Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Rullande" vindar igår!

  • "Rullande" vindar igår!

    Publicerad av nachoman på 13 maj, 2008 vid 07:10

    Var ute på Trälhavet igårkväll. Vid första anblick såg det bra ut, fett med gäss och choppigt vatten. Såg ut att blåsa utav bara fan. Riggade 5,7 och förväntade mig ordentlig överriggning, men väl ute på vattnet i byarna som såg så kraftiga ut fanns det inget drag.

    Skulle vart intressant att se rök i vinden för att se hur byarna rör sig ovan vattenytan. Det är ju rätt mycket landmassa norr om Trälhavet vilket kan ha gett upphov till rejäl turbolens. Det kändes som att byarna rullade (vinden kom uppifrån och gick ned på läsidan av seglet) fram över vattnet och bara skakade i seglet utan att ge det någon riktig kraft.

    Mycket slit blev det iallafall för ytterst lite planing, svinkallt var det också, kändes kallare än vintersurfningen.:mad:

    Någon som vet om vindbyar som “rullar” är ett känt fenomen?

    surfen svarade 15 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • getwet

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 07:19

    Ingen aning hur det funkar, men fick rapporter att det var skitdåligt på fler ställen än i Sthlm. Gävle uruselt och likaså Öland och Kalmar. Skälåker där vi befann oss var det riktigt riktigt dåligt och som du påpekar kallt som fan om händerna.
    Jag upplevde vinden igår som väldigt “flexibel” i sin riktning, spelade ingen roll hur mycket man höjdade så gav det ingenting kändes det som, man kom tillbaka max till samma läge igen….konstig dag igår. Kan inte påminna mig om att jag varit med om något liknande under mina 30+ år som surfare. Och precis som du beskriver så var det inget riktigt drag i bitarna med det såg ut att blåsa 14-15ms. Extremt byigt också samt choppigt som en hamnbassäng!

  • nachoman

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 08:09

    Intressant att det var fler som hade samma erfarenhet från igår! Allt kändes fel och jag började starkt tvivla på min trimning som var precis så som den brukar.

    Nu får det till att bli lite varmare sydliga vindar, de verkar ju funka bättre än den här ishavsvinden från nord.

    /Lage

  • challgren

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 08:14

    Seglade 5h med fullt tryck i 5.2 på Baggen nere vid KSSS. Visserligen byigt som vanligt men inga problem med “rullande” vind. En bra dag för att vara Sthlm med andra ord 🙂

    /Christian

  • ozman

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 08:22

    Av intresse – Ekoln söder om Uppsala funkade fint igår med 6,3. Dock var det något byigt och vinkeln skiftade ganska kraftigt mellan NO och N. Jag förstår av Surfen att Öregrund var riktigt bra också.

  • surfen

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 08:35

    @OzMan 465098 wrote:

    Av intresse – Ekoln söder om Uppsala funkade fint igår med 6,3. Dock var det något byigt och vinkeln skiftade ganska kraftigt mellan NO och N. Jag förstår av Surfen att Öregrund var riktigt bra också.

    Öregrund blåste riktigt bra igår, fast ändå så kändes det riktigt konstigt ibland, tror att medelvinden låg runt 13-15m/s och upp mot 17m/s i byarna kanske mer, men man saknade det där jämna trycket i seglet, riggningen var det inget fel på.

    Men när jag kom hem till Uppsala så blåste det, pep ner till Ekoln och fick åka 5,3m² och 84liters bräda, vindhelvetet var totalt hel konstig, gick ut på Nordan byigt men bra drag, efter ett tag så vete tusan vad som hände med vinden, låg på från N men måste åka som att vinden kom från Ost, slutade med att man fick simma in till stranden.

    Tror nog att ett lågtryck närmade sig med fart/började bygga upp från Öster, så vindarna spelade ut sig mot varandra, varm luft över oss och den kalla som var på väg in. Vad vet jag. Men det är min gissning.

    // surfen, som är glad varje gång han kommer ut på vattnet…….

    Kollade upp hur mycket jag varit ute redan i år? Och får se att det är mer än 60 timmar, inte illa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Rullande" vindar igår!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.