Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD 10 Knots eller Spleene

  • RRD 10 Knots eller Spleene

    Publicerad av gnurka på 27 september, 2012 vid 13:14

    Hej.

    Jag vet att det har skrivits mycket om lättvindsbrädor och kiter i andra trådar men jag har ändå inte hittat så mycket uppdaterad information om lättvindsbrädor för svenska vatten så jag skapar en ny tråd och med fokus på brädorna RRD 10 Knots och Spleene Session/Door.

    Jag väger 75kg och använder normalt en Cabrinha Caliber 2010 133×41 som jag gillar men i 6m/s och lägre kan jag inte ta höjd. Det måste komma upp kanske 6,5m/s för att det ska gå. Det har hänt ett flertal gånger nu att jag kitar i mellan 5-7m/s och när jag väl är uppe och kör funkar det bra och jag har tillräcklig kraft för att hoppa lite och så, men jag vill inte kosta på mig det eftersom det blir så svårt att ta tillbaka den. Jag har kitat i snart fyra år så jag är väl inte nybörjare längre men ändock rätt oerfaren på lättvindskiting.

    Så jag vill ha en lättvindsbräda jag kan göra lite hopp och back-rolls med och som ger märkbar skillnad mot Cabrinhan. RRD 10 Knots är 146×46 och borde ge mig bäst lättvindsförmåga medan Spleene Session HT 141×43 säkert är en roligare bräda. Spleene Door HT 159×45 ger nog ännu bättre low-end men är det verkligen nödvändigt med så stor bräda när man väger 75kg?

    Så är det någon som har dessa brädor som vill dela med sig av sina erfarenheter?

    Tackar på förhand!

    gnurka svarade 11 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • cortex

    Medlem
    27 september, 2012 vid 15:26

    Var i Sverige finns du? Som vanligt är det bäst om du testar brädorna och själv bildar en uppfattning.
    Min personliga favvo är just Session HT, speciellt de senare årsmodellerna. Den negativa outlinen gör att den tar höjd busenkelt även i lätta vindar och de stora tipparna ger fin-fin pop. Väger man under 80 kg skulle iaf inte jag ta en större bräda än Session.

    Jag importerade Spleene under många år, tyvärr har de konkat nyligen och det nya bolaget som säljer grejerna är en smula fishy. Men det borde finnas ganska många beggade Sessions på svenska marknaden med tanke på att jag sålde en sjuhelsikes drös av dem.

    /Kaj

  • xshaolin

    Medlem
    27 september, 2012 vid 16:17

    Om du väljer RRD 10 Knots så se då till att köpa Limited edition versionen som är gjord i formel1 bils materialet…så sjukt lätt..jag lovar …Den stora lättvindsbrädan väger betydligt mindre än min vanliga TT bräda. Om jag inte minns fel väger den 2 kg mindre än den som inte är Ltd!! Så köp inte den vanliga…
    Det gör att brädan är rolig att köra med (om nu lättivind är kul kan diskuteras…) , lätt att hoppa med osv…jag använder den i kombo med 18kvm RRD Addiction Mk3 och väger ungefär som du gör (73 kg) och kan hoppa och göra backloops i 5 msek medelvind. Den är inte bra i chop pga sin plana natur , men du har ju alltid platt vatten i de vindarna oavsett…

    10 Knots Limited edition…Rekommenderas…
    http://vimeo.com/26732037#at=0

  • gnurka

    Medlem
    27 september, 2012 vid 18:49

    Ajdå. Så Spleene har konkat. Jag har inte sett någon annan bräda som påminner Session men å andra sidan borde de gå att få tag på beggade som sagt.

    Jag bor i Stockholm så det blir mest kitande på Dalarö och Torö. Så jag antar att det är rätt platt när det blåser lite. Jag har läst en del på Kiteforum.com osv. om lättvindsbrädor och när de pratar om chop är det svårt att veta vad de menar dvs. om vi har chop eller inte i lättvind i Stockholm. Helt platt är det ju inte…

    Sedan är min största kite 12m2 och jag har inga planer på att skaffa en lättvindsspecifik kite också så det är den jag tänkte använda tillsammans med brädan. Men det jag funderar lite på är om Spleene Session är stor nog att tillåta mig köra när det börjar bli svårt att hoppa. Jag misstänker att du Kaj kör Session tillsammans med en Flysurfer-drake vilken ju ger något mer dragkraft än vad jag kommer ha.

