Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Firemove

Taggad: ,

  • RRD Firemove

    Publicerad av jeppepeppe på 30 april, 2013 vid 21:02

    Funderar på en RRD Firemove 110L, men undrar lite över de olika varianterna. Någon som har provat de olika varianterna (E-Tech, W-/X-Tech & LTD ) och kan komma med ett utlåtande? Är prisskillnaden “värd” skillnaden i hur brädan uppträder och kanske framförallt hur den känns?

    rian svarade 10 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • luwa1111

    Medlem
    30 april, 2013 vid 23:07

    Har testat W-/X-Tech & LTD. Jag tycker att det är mer känslan som skiljer dom åt än prestandan så om känslan är viktigast, gå på LTD och om pengarna är viktigast gå på W-/X-Tech. (E-tech har jag inte testat) Du lär inte bli besviken vilket du än väljer!

    //Johan

  • vigla

    Medlem
    1 maj, 2013 vid 13:53

    Har seglet alla varianter men sedan valt för egen del X-tech som jag seglat sedan våren 2012. Har inte kunnat urskilja någon skillnad i prestanda i förhållande till LTD. Den enda skillnaden jag har kunnat märka att Ltd är något lättare att bära till vattnet men väl ute är den skillnaden helt borta, garanterat. Jag tror däremot x-tech är lite tåligare på land där tyvärr de flesta dingar uppstår.
    Hör av dig om du har fler frågor, har kört ganska länge med olika Firemoves i varierande förhållanden vid det här laget.

  • jeppepeppe

    Medlem
    1 maj, 2013 vid 15:41

    Låter som X-tech blir en bra lösning, inte alltför roligt med för ömtåliga brädor!

    Ingen som har en liggande i något hörn och vill bli av med den? 🙂

  • gordon-gekko

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 13:03

    Helt grym som största bräda, du kan segla riktigt mycket med denna brädan och den svänger förvånabndsvärt snabbt för sin storlek och bredd. Snabb och klarar chopp bra. Kör en LTD 110L, grymt nöjd för de lite mindre blåsiga dagarna. Köp en bra fena till så blir den ännu goare, köpte själv en Lessacher som def gör jobbet.

  • rrd

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 18:52

    En FW-fena ger mer FW-känsla i brädan när man vill ha det, stor skillnad på min FM 100 med en 28 cm MFC Freewave Pro Flex. Jag gillar verkligen en så lättplanande och snabb bräda som också funkar i småvågor, fler dar på vattnet…

  • vigla

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 20:13

    Håller med RRD att en FW fena är optimal som kompletterande fena till den MFC Liquid 34 eller 36 som följer med 100 respektive 110:an.

    Jag byter ut originalfenan till 100l med MFC AR 31 för att få mer kontroll och sväng i chopp och småvågor när man inte behöver sträva efter tidig planing. Var tveksam till FW fena till denna bräda men det har varit väldigt lyckat och ger riktigt bra FW egenskaper om man samtidigt kör enkelstropp.

    MFC Liquid som är original till brädorna är mycket bra freeride-fenor och som duger alla gånger, tror inte dessabehöver bytas ut för att höja prestandan men däremot kan det vara bra att komplettera dessa med en mindre för att bättre matcha mindre segel och då är MFC AR eller Freewave 28-31 utmärkta. Eftersom Firemove har ett sådant stort vindregister och matchar en relativt stor segelgarderob kan man gå från freerace till FW genom att använda olika fentyper och ändra stropparna.

  • tea-bag

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 21:15

    Firemove 120 var med i senaste nummret av tyska surf som damp ner i brevlådan för nån dag sen (100 versionen var med för någon månad sen). Återigen kom den mitt i fältet med medelmåttiga betyg både när det gäller tidigplaning och fart. Det var 3-4 brädor som var bättre i de kategorierna. Den fick beröm för planande jipp. Att det är en superbräda som är bra på allt som den ibland hypas här framgår inte alls. Jag har själv seglat den och håller i stort med vad som står i testet. Medelsnabb, hyfsad i planing men det finns klart bättre, bra dämpning/komfort, svårhoppad. Jag har testat LTD versionen.

  • vigla

    Medlem
    3 maj, 2013 vid 06:02

    Vi har alla förstått sedan tidigare att du dissar den, det har klart framgått….med all önskvärd tydlighet.

    Du verkar dock ganska ensam om denna uppfattning bland dem som kört ett tag. Vi som inte följer tidningstester i första hand, utan bildar oss en egen uppfattning utifrån andras praktiska erfarenheter och egna timmar på vattnet är ändå hyffsat nöjda.

