Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD 10 Knots eller Spleene

  • RRD 10 Knots eller Spleene

    Publicerad av gnurka på 27 september, 2012 vid 13:14

    Hej.

    Jag vet att det har skrivits mycket om lättvindsbrädor och kiter i andra trådar men jag har ändå inte hittat så mycket uppdaterad information om lättvindsbrädor för svenska vatten så jag skapar en ny tråd och med fokus på brädorna RRD 10 Knots och Spleene Session/Door.

    Jag väger 75kg och använder normalt en Cabrinha Caliber 2010 133×41 som jag gillar men i 6m/s och lägre kan jag inte ta höjd. Det måste komma upp kanske 6,5m/s för att det ska gå. Det har hänt ett flertal gånger nu att jag kitar i mellan 5-7m/s och när jag väl är uppe och kör funkar det bra och jag har tillräcklig kraft för att hoppa lite och så, men jag vill inte kosta på mig det eftersom det blir så svårt att ta tillbaka den. Jag har kitat i snart fyra år så jag är väl inte nybörjare längre men ändock rätt oerfaren på lättvindskiting.

    Så jag vill ha en lättvindsbräda jag kan göra lite hopp och back-rolls med och som ger märkbar skillnad mot Cabrinhan. RRD 10 Knots är 146×46 och borde ge mig bäst lättvindsförmåga medan Spleene Session HT 141×43 säkert är en roligare bräda. Spleene Door HT 159×45 ger nog ännu bättre low-end men är det verkligen nödvändigt med så stor bräda när man väger 75kg?

    Så är det någon som har dessa brädor som vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Tackar på förhand!

    gnurka svarade 11 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • cortex

    Medlem
    27 september, 2012 vid 15:26

    Var i Sverige finns du? Som vanligt är det bäst om du testar brädorna och själv bildar en uppfattning.
    Min personliga favvo är just Session HT, speciellt de senare årsmodellerna. Den negativa outlinen gör att den tar höjd busenkelt även i lätta vindar och de stora tipparna ger fin-fin pop. Väger man under 80 kg skulle iaf inte jag ta en större bräda än Session.