Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft Cross, Traction eller North Natural?

  • Sailloft Cross, Traction eller North Natural?

    Publicerad av erolwi på 16 april, 2011 vid 19:21

    Sugen på att komplettera mitt Traction 8,5 med ett nytt mindre segel och funderar på ett Cross 7.0, Traction 6.5 eller Natural 7.0. Ungefär samma pris på alla. Seglar insjö på 85 cm bräda och är ute efter bra bottendrag och höjdtagning. Någon som kan tipsa om bästa valet? Är mycket nöjd med mitt Traction men North lär ju vara fina med.

    surfen svarade 12 år sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • oscar

    Medlem
    16 april, 2011 vid 19:41

    Om du väljer ett traction så vet du ju precis vad du får. Var för blanda märken? Blir bara risk för att du får glapp i vindregistret och så blir det olika märken på master etc.

  • erolwi

    Medlem
    16 april, 2011 vid 20:26

    Tänkte att då jag går ner till 7 så kanske man kan skippa cambers då det ju är lite mer meck i slag och gippar och skaffa ett Cross istället för ett Traction. Är det mer drag i ett Traction 6,5 än i ett Cross 7,0? Detta kommer vara mitt minsta segel, är något av dem bättre i hårdvind? Anledningen till att jag funderar på Natural är att jag seglat mycket båt med North och bara gillar North sen dess, dock är det kanske helt separerade i verkligheten.

  • svenne

    Medlem
    16 april, 2011 vid 20:34

    Traction är inte svårslaget i lättvind, jag skulle välja Traction över Cross.

  • bicless

    Medlem
    16 april, 2011 vid 20:37

    Cross är bättre än Traction i hårdvind. Traction egentligen renodlat för lättvind. Det går visserligen att trimma traction så det funkar hyfsat i hårdare vind med mycket nedhal men då blir seglet inte så bra i bottendraget.

    Cross mer allround, det är klockren även överriggad, framförallt de nyare modellen från 2010 och frammåt. Den har ruskigt bra bottendrag och mycket twist så registret blir stoort. Sen dessutom lättare i handen så manövrar går som en dans. I storlekar 6,5 7,0 skulle jag helt klart valt cross.

    Enda undantaget om man möjligen har 6,5-7,0 som störstasegel och brädan inte klarar större segelstorlek, då är traction ett mycket bra alternativ för att plana så mycket som möjligt.

    North natural planar inte lika tidigt som seglen ovan, välsytt allroundsegel som är bra på det mesta men inte lika mycket power. Är man väldigt lätt kan Natural vara ett bra alternativ då det är lätthanterbart.

  • erolwi

    Medlem
    18 april, 2011 vid 14:13

    Ok, han är ganska övertygande i sitt Sailloft hyllande den där Bicless… Blev ett Cross, orange, samma färg som Traction seglet vilket ger fördelen att andra hälften inte märker att samlingen utökats lika lätt:)

  • svenne

    Medlem
    18 april, 2011 vid 17:41

    Du blir nog nöjd. Mattias kan sin sak och du kan din fru.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 april, 2011 vid 17:55

    Jag kan bara hålla med Svenne – Mattias kan man alltid lita på!

  • booman

    Medlem
    18 april, 2011 vid 19:44
    Quote:
    Ok, han är ganska övertygande i sitt Sailloft hyllande den där Bicless… Blev ett Cross, orange, samma färg som Traction seglet vilket ger fördelen att andra hälften inte märker att samlingen utökats lika lätt

    Ha, ha:-)

    Men precis som Svenne sa så kan Mattias sin sak och har väldigt bra känsla för vad som kan passa en! Jag kör själv bla Sailloft och har haft ett par st, och de är riktigt bra… Just nu är det Cross Pro 7,5 som är min favorit…

    Ha de gott och lycka till med nya seglet…

  • pgvirtual

    Medlem
    19 april, 2011 vid 06:59

    Rätt val, helt klart!

  • erolwi

    Medlem
    21 april, 2011 vid 22:37
    Quote:
    Rätt val, helt klart!

    Låter ju bra, ska bli kul att testa och jämföra med mitt nuvarande Local Spirit Aero-X 6,5 med felaktig mast samt att jag även passade på att skaffa en fena som matchar segelstorleken, kört med för stor fena (52 cm orginal) förut.

  • torinbox

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 10:06

    Vad är dina erfarenheter av Cross seglet? Kan du rekommendera det?

  • surfen

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 10:51

    Jag kör med ett Sailloft Cross6,5m², ett bra segel som dom flesta verkar vara överens om! Själv så har jag kört med det i över 100timmar under förra säsongen, ser ut som nytt. Men styrkan i seglet är att man inte behöver sticka upp och byta segel så ofta om vinden ökar. skulle det bli über jävligt på vattnet spänn uthalet ½cm i taget så får man rätt snabbt kontroll i seglet igen. Ett segel som ligger på topplistan av alla segel jag har kört med under åren, ett av dom andra seglen som nämnts tidigare är North Natural mycket skönt segel som ligger på top 5 listan, men över 7,0m² så tappar Naturalen lite men upp till 7,0 ett bra segel.

    Kan väl nämna att mitt Cross6,5m² är mitt största segel till en 93liters bräda(Lättvinds kitt).

    /surfen

  • erolwi

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 11:48
    torinbox;684753 wrote:
    Vad är dina erfarenheter av Cross seglet? Kan du rekommendera det?

    Hade det bara några månader och använde det ett fåtal gånger men det var bra. Som ovanstående sa så klarar det mycket vind så jag körde det som missta segel på min 155l bräda. Sen sålde jag allt och skaffade formula.

    Sent from my ST17i using Tapatalk

  • tsss

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 12:29

    Blev så aktiverad av snacket om Sailloft Cross att jag gjorde upp med Skånetjejen om köp av 6,5an, som tydligen hade ett litet hål i x-ply, varför hon lovade att stå för frakten hit upp.
    Kände även att 6,5 passar in bättre i min line-up 8,4 7,4 och nu 6,5. (och sen 6,0)

    Har nu ett Goya fxr på 6,9 som ju var onödigt nära 7,4an i storlek så jag ska sälja det. Det är från 2009 och jättefräscht. Har använt det ganska sällan, köpte det i Uppsala av självaste “Surfen” se inlägg en bit ovanför. Så han kan nog bättre än jag uttala sig om seglet. (jag är ju något ålderstigen o kör mest när det är lagom med större segel..)

  • vindsokaren

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 17:12

    Då vill jag se 6.5:an användas mycke l år tsss.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sailloft Cross, Traction eller North Natural?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.