Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga segel (basic)

  • svenne

    Medlem
    14 september, 2013 vid 15:59

    Dra mer. Lös akter typ så här.

    Uthalet brukar funka bra att dra tills det blir motstånd. Du kan spänna ganska enkelt med lite kraft tills det snabbt blir mycket motstånd, bara ett par cm skillnad. Dra dit och ett par tre cm till så är du där Alex menar.

    Som vanligt, stirra dig inte blind på siffror och se de bara som riktlinjer. Din bom, förlängare osv är garanterant inte exakt likadana som de grejer de har utgått från. Jag har en superbra förlängare till exempel, men den skiljer sig tre cm från en annan jag har.

    EDIT: Kan väl tillägga att om seglet är löst som de svarta linjerna så har du dragit tillräckligt, men det är svårt att se på bilden. När slacket mellan de översta lattorna har nåt mitten så börjar det närma sig. På nyare segel drar man ännu mer. Mina Goya har nog nästan 2/3 in till markeringen.

  • alexasu

    Medlem
    15 september, 2013 vid 20:45

    Det där seglet ser tyvärr inte ut att vara från 2002 utan snarare från 1996 eller så.
    Mina ezzy-erfarenheter går tyvärr inte så långt tillbaka, men oavsett så tror jag också att du ska ha ännu mer nedhal!
    Som Svenne visar i sin bild, så ska de flesta segel vara lösa ca halvvägs in mot masten mellan de två översta lattorna.

    edit: kolla denna pdf från ezzys hemsida: http://www.ezzy.com/allyearsezzys/1996/pdfs/WAVE.PDF

  • dr-masse

    Medlem
    16 september, 2013 vid 08:11

    Det där Ezzy seglet ser ut att vara från 2011.

    Skoja bara. Det säger lite om kvalitet att det där seglet ser nästan nytt ut.

    Grymt bra med bild. Du skall absolut dra mer nedhal, som alla skriver. Släng gärna på bommen även när du provriggar eftersom det är svårt att bedöma riggningen som helhet utan att få lite uthal i seglet. Det skall gå lätt att dra lite uthal och inte behövas mer än ett par-tre centimeter. Rigguiden som alexasu länkade till ser riktigt bra ut, bättre än vad många andra har 2013…

  • malibu

    Medlem
    16 september, 2013 vid 12:59

    Sjukt hjälpsamt här! Nice! Tack för alla svar. Får köra ett snäpp till på mastfoten helt enkelt .

  • malibu

    Medlem
    24 september, 2013 vid 09:50

    Nytt försök. Seglet funkade betydligt bättre så här. Ska jag dra mer/mindre någonstans?gx7g.jpg

  • dr-masse

    Medlem
    24 september, 2013 vid 10:37

    Ser rätt bra ut nu, tycker jag. Lite svårt att bedöma buk och nedhal eftersom lattorna slagit över åt ‘fel’ håll (buken uppåt), men nog borde det där funka. Lattorna ser ut att ligga rätt mot masten, t ex.

    Nu ere mer finlir, precis som det skall vara. Kanske lite mer späning i nedersta lattan, kanske en smula mer nedhal.

    Hängseltamparna skall nog skjutas bakåt en bit.

  • svenne

    Medlem
    24 september, 2013 vid 13:56

    Du har i alla fall mer fluff i akterliket nu än tidigare, ser mycket bättre ut. Tycker att det ser ut som att du ska ha mer uthal. Fråga nån annan på plats, det är mycket lättare att se det på riktigt.
    Och ja, bak med linorna! Ungefär en tredjedel av bommen. Jag kör med mer drag i framhanden, en del vill ha neutralt och en del kör med drag i bakhanden. Det handlar om några cm fram och tillbaka i justering om du sätter dem rätt.

  • malibu

    Medlem
    24 september, 2013 vid 19:17

    Tack för tipsen. Tyckte också att det verkade som att det skulle vara mer uthal, men jag ville ut på vattnet och bestämde mig för att trial and error ju också funkar! 🙂

    Och jo, jag hade gärna frågat någon på plats, men här krävs det 10m/s för att andra än jag ska vara ute, och det är lite för tufft för mig ännu 🙂

  • l3ll3

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 08:21

    Tack för den här tråden!

    Jag köpte lite beg. prylar förra hösten och först nu har jag gett mig på att testa dem. Som återfallssurfare från 80-talet känns ju dagens utrustning minst sagt annorlunda och vid första riggningen upplevde jag exakt samma problem som Malubu här gjorde. Jag sökte och hittade sedan denna tråd, vilken fick mig att börja förstå hur saker och ting hänger ihop.

    Det som jag inte riktigt fattade var att nedhalet faktiskt böjer masten och det är det momentet som gör att lattorna slutligen hamnar på rätt sida av masten. Jag trodde dock aldrig att det skulle krävas så mycket kraft för att få ner segelt till rätt position… För den som styrketränar skulle jag vilja jämnställa denna övning med ett marklyft på minst 150 kg 😉

    Vet inte om det krävs olika mycket kraft beroende på vilken mast man har, men det verkar som att det mesta går att lösa med rätt mängd styrka :cool2:

  • malibu

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 18:32

    @L3LL3 724964 wrote:

    Vet inte om det krävs olika mycket kraft beroende på vilken mast man har, men det verkar som att det mesta går att lösa med rätt mängd styrka :cool2:

    Den här lilla saken är värd sin vikt i guld!
    http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/ovrigt/easyrigg-tvahands.html

  • rillestark

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 22:35

    Jag har denna. Den är inte heller dum! 🙂

    http://www.surfspot.se/nedhalsvev-chinook.html

    Frid!

  • svennebanan

    Medlem
    13 juli, 2014 vid 07:26

    @L3LL3 724964 wrote:

    För den som styrketränar skulle jag vilja jämnställa denna övning med ett marklyft på minst 150 kg 😉

    Plus att man drar det lite snett pga att man bara har en fot som stöd mot mastförlängaren. Använder Chinook vev sen jag kom på varifrån de märkliga rygglåsningarna kom ifrån efter vindsurf/riggning och skulle inte kunna tänka mig att sätta mig på röven och dra igen.

  • l3ll3

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 15:25

    Hmm… Fick även med ett gammalt Ultra Profile (540) segel i kitet som jag köpte i höstas. Detta är ett camber-segel och något sådant har jag aldrig bekantat mig med tidigare. Ska detta riggas på något speciellt sätt? Hur jag än försöker ploppar lattorna ur “cambersarna” när jag börjar hala ner och att försöka få dit dem efteråt finns inte en chans att lyckas med 🙁

  • rillestark

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 18:50

    Jo, då sätter du dit bommen och drar rejält med uthal så seglet blir nästan plant. Efter det borde du kunna få på dina cambers och i nästa steg drar du fullt nedhal och sist så släpper du efter i bommen så seglet får lämplig form.

    Frid!

  • l3ll3

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 09:24

    Ja se på f*n, det gick ju (den här gången blev dock marklyftet på +200 kg) 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga segel (basic)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.