• Ryggskydd

    Publicerad av jihoo på 2 januari, 2014 vid 20:33

    Hej!

    Jag är en kitesurfare från Bohuslän (Lysekil). Efter en sommar och höst med mycket surfning så har jag nu införskaffat mig en ny bra hjälm, men eftersom man startar ifrån små steniga stränder med omkringliggande berg har gjort att jag nu vill skaffa mig ett ryggskydd. Jag har nu letat i några veckor men inte hittat någon bra information om vad för ryggskydd som fungerar bra till surfning. Troligtvis (om budgeten håller 😉 ) så kommer jag börja snökite oxå, vilket gör att ryggskyddet ska kunna fungera bra mot hårt underlag oxå. :laugh:

    Vad ska man tänka på, hårt/mjukt skydd, ska man köpa i butik eller via nätet, rörlighet, ska det vara en väst eller en “platta”?

    Tack på förhand och en god fortsättning, John

    cortex svarade 10 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kneepad

    Medlem
    3 januari, 2014 vid 12:18

    Tjena Jihoo.
    Förra året tänkte jag precis som du. Det var efter det att jag kört ensam på sådana där ställen som Haby bukt och Koskär nära dig. Off-season när ingen människa är i synhåll och bara klippor överallt – tänkte att man skulle nog ha alla skydd som finns…..
    Så jag satsade på Dakin Matrix: http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=556 och är nöjd med den; torkar snabbt, behöver inte ställa om selen för att användas. Värmer lite såhär års också. Sedan är det väl tycke och smak ang looken…
    Jag har aldrig haft “nytta” av den, peppar,peppar som skydd i skarpt läge men om man googlar så verkar folk uppskatta magskyddet lika väl som ryggskydd – alltså att du har nytta av den om du kraschar – slår i vattnet hårt med bröstet t.ex. Fast det vet jag inget om av egen erfarenhet…Tar inte på den om jag är på sandstrand :tongue:

  • jihoo

    Medlem
    3 januari, 2014 vid 17:06

    Tack så mycket för ett bra och snabbt svar! 🙂 Tur det man vill ju aldrig egentligen utsätta sig för situationer där man har nytta av skyddet 😉
    Jag bor egentligen på Skaftö så Koskär är den spot som jag utgår ifrån, utgår även från Kristineberg och startar även ibland ifrån holmar.
    Vet du hur det skyddet fungerar på annat underlag såsom fjällandskap (snowkite)? 🙂

  • kneepad

    Medlem
    3 januari, 2014 vid 18:50

    You’re welcome.
    Har inte kört jättemycket snö. Är du mc-människa? Eftersom du direkt gick på “ryggskydd”? Ja, i allafall så kör jag mc och eftersom det blev mycket is-kiting förra året så körde jag i skinnstället med mc-ryggskyddet med skinnställets innbyggda skydd för knä, armbågar osv- Jag klippte till en liggunderlagsbit och satte under rumpan oxå. Men nu snackar vi ren blankis….:shocked: Funkade jättebra med mnkiteboy.

    Det finns ju ett snökiteforum här på Steffo. Själv hade jag haft hjälm och MÖJLIGEN satt på mc-ryggskyddet under skidkläderna vid normalt snöläge…:cool2:

    Tips: googla

    Good luck! (Är du med i BFCsurf?) Det börjar utveclas en kajt-avdelning där nämligen…..:santa:

  • jihoo

    Medlem
    4 januari, 2014 vid 12:45

    Det en idé jag har haft, för då skulle jag kunna kajta hemma under vintertid oxå. 🙂

    Det visste jag inte, trodde att BFC bara var för vindsurfing men ska kolla upp det. Tack för tipset!

    Jag var idag på Bike i Trollhättan och tittade på ett ryggskydd från Halvardsson (SHIELD). Det var mjukt och följsamt, tillverkat av någon sorts skumgummi/mjukplast.
    Finns det nått mer ställe man kan leta ryggskydd och info om dem?
    Googlade igår kväll och hittade den här http://www.mcmotor.gr/products.php?pid=1030 . Hur ska man veta om det är ett bra skydd eller inte?
    Mvh, John

  • cortex

    Medlem
    4 januari, 2014 vid 17:53

    Tjena John!

    Jag kan varmt rekommendera Mystic Impact D3O. Använder den själv på spots som är riktigt elaka. 🙂
    Se till att du skaffar en impact-vest som är specifikt gjord för kiting och konstruerad för att passa ihop med en midjesele. Annars blir det rätt obekvämt. Dvs det ska inte sitta något impact-skydd där selen ska vara.

    På vintern kör jag nästan alltid med en rygga på mig med en lavinspade, sond etc och den skyddar mycket bra mot smällar i ryggen. Däremot skippar jag att ha ett vanligt ryggskydd på mig eftersom det i kombination med kiteselen tydligen kan öka skaderisken.

    Vi får köra lite på Koskär i sommar, jag kommer nog ner ett par veckor i juli som vanligt.

    /Kaj

  • jihoo

    Medlem
    9 januari, 2014 vid 17:14

    Hej Kaj!

    Ledsen för sent svar, men födelsedag kombinerat med prov i skolan har krävt min tid…
    Tack vare dig så hittade vi ett ryggskydd som både jag och pappa är nöjd med! 😀

    Då syns vi i Koskär i sommar 🙂

    John

  • cortex

    Medlem
    10 januari, 2014 vid 23:12

    Gött! Syns i sommar! 😀

    /Kaj

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.