Rigga segel utan släppa nedhal/bom

This topic has 3 svar, 3 deltagare, and was last updated 2 weeks, 5 days sedan by  The_Novice.

• Författare
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

Hej!
    Jag fick lära mig att rigga cambers segel utan att montera bommen och utan att släppa nedhal för sätta in cambers. Samma sak ner man ska rigga ner utan att cambers hoppar av själva. Finn det någon av er som använder samma metod för att rigga segel?

Rickard_nr1 
    Deltagare

Hej!

Jag fick lära mig att rigga cambers segel utan att montera bommen och utan att släppa nedhal för sätta in cambers. Samma sak ner man ska rigga ner utan att cambers hoppar av själva. Finn det någon av er som använder samma metod för att rigga segel?

Japp jag riggar med utan bom, med rätt lite nedhal och teknik känns bommen och uthal överflödigt och lättare att få dit efter. Segwltillverkaren påpekar dock att bommen i alla fall ska vara monterad innan man sätter dit cambersen men men funkar ju ändå😁

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     Rickard_nr1 
    Deltagare

Ca 4min in i klippet är den teknik jag gör https://youtu.be/ikkFbDi419I

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     The_Novice 
    Deltagare

Det beror lite på vilket segel (och tillverkare) det är. På en del fullrace segel så är det svårt att få på den nedersta cambern, men det går då mycket enklare med bommen monterad och man släpper lite på nedhalet.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account