Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sabla kalt om nävarna…

  • lars_k

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 14:40

    @tws 453846 wrote:

    Helt enig med Argulander. I Norge sier vi neglsprett når det gjør vondt i begynnelsen. Du går inn og varmer deg, kjører vindmølle med armene. Så stømmer blodet til fingrene og det bare å kjøre på. Men jeg mener virkelig at dere IKKE må bruke hansker.

    Menar du att det rentav är en nackdel att använda handskar???
    Jag klarar mej garanterat inte utan handskar vid en luftttemp under 5 grader.
    Har kört en del med öppna handskar, det funkar ganska fint tills man blir spolad eller måste simma. 3-gradigt vatten kyler utav helvette.
    Helt utan handskar kyler ju vinden hela tiden även handens ovansida. Är väl helt onödig förlust av värme, även för en norsk viking…? 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 15:24

    @Lars_K 453850 wrote:

    Menar du att det rentav är en nackdel att använda handskar???
    Jag klarar mej garanterat inte utan handskar vid en luftttemp under 5 grader.
    Har kört en del med öppna handskar, det funkar ganska fint tills man blir spolad eller måste simma. 3-gradigt vatten kyler utav helvette.
    Helt utan handskar kyler ju vinden hela tiden även handens ovansida. Är väl helt onödig förlust av värme, även för en norsk viking…? 😉

    Min erfarenhet är att han har delvis rätt. Ska man segla med handskar så ska det vara riktigt bra handskar, annars är det bättre att köra med bara händer. Det är lätt att tro att handskarna gör nytta men att man ändå fryser för att det är så j-a kallt, när det i själva verket är så att handskarna kyler. Det har faktiskt hänt mig åtskilliga gånger.

    Senast igår varvade jag barhänt segling med att segla med ett par ganska usla gul-handskar som jag vet kyler i vissa lägen. Jag upplevde att handskarna för ovanlighets skull gjorde viss nytta eftersom de värmde handryggarna, men däremot är jag säker på att de kylde handflatorna och fingrarna. Som tur var så är vattnet hyfsat varmt (ca 5 grader) men eftersom jag fick isbildning i seglet så var luften antagligen kall.

    Jag har aldrig nånsin varit med om att CWM kyler, fast jag inte tätat dem. Däremot har jag ofta fått möjlksyra i underarmarna av dem så jag varit tvungen att hoppa i och simma för att vila händerna och det kyler!

    Det som väl verkar funka bäst för mig verkar vara att varva, några vändor med bara händer, några med handskar.

  • tws

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 19:30

    Nei du skal aldri bruke hansker selv om 99.9% av windsurfere sier at du må. Problemet er at når du har åpne hansker og fryser så drar du dem på hånden og tror at det hjelper. Dermed glemmer du å slenge armen rundt (skulderen må også rotere) og du får ikke varmt blod til fingertuppene. Når du fryser skal du inn og varme fingrene.

    Jeg bruker også å legge hånden inn på kinnet i hetta, men det viktigste er å rotere med armen, fort.

    PS: Jeg kjører trick jeg ikke kan på hvert legg selv om vinteren. (en lærer ingenting av trick man kan). Derfor må jeg kjøre vindmølle før hvert trick eller før bølgeritt og hvile på land efter 10 minutter.

    For slalom/freeride/formula kan du godt sikker bruke hansker. Da seiler du jo bare rett frem likevel.

  • blackadder

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 19:39

    Hårding.

  • lars_k

    Medlem
    25 mars, 2008 vid 20:16

    Jag sabbar inte en bra surfdag med att stup i kvarten rotera med armarna som en jävla apa och dra in till land var 10:e minut med handen i “hettan”. Nä på med ett par bra handskar och kör ett par timmar i sträck utan problem. Jag kör bara våg dessutom som innebär mkt krascher och spolningar.
    Du kanske skulle prova ett par bra handskar! Jag rekommenderar Dakine CWM. 🙂

  • jarp

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 13:56

    @Lars_K 453937 wrote:

    Jag sabbar inte en bra surfdag med att stup i kvarten rotera med armarna som en jävla apa och dra in till land var 10:e minut med handen i “hettan”. Nä på med ett par bra handskar och kör ett par timmar i sträck utan problem. Jag kör bara våg dessutom som innebär mkt krascher och spolningar.
    Du kanske skulle prova ett par bra handskar! Jag rekommenderar Dakine CWM. 🙂

    det var dom jag frös i…
    troligen efter vad jag har läst mig till nu så är det en kombo av taskit uppvärmd, dåligt tränad och om möjligen ngt förliten storlek=dålig sirkulation..

