Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Firemove 110 eller St Futura 107?

  • RRD Firemove 110 eller St Futura 107?

    Publicerad av lech_waldemar på 7 augusti, 2019 vid 11:10

    Jag har sålt min lättvindsbäda Fanatic Skate 107 2008 årsmodell och funderar på att skaffa Starboard Futura 107 2019. Mitt största segel är på 6 kvm. Har ngn på forumet testat båda dessa brädor och kan beskriva dess egenskaper i 8 m/s och 6 kvm segel?

    Med vänlig hälsning,
    ///Lech

    • Denna diskussion ändrades 4 år, 8 månader sedan av  lech_waldemar.
    • Denna diskussion ändrades 4 år, 8 månader sedan av  lech_waldemar.
    Aquario svarade 3 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    7 augusti, 2019 vid 20:29

    Jag har testat båda, men blir ändå lite kluven över hur jag ska svara här.
    Firemove och Futura är dels lite olika typer av brädor, där Futuran drar mer åt racehållet.
    Sedan känns väl kombinationen 6 kvadrat och 8 m/s inte så bra för planande segling, om man inte väger 50 kg?

    Men iaf, futuran är väldigt bred för sin längd och kräver lite tid om man inte är van dimensionerna sedan tidigare. Efter några timmar på hyrcentret valde jag en annan bräda, men det jag tog med mig var lite sen upp i planing men en snabb och skön “strykjärns” känsla när det bar iväg rakt fram. Det förstnämnda kan mycket väl vara ovana på just den brädan.

    Firemove (och alla andra breda freerides) har en tendens att kännas just stora för sin volym när det börjar gå fort eller är choppigt. Men när vinden droppar blir avsaknaden av volym & flytförmåga ganska påtaglig. Men det är väl en av de senaste årens mest sålda brädor och har såklart sina kvalitéer!

    Jag tror att Firemove känns mer allround, och mer förlåtande om vattnet är stökigt.
    Själv har jag fastnat lite för smalare freeridebrädor….som Blast och Fox.

  • lech_waldemar

    Medlem
    7 augusti, 2019 vid 22:34

    Tack Gustav.
    Själv har jag bara testat Firemoven i ca. 10 m/s och 5,2 segel och hade samma känsla dvs att den kändes stor för sin volym, och så läste jag bara test/review av Futura i windsurf mag där den också beskrivits som inte är särskild snabb upp i planing. Btw, jag väger betydligt mer än 50 kg men min gamla Skate planade vid minsta vindpust och jag brukade köra med den och 6,0 kvm segel när andra hade 7,5 och större.

  • john1

    Medlem
    11 augusti, 2019 vid 17:53

    Har själv Severne Fox 95 och 120 liter.
    Brädorna är snabba, kommer lätt upp i planing trots den mkt. djupe V-formen långs med hela brädan.
    Tror inte du hittat en bräda som klara choppigt vatten bättre än Fox brädorna,
    Och viktigt: absolut ingen fel på hastigheten.
    Fox brädan är lite smalare och lite längre än andra på marknaden, men inte för lång.
    Du står alltid bra i stopparna, aldrig helarna ner i vattnet, även med stropparna ut i “raceposition”.

    Strunta i Firemove/Futura och Blast: köp Severne Fox.
    Om du absolut inte vill ha Fox så tror jag att Fanatic Blast är ett bra alternativ (Finns hos Surfers i Varberg).
    Jag har inget med butikerna i Sverige att göra,
    beställde min fox 120 från England, var mkt nöjd, men köpte 95an i Sverige därför att den kom skadat från England och jag fick byta den. Det var ingen diskussion om det, men det blir jobbigare än att köpa hemma.
    Finns i storlekarna:
    95 – 105 – 120 liter
    https://www.windsurf.co.uk/test/severne-fox-120l-2019-test-review/

    https://www.windsurf.co.uk/test/severne-fox-120l-2018-test-review/

    http://www.windsurfingukmag.co.uk/redline-freeride-severne-fox-105-2018-freeride-windsurf-board-test/

    JJ.

    • Detta svar ändrades 4 år, 8 månader sedan av  john1.
    • Detta svar ändrades 4 år, 8 månader sedan av  john1.
  • sundheden

    Medlem
    12 augusti, 2019 vid 16:29

    Vill bara göra en instickare här att det är lite knepigt att jämföra fresstyle-utrustning med freeride/freerace.
    Tex. när jag var ut och brände med 6.5 Severne Gator och Severne Fox 105 så körde Amado med 4.8 Severne Freek och sin JP Freestyle 101.

  • lech_waldemar

    Medlem
    25 juni, 2020 vid 10:47

    Hej ,

    En liten uppdatering.

    Firemoven 110 kändes som sagt för stor och Futura är, enligt folk som kör dessa bädor på min hemmaspot Torhamn, ingen bäda att ”glidarsegla med” så det har blivit en custombräda enligt specifikationer som S-66 hjälpte att ta fram. Det är en liten freeride/stor freewave på 107 liter och 68 cm brädd, byggd av Flikkaboards i Slovenien.
    Jag beställde den i år och hunnit testa ett par ggr med både 5.2 och 6.0 segel. Brädan planar Minst lika bra som min gamla Skate men sedan beter den sig annorlunda. Den ”plaskar” inte över chop som Skate gjorde utan går mjukt och lugnt över vattnet och påminner lite om min rrd fsw 96 eller kanske mindre Firemove. I jämforelse med Skate så är den mindre känslig för vindhål i marginalförhållanden och fortsätter att plana mycket längre.
    Den är också mycket mindre känslig för teknikfel när man gippar, brädan tappar inte planing vid första felsteg utan fortsätter att plana genom gippen utan att tappa mycket fart.
    Dessutom är den snygg, se bifogad bild.

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  lech_waldemar.
  • Aquario

    Medlem
    29 juni, 2020 vid 19:24

    Är man ute efter tidig planing med litet segel så är det välkänt att en 100 liters freestyle fungerar bäst till tidig planing. Körde en JP 99 några år men kom aldrig vidare med att öva in gippar och slag så jag bytte den mot en Simmer Freemove 110 som planar minst lika tidigt men är mycket stabilare och förlåtande samtidigt som den är snabbare och mer kursstabil. Det kan kanske vara ett alternativ?

    http://www.simmerstyle.com/boards/product.aspx?modelNr=5078

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Firemove 110 eller St Futura 107?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.