Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing samma linor och bom till foilkite?

  • samma linor och bom till foilkite?

    Publicerad av surfgurf på 24 maj, 2009 vid 07:39

    Hej.
    Jag tänkte köpa en foil kite som är 3,5 kvm. Den har fyra linor och jag tänkte ha den att träna på fältet med och på isen. Nu kommer min fråga: Kan jag använda samma linor och bom som jag har till min Cabhrina C-kite? Det är ju oxå fyra linor.
    Vad tror ni?

    Hälsningar/ Gustav

    surfgurf svarade 14 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • milkman

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 17:13

    Om det är en fixed bridle kite så går det nog bra, Fast tänk på att alla fixed bridle kiter är två linors med broms om det är fyra linor. Så draget kommer i styrlinorna. De två bakre linorna i kiten använder du för att trimma kitens hastighet/hur långt in i fönstret den ska ligga och brukar därför sitta i mitten på bommen.

    Men om det är en depowerkite så kan det vara lättare, men säkerhetsystemet kan bygga på en speciell bom för vissa märken, och normalt så flaggar man hellre foils på en broms/styrlina. Men inget går ju normalt sönder av att testa lite i svaga vindar. 🙂

  • surfgurf

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 20:28

    Tjena. Tack för ett bra svar. Funderar på att skaffa en Speedy 2. som jag skulle få för ett bra pris. Hur tror du den funkar till min bom/linor? Funkar de inte får ja köpa till nya linor =)

  • milkman

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 20:45

    Det verkar vara en fixed bridle kite, så koppla styrlinorna till den främre infästningen till kiten. De bakre linorna skall vara slappa när du testar, sen kan du sträcka upp dem tills du tycker du har bra trim.

  • surfgurf

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 06:01

    Juste, ska prova det, kändes bättre å köpa en lite större foilkite att träna med i stället för en tvålinors kite.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing samma linor och bom till foilkite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.