Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggtips Simmer Iron

  • Riggtips Simmer Iron

    Publicerad av claes6 på 9 augusti, 2010 vid 21:33

    Har köpt ett nytt Simmer Iron 4.5 som jag provriggade ikväll, men jag blev lite konfunderad. Det är verkligen stenhårt hur jag än labbade med ut- och nedhal (se bilder). Ska det vara så? Har ett äldre Onaha 5.0 som inte alls är lika hårt. Kan visserligen bero på att det just är lite äldre, men om någon våg-/Simmer-räv härinne har några tips till en orutinerad, tar jag tacksamt emot dem

    dr-masse svarade 13 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • twister

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 21:44

    Jag tycker det se ut som det är för lite nedhal borde vara lösare upptill 3 lattan ser ut att ligga an masten.

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 05:31

    Japp. Standarfrasen – mera nedhal som tidigare sagts. Med det kommer mer uthal att följa.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 05:54

    Nedhal med måtta dock, om Iron och Icon riggas någorlunda lika. Jag köpte ett Icon 5.6 härom veckan och i rigginstruktionerna påpekades noga att årets Icon inte ska ha alls lika löst akterlik söm tidigare år.

  • stinger

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 06:44

    “Nedhal med måtta dock, om Iron och Icon riggas någorlunda lika. Jag köpte ett Icon 5.6 härom veckan och i rigginstruktionerna påpekades noga att årets Icon inte ska ha alls lika löst akterlik söm tidigare år.”

    En kompis till mig köpte en 5.3a Icon, skickade en bild till mig o undrade om det såg bra ut, Hade jag inte läst den här tråden så hade jag tyckt att han kunde ta nåt snäpp mer nedhal men vad tror ni? Ser väl riktigt bra ut om det inte ska nedhalas så våldsamt?

  • broderisak

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 07:11

    Kolla på hemsidan så ser du video på hur man gör..

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 07:14
    Rasmus_W;624923 wrote:
    Nedhal med måtta dock, om Iron och Icon riggas någorlunda lika. Jag köpte ett Icon 5.6 härom veckan och i rigginstruktionerna påpekades noga att årets Icon inte ska ha alls lika löst akterlik söm tidigare år.

    Jag har inte riggat 2010 Simmer segel, men 2009.

    Lite mer nedhal i Iron än Icon, men inga mängder. Mer än på bilden, dock.

  • jonteasu

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 08:52

    Kolla i mastbagen, ligger riggningsmanual i en ficka på utsidan. Står precis var det ska släppa och sånt.

    Tycker luffen stämmer perfekt på min 2010 segel, kör med simmer master och local spirit förlängare. Däremot uthalet brukar behövas läggas på 6-8 cm, kör på en simmer bom silver line. Man får inte ens på bommen på seglet om man kör angiven längd.

    Men läs riggningsmanualen! Där står precis vad du ska göra om du upplever olika problem med känslan i seglet och sånt.

  • claes6

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 09:12

    Topp! Tack för tips! Ska läsa manualen, kolla sajten och provrigga igen och se om jag får till det lite bättre.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 13:52

    Kan ju jämföras med hur mitt Icon såg ut när jag provriggade härom veckan.

  • rad

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 15:49

    Kolla här för “standard” settings…
    http://www.simmerstyle.eu/support/Default.aspx
    vet inte om det var 2011, 2010 eller 2009 varianten du hade men största skillnaden dem emellan verkar väl vara 50/50 fladder i toppen mot 70/30 tidigare eller!?

    Jag tycker det är lättare att se buken om man ber en polare ställa sig på mastfoten och sedan själv stå och trycka ner mast toppen för att se hur seglet beter sig när masten flexar. (asså seglet skall ligga ner på backen med bommen på).

  • surfmeister

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 20:34

    2009 Icon riggas ungefär som 2008, dvs relativt mkt “fladder” i akterliket (ca 2/3 av seglet “löst” in mot masten mellan första och andra lattan). Seglar nu med 2010 Icon och de har betydligt mindre löst akterlik pga rakare mastkurva, undrade först om jag riggat fullständigt fel…..Vet ej om detsamma gäller för Iron men jag skulle nog ha mer nedhal på dina 2009 Iron (har seglat föregångaren Crossover under många år). Det bästa är att testa själv; ut och segla och justera nedhalet och se vad som känns bäst för dig. När du väl har hittat “rätt” nedhal kan du i princip justera all tryck i seglet med uthalet.

  • backatorp

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 07:56

    Enligt riggvideon skall det vara löst in till ca 1/3 mellan latta ett och två. Jag kör själv iron 2010 och tycker så mycket nedahl känns bra. Om det är svårt att dra nedhal kan det ju vara fel mast. Jag har inte särskilt mycket uthal, kanske 2-3 cm positivt.

  • claes6

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 09:37

    Jag sett flera kommentarer på andra inlägg om fel mast. Kan det vara fel även om den stämmer med IMCS och längd?

  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 09:44

    Absolut. Längd och IMCS säger hur lång (såklart…) masten är och vilken styvhet den har.

    Det säger däremot ingenting om hur masten böjer sig, dvs mer i toppen eller botten och hur själva böjkurvan ser ut. Mastens prestanda i övrigt (hur snabb flex den har, framförallt) påverkar även det relationen mellan segel/mast. Jag upplever att segeltillverkarna blir allt mer noga med att anpassa sina segel efter vissa master, även i “enklare” segel eftersom man helt enkelt ständigt får bättre och bättre koll på hur mastens egenskaper hänger ihop med hur man får ut så mycket prestanda ur ett segel som möjligt.

    Rätt mast i seglet är nog den viktigaste kombon att vara lite noga med för att få ut rätt prestanda ur sina grejor.

  • claes6

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 08:01

    Aha… Med andra ord k a n det vara så att jag slängt två lax i sjön på en ny rrd c60-mast, alltså? F-n!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggtips Simmer Iron

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.