Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning Goya Guru

  • robin

    Medlem
    10 februari, 2016 vid 12:44

    @_Frippe_ 738199 wrote:

    Det ser väl OK ut men antingen är det perspektivet som gör det eller så ser jag samma problem som jag hade i mina Naishsegel när jag körde med fel mast. När jag drog nedhal så akterliket var lagom löst i toppen blev det för löst nere mellan latta 2 och 3 (nerifrån). Jag kunde helt enkelt inte få till den där successivt ökande lösheten i akterliket som man vill ha för att få rätt form när man har vind i seglet. Ett bra test på land är om en står på mastfoten (alt en tyngd) och en annan trampar ner masttoppen tills akterliket spänns upp. Då ser man om det flexar rätt. Dvs akterliket spänns upp högre upp i seglet ju mer man trycker ner toppen.

    Det där låter mer som en för toppmjuk mast, vilket nog stämmer med tanke på att Naish vill ha toppstyva. Om man har en mast med för mjuk topp så får man mycket buk och för mycket fladder, gärna med en kraftig ökning sett nedifrån. Mast med för styv topp (vilket verkar vara risken här) är mer åt andra hållet, buken blir liten och seglet blir tajt upptill.

  • _frippe_

    Medlem
    10 februari, 2016 vid 21:48

    Det stämmer nog, jag hade en simmermast från början (och sdm). Men problemet jag hade var att jag inte kunde få bra buk och bra “fladder” samtidigt. Vid rätt nedhal enligt spec hade jag tight akterlik och bra buk. Drog jag mer försvann buken och akterliket släppte men det blev inte rätt form på det, för löst på mitten.
    Hur dom helst insåg jag då vikten av att ha rätt mast i seglet. Det spelar ingen roll hur bra segel man köper om man stoppar i fel mast.

  • dude

    Medlem
    13 februari, 2016 vid 13:20

    @Pedersen 738195 wrote:

    Vet inte om man ser något, men vad tror ni?
    26 cm förlängare, (27 cm enlig spec) 1-2 cm uthal från neutral.
    Lös leech till markering mellan första och andra lattan.

    Ah, att hitta mast som passar till ett segel har jag lägt ner mycket möda på! Det kan vara svårt att avgöra med en bild, men jag tycker den övre bilden säger att det inte alls är bra riggat, tycker det ser ut att vara alldeles för mycket buk för långt in i seglet – alltså, det här ska vara ett down-the-line-segel som lätt ska kunna släppa all kraft genom att bara skota ut och det ser man att det inte är riggat som med den buken i “depowered läge” som det är när det ligger ner som det gör.

    Rätt riggat bör lattorna vara raka utan böjd profil.

    Hur man ni ska tyda det hela kan säkert variera men så här tyder jag det. Masten kan vara för bottenstyv, vilket gör att den flexar till rätt släpp i toppen men håller sig för rak i botten och tvingar i stället lattorna att böja sig för att böjningen på den sydda mastkurvan ska räta ut sig. Jag skulle alltså testa en mast med mer hardtop.

    Hoppas det löser sig så småningom i alla fall. Lycka till!

    Niklas

  • pedersen

    Medlem
    13 februari, 2016 vid 16:40

    Tack för alla svar.
    Enligt Unifiber så är constant curve (mina master alltså) lite för toppstyv och det skall vara mer flex i toppen. Goya säger ungefär samma, deras master ligger mot flextop. Angående buken så är det bara att släppa på lattorna om man vill ha mindre. Forumets åsiker spretar här. Nä det blir att prova. Återkommer i ärendet när vinden gjort det samma.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggning Goya Guru

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.