Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rullsand hyfsat ok idag

  • Rullsand hyfsat ok idag

    Publicerad av seasurf på 26 augusti, 2014 vid 17:05

    Körde på eftermiddagen, kring 10-12 m/s NNV vilket ger kass vågsegling men lite schyssta ramper kring 1 – 1½ m en bit ut. Inget regn heller.
    Jobbar tyvärr onsdag och torsdag men theyr.tv och SMHI verkar ha prognoser för liknande som idag, möjligen en del regn också.
    Lite evenemangstips för den som bor i närheten och känner sig sysslolös 🙂

    bjorn-daniels svarade 9 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • wilund

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 20:00

    Tack för tipset! Tvekade i dag och stannade hemma, får hoppas på kommande dagar…
    Är vinden vid Eggegrund på viva jämförbar med vad man får i brämsand ?
    // tack Oscar

  • seasurf

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 04:45

    Jag tycker det verkar som att vinden inte alla gånger når in till stränderna vid Rullsand. För ett antal år sedan betalade jag in mig på theyr.tv, isländsk väderlekstjänst, som stämmer rätt ofta, går att se vind inne över land och inte bara ute i havsbandet.
    /Christer

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 06:31

    vinden kommer ju aldrig ända in om det inte är bris. smhis simulering är helt ok, i vilket fall är den alltid underskattad. jag brukar ta med smågrejerna för som back up, istället för storgrejerna på smhis prognoser.

    havsväder simuleringingen liknande dmi’s är ju färdigställd nu och den funkar rätt bra om man jämför med typ Viva obsarna (vilket jag lagt onödigt mkt tid på…)

    men vill tillägga att smhi klarar sig sämre på sensommarn än på våren, allafall inomskärs. de två lågtrycken som drog över sverige nu har de dock lyckats spika nästan på sekundmetern och på timmen (jämfört med VIVA stationerna) i sthlmsområdet vilket är imponerande.

  • pete

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 08:05

    Jag var uppe i Rullsand/Brämsand och spotcheckade i somras i samband med en familjebadutflykt. Det som slog mig är att det är en väldig massa stora stenbumlingar, ibland lömskt just under vattenytan, även ganska långt ut eftersom det är så långgrunt. Jag antar att man går i egentligen så långt västerut som möjligt på Brämsandssidan där det är djupare? Hur seglar man sen, kan man segla utanför Rullsandssidan utan att krocka med stenar – eller man kanske ligger ända upp mot den långa sandreveln (nakenstranden!)? NNV borde väl vara ganska onshore o även kanske lite lä av ön eller? Har för mig att jag läste att NO ger bäst vinkel vilket verkar logiskt.
    Massa frågor, men jag blev lite nyfiken på stället – det är ju bra väg söderifrån, tog knappt 2 h från Tyresö.

  • seasurf

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 08:58

    http://www.youtube.com/watch?v=C6wJsppdxmU

    Ursäkta kvaliteten, sunkig kamera 2011.
    Enklast är att kolla med någon på plats. Men – windsurfare startar från Brämsand, håller sig utanför stenudden som ligger mellan Brämsand och Rullsand (som är den grunda badviken för småbarnsfamiljer, endast körbar för kite).
    O-NO ger bäst vinkel, störst vågor men tyvärr också mest regn. NV betyder sol och något som liknar cross-onshore (typ idag).
    Glöm inte ta med 40:- i fem- eller tiokronor för vägbommen!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 10:05

    Håller med om att vinden inte riktigt brukar vilja komma in. Oftast har det ju körts betydligt mindre prylar längre österut. Tycker även att smhi’s grafik verkar stämma.

    Sten finns ju till förbannelse i den östra delen, ett under att man klarat sig utan att köra på nåt. Jag brukar försöka lägga mig lite långt ut för att slippa så mycket som möjligt. Sist körde jag även ett pass väster om Brämsand och tyckte det verkade vara lite mindre sten där samt något bättre vinkel på Nord (om man nu kan tala om vinkel överhuvudtaget på Nord). Gick i alla fall bättre att hoppa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rullsand hyfsat ok idag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.