Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies RRD obsession 2010 – bra köp?

  • RRD obsession 2010 – bra köp?

    Publicerad av filipjonsson på 16 juni, 2015 vid 11:39

    Jag är en nybörjare med en hel del brädsport i bagaget som skall köpa lite

    Jag har spanat in en rrd obsession 10.5 från 2010

    5 år gammal men tydligen mest legat och dammar. Hur ser säkerhetssystemet ut för den? Utdatetat?

    Vad skall man syva extra noga när man köper begagnad lite?

    luthor svarade 8 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • filipjonsson

    Medlem
    16 juni, 2015 vid 15:42

    ingen som har en åsikt? hade varit så glad för lite svar ikväll 🙂

  • guur86

    Medlem
    17 juni, 2015 vid 07:02

    Obsession är nice, Säkerhetssystemet är nog samma som de nyare RRD – dvs flaggar på båda frontlinorna = Sämre än bara en

    Helt okej drake att börja med, antar att priset är ca 3000:- ?

  • filipjonsson

    Medlem
    17 juni, 2015 vid 10:11

    Det är fyra linor på den kiten va? hur ser det ut om man vill kompletera med en större eller mindre? Mycket som är kompatibelt?

    utgångspriset är 5500 med sele och en nästan ny North Gonzales bräda.

    Han påpekade att någon pigtail nog behövdes bytas… Det är ett tecken på att kiten körts en hel del va? kanske borde försöka hitta något nyare kanske?

  • guur86

    Medlem
    17 juni, 2015 vid 13:13

    Låter som ett schysst kitt tycker jag.. Ja det är en typisk bow-kite med 4 linor (så länge det inte är obsession PRO som är en C-kite med 5 linor). Jag köpte en 11 m2 som funkade bra som enda kiten i början. Sedan ville jag ha både bättre kite och större vindspann så köpte årsmodell 2014 i 8 och 12, täcker de vindar jag vill surfa i.. Om nåt skulle jag vilja ha typ en 15 m2 foil för att rädda några bomkörningar per år.

  • filipjonsson

    Medlem
    18 juni, 2015 vid 07:43

    Nu har jag spanat in ett annat paket med en 7a och 10a! kommer jag känna att en 10 blir för liten för mig som väger 85kg?

  • guur86

    Medlem
    18 juni, 2015 vid 09:13

    Hehe ja det är svårt att välja bland alla olika varianter.. Det viktiga är att du köper nåt så du kommer igång 🙂 Personligen skulle jag tycka att 10 är för litet som största kite och jag väger 83 kg. Men du kommer nog kunna köra om det blåser typ mer än 8 m/s, sen kan du komplettera en större iofs.,

  • filipjonsson

    Medlem
    18 juni, 2015 vid 09:24

    Ok, då letar jag vidare efter en 12a het enkelt!

  • sailortrash

    Medlem
    18 juni, 2015 vid 13:52

    12+9 är en mkt vanlig kombination där ute, men eftersom du är tyngre än medelsurfarn kanske du ska titta på kombinationen 14+10 istället. Fast det beror ju på vart du surfar, eller snarare hur mkt det blåser och hur stor bräda du har.

    jag har en obsession 9:a från 2012. Jag tror den flaggar på 1 lina (?), känns knappast som om 2 linor är mycket säkerhet att hänga julgranen faktiskt. Antagligen funkar den med andra 4 linors bommar, men det kan skilja i skotlängd mellan kiter beroende på hur bridlarna är sydda. Det kan hända att vissa skotlängder är för korta/långa, och då får du antingen inte 100% depower eller så får du för mycket så att när bommen är längst ut ramlar draken ner lättare..

    min 9:a är säldigt snabb och livlig, och i 9:a vindar relaunchar den från vatten av sig själv nästan. Men det är den enda 9:a jag provkört, så jag vet itne hur den skiljer sig mot andra kites. Kvalitetsmässigt verkar den vara helt ok, gott om förstärkningar och slitageskydd…

    5000:- laxar är väl ok för det där kitet, om linorna inte behöver bytas för då är priset snarare uppåt 7000:-

  • luthor

    Medlem
    18 juni, 2015 vid 14:08

    12:a låter helt rätt. För att det ska vara lagom vind för mindre storlekar behöver det blåsa mer, då går allt fortare och misstagen känns mer… En 12:a funkar i “lagom” vind i början.
    Jag skickade ett PM till dig angående en 12:a som jag säljer. Gla’ Missommar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies RRD obsession 2010 – bra köp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.