    Har du noterat att Simmer och Fanatic kopierat konceptet. Jag vet inte om deras R&D team har läst testerna i Surf men uppenbarligen har de funnit konceptet tillräckligt intressant för att utveckla egna linjer för att möta en efterfrågan inom detta segment.

    Hoppas du hittar något istället som passar dina förväntningar och behov, njut av säsongen…..

  • ola-h

    Medlem
    3 maj, 2013 vid 06:59

    @Tea-bag 710048 wrote:

    Firemove 120 var med i senaste nummret av tyska surf som damp ner i brevlådan för nån dag sen (100 versionen var med för någon månad sen). Återigen kom den mitt i fältet med medelmåttiga betyg både när det gäller tidigplaning och fart. Det var 3-4 brädor som var bättre i de kategorierna. Den fick beröm för planande jipp. Att det är en superbräda som är bra på allt som den ibland hypas här framgår inte alls. Jag har själv seglat den och håller i stort med vad som står i testet. Medelsnabb, hyfsad i planing men det finns klart bättre, bra dämpning/komfort, svårhoppad. Jag har testat LTD versionen.

    Kanske säger det mer om testerna än om brädan? Som jag ser det bilder Firemove lite av en ny kategori brädor. Rätt typiskt att sådana har svårare att prestera i tester som är konstruerade för andra kategorier brädor. I själva verket så är testerna och de testkriterier som används i rätt hög grad med och formar vilka brädor som utvecklas. Och det som ligger utanför ramen presterar då som bäst medelmåttigt i testerna. Det finns andra exempel genom åren. Anledningen till att så många gillar RRDn i verkligheten har inte med några procent hit eller dit i planing att göra utan det beror på att den träffar rätt i _känsla_. En slags kvalitet snarare än en kvantitet (som fart eller planign).

  • dr-masse

    Medlem
    3 maj, 2013 vid 08:08

    När det gäller Surfs test av 100 liter FireMove så tyckte jag faktiskt att de åtminstone försökte förmedla det, känslan, i texten och beskrivningen av brädan.

    Ser man till staplarna så är den inte någe särskilt. Läser man texten sticker den helt klart ut. Vilket, precis som du skriver, återspeglar hur testkriterierna är baserade på ‘normalbrädan’ och det är ju helt naturligt, finns

    Tester är knepiga och i bästa fall en liten vägledning, men de jag gillar bäst är de som försöker beskriva brädan i text snarare än att ha siffror och staplar för det ena å det andra. Är en bräda som får 7 av 10 på ‘gippegenskaper’ bra eller dålig på att gippa?

  • frisk

    Medlem
    5 maj, 2013 vid 06:31

    @dr Masse 710061 wrote:

    Är en bräda som får 7 av 10 på ‘gippegenskaper’ bra eller dålig på att gippa?

    7 verkar vara det nya 5, så i surftester och matlagningsprogram på TV 🙂

  • rian

    Medlem
    4 augusti, 2013 vid 21:53

    Funderar på en Firemove 100 eller i värsta fall 110 somm min största bräda.. men brädan måste kännas ok med 7,5m2… Fast jag hatar en för stor bräda. Är det någon som kör Firemove 100 med 7,5 eller större med behålld feeling?

    Tacksam för era erfarenheter!

  • irieman

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 00:13

    @rian 713833 wrote:

    Funderar på en Firemove 100 eller i värsta fall 110 somm min största bräda.. men brädan måste kännas ok med 7,5m2… Fast jag hatar en för stor bräda. Är det någon som kör Firemove 100 med 7,5 eller större med behålld feeling?

    Tacksam för era erfarenheter!

    Har kört min Firemove 110 LTD med allt från 5.4 och mindre vågor till 8.1 freeride, funkar riktigt bra i hela spektrat. Har på sistone mest kört den med 7.0 och 6.2, storlekar som passar perfekt!

  • deimos

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 09:14

    Jag är också inne på att köpa en Firemove X-tech, 120l eller ev 130l. Är nybörjare så vill ha lite volym. Har inte provat den, men den är säkert 1 miljard ggr bättre än min gamla häck.

  • rian

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 11:52

    @IrieMan 713839 wrote:

    Har kört min Firemove 110 LTD med allt från 5.4 och mindre vågor till 8.1 freeride, funkar riktigt bra i hela spektrat. Har på sistone mest kört den med 7.0 och 6.2, storlekar som passar perfekt!

    Intressant Irieman!
    Fråga? Hur mycket väger du? Känns inte 110an lite väl bred med sina 75cm när det brallar på med 6.2 och nedåt? Känner du att du har en bra kombination med din Freewave 86 som hårdvindsbräda? Frågar eftersom jag tänkt köra 100:an i kombination med en 85l Naish, och får för mig att 110an kommer att kännas för stor med 5.7-6.0. Tack!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Firemove

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.