Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning Goya Guru

  • Riggning Goya Guru

    Publicerad av pedersen på 5 december, 2015 vid 17:01

    Bytte precis ut min segellina till Goya Guru 3,7-4,2-4,7.
    Har lite funderingar angående riggningen. Min förra lina HSM Bolt hade mer driv framåt i seglet och mjukare, men blev snabbt överriggat. Medan Guru är mer bullet proof med drivet och tyngdpunkten längre bak (på bakhanden). Detta gör att det blir lite svårare att plana och komma i stropparna tidigt och få fart. Jag riggar enligt anvisning och mastlängden stämmer. Om jag vill ha lite mer driv framåt och mindre tryck på bakhanden, skall jag ha öka eller minska nedhalet?

    pedersen svarade 8 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • donpedro

    Medlem
    6 december, 2015 vid 09:19

    Kolla in denna video, Jason Diffin beskriver bra hur du bör rigga alla dina Goya segel! [video=vimeo;145451167]https://vimeo.com/145451167[/video]

  • malibu

    Medlem
    6 december, 2015 vid 19:35

    Tack för länken! Precis vad jag undrade över, men inte hade vett att googla på själv! 🙂

  • pedersen

    Medlem
    6 december, 2015 vid 19:56

    Tackar!!!

  • hakuna

    Medlem
    9 december, 2015 vid 12:43

    Det där med två bomnocks-öljetter har jag inte tänkt på, att det ger mer/mindre flex.
    Bra film som gäller många segel. (förutom det med fast nedhal)

  • pedersen

    Medlem
    2 februari, 2016 vid 11:41

    Upptäckte att det gick bättre med typ inget uthal och mindre nedhal än vad står specat. Plus att jag hade glömt att spänna lattorna.

  • joloo

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 10:59

    Använder du Goyamaster? När jag riggar mina Banzai så märks det direkt om masten är för toppstyv. Prova att bara foukserar på att få släppet i toppen enligt specen. Drar numera mina bara efter då det funkar som det även sägs i instruktionen.
    (Kan vara annorlunda för Gurun)

  • pedersen

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 07:06

    Jag använder Unifiber-mast med constant curve.

  • joloo

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 18:37

    Kan vara att den är lite för toppstyv då för att det ska funka perffa efter specen.

  • pedersen

    Medlem
    7 februari, 2016 vid 13:17

    Vad blir effekten av en mast med för lite top flex?

  • alexasu

    Medlem
    7 februari, 2016 vid 17:04

    Borde leda till tightare akterlik i toppen och/eller mindre buk i nedre halvan (beroende på trim) än designerns intention.

  • pedersen

    Medlem
    8 februari, 2016 vid 07:52

    Förklarar kanske lite min känsla av att tyngdpunkten och draget ligger “långt bak” Enligt Unifiber http://www.unifiber.net/2015/mast-selector ligger Goya och glider mellan top flex och constant curve. Jag får experimentera lite till med ned- och uthal. Får jag inte till det måste jag kanske se över min mast-situation. Känns som min utveckling gått lite bakåt för tillfället 🙁

  • pedersen

    Medlem
    8 februari, 2016 vid 20:45

    Vet inte om man ser något, men vad tror ni?
    26 cm förlängare, (27 cm enlig spec) 1-2 cm uthal från neutral.
    Lös leech till markering mellan första och andra lattan.

  • joloo

    Medlem
    8 februari, 2016 vid 21:42

    Det blir lite mindre twist i toppen och lite mer tryck högre upp i seglet är min känsla. Det bästa är om du kan provrigga med en flextopmast för att känna om du känner någon skillnad 🙂

  • robin

    Medlem
    9 februari, 2016 vid 08:23

    Utan att veta hur ett Guru ska se ut så tycker jag att det ser bra ut. Lagom med buk och lagom med fladder. Rynkorna vid bommen är lite mindre kul men jag har sett det på både Banzai och Hot Sails Smack. Jag gissar att Gurun också har ett vinylfönster som de andra två, jag antar att det har med det att göra eftersom vinyl är mjuk och därmed kan byta form.

    Gurun är sytt för lätta seglare och har därmed sannolikt mycket mindre drag än andra segel, till exempel Bolt som väl är mer åt freestylehållet och säkert har en massa drag.

  • _frippe_

    Medlem
    9 februari, 2016 vid 20:21

    Det ser väl OK ut men antingen är det perspektivet som gör det eller så ser jag samma problem som jag hade i mina Naishsegel när jag körde med fel mast. När jag drog nedhal så akterliket var lagom löst i toppen blev det för löst nere mellan latta 2 och 3 (nerifrån). Jag kunde helt enkelt inte få till den där successivt ökande lösheten i akterliket som man vill ha för att få rätt form när man har vind i seglet. Ett bra test på land är om en står på mastfoten (alt en tyngd) och en annan trampar ner masttoppen tills akterliket spänns upp. Då ser man om det flexar rätt. Dvs akterliket spänns upp högre upp i seglet ju mer man trycker ner toppen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning Goya Guru

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.