    10 Knots Limited kostar ju dubbelt så mycket som den vanliga, minst. Tycker inte det är värt det för lättvindskiting vilket ändå är lite utav en nödlösning…

  • cortex

    Medlem
    27 september, 2012 vid 22:12

    Alltså, det “gamla” Spleene konkade i våras. Då startade Rainer Kauper (“Mr. Spleene”) upp ett nytt bolag på annan plats i Tyskland med några andra filurer som s.a.s glatt körde vidare som om ingenting hänt. Eftersom jag inte fått något större förtroende för det nya gänget så har jag helt enkelt inte viljat riskera att skicka pengar åt deras håll.

    Jag kommer att vänta tills nästa sommar, om de fortfarande är kvar och blivit lite mer seriösa så kommer jag nog att ta in dem igen. Deras brädor är kanonfina.
    Å andra sidan så är Flyboards riktigt grymma och har brädor som ersätter nästan alla segment i Spleenes sortiment. Det *enda* jag saknar i Flyboards-lineup’en är just en Session-modell. De har bl.a kanonfina freestyle-brädor och kanonfina lättvindsbrädor, men ingen lika förfinad “optimal-liten-lättvindbräda-för-folk-under-80-kg” som just Session är.

    Flydoor finns som minsta variant i 160×44 och är en helt grym lättvindsbräda, men den är för stor om man vill köra freestyle med den och man väger under 80 kg. Så det egentliga alternativet i deras linup är Radical4 L (138×42), funkar väldigt bra i lättvind och har klart bättre freestyle-egenskaper än Session. *MEN* rent personligen tycker jag att Session helt klart fortfarande har en edge när det gäller att vara det vassaste alternativet, detta eftersom Sessions negativa outline gör att det är så pass mycket enklare att ta ordentligt med höjd i lättvind att man känner att man kan “slösa” en massa höjd på att hoppa och lattja.
    Och för att svara på din fråga; Session skär finfint genom det små-chop som typisk uppkommer vid 5 m/s (och det gör även de andra brädorna).

    Du har iofs rätt i att jag kör med Speed3’or när det är lättvind, däremot så finns det ju högvis med folk i Stockholmstrakten som kör sina Sessions med tubes i 12-14 kvm-klassen. Så det är väl bara att övertala någon av dem att kränga sin Session till dig. :tongue:
    (Jag tar själv helst en Speed3 15 DL alt. Speed3 21 DL + min vanliga freestyle-bräda och kör glatt vidare med gött ladd i 4 m/s, men precis som du säger är det ju en helt annan prislapp vi pratar om då)

    /Kaj

  • milkman

    Medlem
    28 september, 2012 vid 05:55

    Gnurka. Du får gärna komma och kolla Nobile Flying Carpet och XTR hos oss om du är Stockholmare. Båda är lättvindsbrädor, den senare är riktigt kul. Då kan vi reda ut vart det är mer chopp än andra ställen här hemma också.

  • xshaolin

    Medlem
    28 september, 2012 vid 06:03

    Jag fattar inte hur ni lyckas få chop i 5 msek….

  • xshaolin

    Medlem
    28 september, 2012 vid 06:10

    Sen Gnurka…om du inte tänker köra större drake än 12m så kommer det vara marginellt vad en lättvindsbräda ger dig… Självklart planar den tidigare och självklart kan du köra i aningens lägre vind..MEN..det blir fortfarande mesigt, underriggat och tråkigt… man måste fläska på med både lättvindsbräda och lättvindsdrake om det skall bli ens halvkul i 5 msek… Med mitt setup kan jag köra från 3 msek (uberboooooooorinig) och från 5 msek (riktigt kul, öva unhooked osv)…

  • gnurka

    Medlem
    1 oktober, 2012 vid 13:35

    Jag träffade en kitare på stranden för någon vecka sedan som hade en Spleene Session HT 2011 eller 2012 och fick klämma lite på den 🙂 Väldigt lätt var den! Han kunde köra i lite vind men hade också en Speed 3 15m2 så det var föga förvånande… Jag riggade inte ens kiten då.

    Kaj: Ja Flyboards-brädorna verkar riktigt fina de med men där är jag mer intresserad av en Flyradical M att ha som huvudbräda, men inte nu utan kanske någon gång i framtiden… Hela deras line-up har rätt plan rocker och startar tidigt va?

    Milkman: Det vore intressant att testa de där brädorna om ni har ett demo-event någon gång? Har lyckats missa de ni haft i år 🙁

    XShaolin: Ja det kommer säkert bara handla om att jag kan köra 1m/s tidigare än innan men om jag kan göra det och dessutom ha det roligare när jag annars kämpar för att hålla höjd är jag nog nöjd. Jag har varit ute några gånger när jag kan göra hyfsade hopp (speciellt i vindbyar) men sedan ha problem med att ta tillbaka den förlorade höjden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD 10 Knots eller Spleene

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.