMBER SEGEL!???

    Publicerad av mickemoose på 17 juli, 2005 vid 17:11

    hej, hur riggar man lättast ett camber segel? jag har två 6.0 segel me camber, årsmodell 95 typ. är de kanske lättare om jag har en 430 mast (lite mindre styv…)
    för alla cambergrejer som ska sitta mot masten hoppar ju skitlätt ur när man riggar, finns det nån video eller nåt så man kan kolla hur man på smidigast sätt riggar.
    för jag blir TOKIG på dem där seglena! usch tongue.gif
    grin.gif

    jakob_s svarade 18 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • karnan

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 17:26

    Jo, det kan minst sagt vara lite knöligt. Två trick som bör hjälpa dig på vägen. Det första är att montera bommen redan när du har skjutit in masten halvvägs. Spänn fast löst på masten och dra uthalet något för att ge lite stöd. När du sedan matar in masten måste du förstås dra ner bommen succesivt. Mina cambersegel klarar sig med detta. Ett annat trick som är lite meckigare är att helt enkelt släppa på lattspänningen på de nedersta tre, fyra latterna. På mina segel använder man en vanlig insticksnyckel. Jag brukar släppa ca 1 cm. När allt är riggat och klart spänner man latterna igen så att det inte finns några veck längs lattan.

    Lycka till

    /Johan

  • mickemoose

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 17:32

    var exakt lättar man på trycket på lattorna? de låter iaf smidigast! rita gärna i paint om du orkar wink.gif

  • karnan

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 17:51

    På mina segel sitter det en skruv längst ut i änden av varje latta. Jag är inte hundra men jag tror det är det enda stället att leta på :-).

    /J

  • surfen

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 17:53

    North Cambersegel har jag haft i massor, där gjorde man så här! Trä i masten utan att sätta i cambrarna spänn lätt i nedhalet, sätt på bomen med rekommenderat längd, spänn uthalet så mycket det går. Nu ska man trycka på cambrarna på masten. Spänn nu nedhalet som du vill ha det och ha koll på att inte cambrarna hoppar ur, när det är klart släpp på uthalet och sätt rätt uthal till ert segel.

  • argulander

    Medlem
    17 juli, 2005 vid 22:00

    Har haft en del cambersegel har nu endast två kvar, olika tricks för varje segel. Brukar funka med att trä på masten som vanligt och försöka se till att man liksom för ned cambrarna efter masten så att de sitter på plats. Sedan drar man nedhalet halvhårt dvs så mycket man kan dra utan att använda någon riggpinne. Sedan är det ofta någon camber som hoppat ur, denna lägger man på plats och slutdrar sedan nedhalet hårt, då brukar det funka. (Gäller tex NP RX2 9,4). Andra segel fungerar inte denna taktik, har någon camber hoppat trots att man försökt trä på dem i ordning så är det svårt att rätta till det, oftast är det då bäst att börja om från början. (Gäller tex NP VX 2 6,3, oftast går det dock lätt att rigga just detta segel). Andra segel som jag haft har varit för jävliga att rigga tex Wallen race 7,5 , svårt att rigga utan att bryta någon latta. NP RX 2 7,8 också mycket svårt och tålamodskrävande att rigga (möjligen pga fel mast). Sammantaget måste man bli överens med varje cambersegel, gör man exakt rätt brukar det gå hyggligt smidigt att rigga, fuskar man det minsta får man problem. MVH Klas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2005 vid 09:48

    Har själv ett RX2 7,8 och har inga som helst problem att rigga det.(kör rek mast)
    Dock har de 2 övre kammrarna några gånger hoppat ur. (typ 4-5 ggr på 40)

    Jag trär bara på seglet och sen drar jag nedhalet typ 60%, uthal sen resterande 40% på nedhalet..

    därimot har jag problem att dra det till 498 +/-1cm som rekomendationen är..Kör det typ på + 3 till 4cm.
    Lånade ett nedhalstrimm..det var som en gåva från ovan..

  • jakob_s

    Medlem
    18 juli, 2005 vid 09:49

    Jag ^
    kakorna funkar risigt på jobbet…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RIGGA ETT CAMBER SEGEL!???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.