    Jag tackar alla för goda råd…hoppas att vädret nu blir lite gynnsammare för en annan fiskpinne..:cool2:

  • lars_k

    Medlem
    30 mars, 2008 vid 19:56

    @jarp 454921 wrote:

    förliten storlek=dålig sirkulation..

    Många har problem med att de sitter för tajt runt handleden/underarman. Får inte handen blod så straffar det sej direkt. Verkar vara väldigt känsligt….

  • g_l

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 06:32

    Om du frös i Dakine CWM så hade du nog inte värmt upp ordentligt innan du klev i vattnet. Det går inte att tro att man bara kan hoppa i direkt och “värma upp” ute på vattnet. Får du in kallt vatten i handskarna innan du är RIKTIGT uppvärmd så hjälper inga handskar. Då blir enda lösningen som många skrivit om tidigare: att gå upp på land en stund så värmen hinner komma tillbaka. Men för att slippa det finns bara ett trick: värm upp ordentligt tex med att jogga runt en stund innan första doppet. Ett annat tips när det är kallt även på land är ju att sätta på våtdräkten redan innan man åker hemifrån så slipper man nedkylningen vid ombyte.

  • svennebanan

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 08:13

    Körde min första kallvatensurf nånsin i helgen. Osäker på temperaturen i vattnet men det var väl inte så många grader och lite fler i luften.
    Väl förberedd med pro-limit monoshorts, väst med huva, 5/3 steamer, predator skor och limmade CWMs (ett jävla kladdande).
    Kroppen och huvudet var inget problem. Händerna domnade betänkligt av kyla efter ca 20 minuter och jag trodde att det var kört. Kom då att tänka på den armsnurrande norrmannen i denna tråd och kunde inte vara sämre. Drog några tafatta varv med armarna sittandes på brädan och vips kände jag hur blodet bara strömmade ut i fingrarna. Måste varit nån kroppslig reaktion på kylan som strypt blodtillförseln till fingrarna för sen frös jag inte ett dugg. Värre var det med fötterna. De kom iofs igång hyfsat av lite hoppandes på land. Måste lära mig hjula eller nått. De kan ju också varit midjeselen som ströp blodtillförsel nedåt. Konstigt att den kan dra ihop sig så under vinterförvaringen;-.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 09:24

    Sist jag hade mina cwm så hade jag såna problem med blodförsörjningen att jag hade svårt att bära min bräda på land, fingrarna ville inte kröka sig runt stroppen, och en freewave 86 är inte tung… Jag tog av mig dem och då gick det bättre, men det ledde ju till att handskarna försvann spårlöst.

  • jeppo_f

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 10:00

    Jag tror det handlar mycket om hur varm man är om resten av kroppen. Sen jag bytte dräkt till en Pro Limit Assault med lite lull-lull under (vanliga långkallingar å en väst med huva) har jag inte frusit ett dugg med CWM-arna.

    svennebanan: När du skriver att kroppen inte var något problem, innebär det att du inte fryser, eller att du är varm?

    /jeppo

  • svennebanan

    Medlem
    31 mars, 2008 vid 11:52

    @Jeppo_F 455174 wrote:

    svennebanan: När du skriver att kroppen inte var något problem, innebär det att du inte fryser, eller att du är varm?

    Frös inte ett smack från att jag tog på mig prylarna tills de åkte av. Det var nog ganska tätt eftersom jag badade en hel del utan att få in speciellt mycket vatten.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing sabla kalt om nävarna…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.