Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite säsongens snökiter

  • säsongens snökiter

    Publicerad av nissar på 11 december, 2010 vid 14:19

    Någon som har något genomtänkt att säga om säsongens kiter, går i köptankar runt 10m2

    -Varför är Ozone access mycket billigare än Manta och Frenzy?

    – Någon som kört GIN Yeti? och förstår hur dess depower funkar (meningslös film finns ju som visar att depower funkar i typ 3m/s… hur funkar det i 10m/s jämfört med tex Ozone) Hur mycket trasslar denna kite?

    – är Flysurfer outlaw värt sina pengar?

    – någon som kört HQ Montana 5? någon som säljer den i sverige?

    – Har jag glömt någon kite som är värd att nämnas?

    Alla kommentarer mottages tacksamt, både partiska och opartiska!

    cortex svarade 13 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • pripps

    Medlem
    11 december, 2010 vid 15:16

    Undrar själv hur Norths Solid är ? 🙂

  • bicless

    Medlem
    11 december, 2010 vid 16:42

    Hej

    Jag har kört en del det på Eskimo, föregångaren till Yeti, nu även hunnit testköra nya GIN Yetin och Flysurfer outlaw men inte i hårdvind ännu. Yeti och Outlaw är båda väldigt lättstyrd och stabila. Yetin går igång lite tidigare i samma storlek, Outlawn har en mer sofistikerad hårdvindsfeature som jag inte hunnit testa ännu.

    Imorgon är det dags för en tur igen.

    En skillnad man märker för varje ny generation av snowkites är att depower blir bara bättre och bättre. Det gäller samtliga märken tror jag.

    Mvh

    Bicless

  • animal

    Medlem
    11 december, 2010 vid 18:26

    Genomtänkt och genomtänkt…… det beror på vad du ställer för krav.

    Bakgrund
    Ganska medioker men entusiastisk kite(och vind)surfare som funderat på hur man skall hantera vintersäsongen. (Inga probs med kyla, men ingen lust att harva runt bland isflak för att komma till öppet vatten) Med den första snön kom också idéerna om hur man skulle kunna hantera den annalkande surfabstinensen. Filtrerade bort alla former av realistiska väderprognoser, lyssnade bara på trollgubbar som siade om att det skulle bli en kall och snörik vinter i hela Sverige och skramlade ihop motiv för att investera i en Gin Yeti. Tanken är att kunna cruisa på den Skånska slätten och eventuellt en dag testa de snötäckta vidderna i norr. Efter att ha kollat in 2 eller 3 grymma snowkiteklipp på forumet har man argument som räcker till för att bromsa en lavin av rationella skäl att inte investera… (såsom: hur många dagar kommer det att vara åkbar snö i Skåne? Snowboardskillsen lämnar en del kvar att önska, kostnaden motsvarar en flygtur som trots vintertid medger kvalitetssurf i vatten osv)

    Verdict
    Den enda foil jag kört tidigare är en 2-linors Ozone som under förra säsongen funkade till skridskor, så jag kan mest jämföra med LEI kites. Jag har nu använt Yetin 3 ggr. Första gången gick det inget vidare (= anus), men det berodde med största sannolikhet på sjukt byiga vindar och att jag inte stått på en snowboard på över 10 år.

    Andra gången blåste det som faen. Jag fick då anledning att testa releasen 2 ggr och kan intyga att den funkar super! Kiten dör på en gång (sitter fast i 5:e linan, leash känns därför onödigt om man nu inte skall köra unhooked). Andra gången jag drog releasen, efter att ha gjort en fet face-plant rakt ner i betbonden Jönsons åker, blev det lite trassel i kitens bridle. Åkte hem och trasslade upp. Inga större problem. Ett tips är att vika ihop Yetin ordentligt, antar att det är så med alla foils. 5 linor och mer komplicerad bridle gör att Yetin inledningsvis kan kännas lite mer krånglig i sin design, speciellt om man är vad vid 4-linors LEI kites.

    Tredje gången blåste det lite för lite men det gjorde å andra sidan att jag kunde testa lite olika launchingstrategier. Yetin (en 8:a) behöver verkligen inte mycket vind för att lyfta. Vi hade med en Takoon 12:a som inte gick att komma igång med, medan Yetin lyckades släpa mig fram och lite tillbaka på Jönssons åker. (Jag hade åkt en runda snowboard i backe innan detta tillfälle, och det underlättade) Lite annorlunda jämfört med en LEI, men jag fattar fördelarna med en foil.

    Yetin:
    + Sjukt lättlaunchad
    + Lätt att relauncha efter krasch
    + Lätt att ”backa ner” och parkera om man behöver febbla med bindningar eller liknande.
    + Drar man QR så viker sig Yetin på mitten och tappar allt drag
    + Beter sig ”trevligt”, förutsägbart
    + Bra kraft
    + Behöver väldigt lite vind för att komma igång
    + Förmodligen brett vindregister
    + Enkelt att trimma
    + Snabb att rigga (om man inte klyddar till det när man packar ner)
    + Grym bag!
    + Snygg

    – Skillnaden mellan fullt inskotad och fullt utskotad är inte lika stor som på en LEI
    – Det är enkelt att trimma men skillnaden mellan max och min är inte brutal
    – Komplicerad bridle-konstruktion. (kanske enklare än Flysurfer eller Ozone, jag har ingen aning. Foil är foil)
    – Om det snöar mycket eller om man envisas med att dra Yetin i backen med LE först så fastnar det snö i cellerna längst ut i kanterna. Inget jätteproblem dock

    Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd! Ser fram emot mer snö, eller åtminstone is.

  • nissar

    Medlem
    11 december, 2010 vid 19:03

    Tack för Intressanta svar! Någon som har kört både Ozone Manta och GIN Yeti? Låter trevligt med en kite som startar lätt i lättvind.

  • booman

    Medlem
    12 december, 2010 vid 15:31
    Nissar;641909 wrote:
    Tack för Intressanta svar! Någon som har kört både Ozone Manta och GIN Yeti? Låter trevligt med en kite som startar lätt i lättvind.

    Har också en GIN Yeti 10,5 och får hålla med föregående “talare” (Animal), otroligt lättstartad och behöver inte mycket vind för att gå igång…
    Har även kört Flysurfers Psycho2 8m2 och den tyckte jag behövde betydligt mer vind för att komma i gång. Dock kanske lite snabbare i styrningen än Yeti’n
    I sommar har jag kört GIN ZuluII 13m2 och visst, det är klart att det är lite skillnad på en LEI och en foil. Men just för vintersurf är enligt min mening en foil outstanding…
    Packar man ihop foilen med någorlunda ordning på linorna är det gjort på nolltid att komma igång nästa session… (Ingen skillnad tycker jag mot tex Flysurfer)

    Tyvärr har jag inte hunnit köra Yetin så mycket ännu, (olika vindstyrkor) men den verkar klart lovande…

    Ozone Manta har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

  • milkman

    Medlem
    12 december, 2010 vid 19:52

    Ozone var först med dedicerade snowkites och jag tror dom fortfarande ligger steget före. Men det bör du ju prova dig fram till.

    Det finns mycket att säga om Ozone. Bäst är det om någon utav våra kunder svarar?
    Men några saker jag som importerar dem värdesätter:
    – Ozone är kända för att lyckas väldigt bra med sina bridles. Det blir bättre kiter, och mycket mindre trassel.
    – Inget behov för att fixa och trimma med kiterna, packa upp och flyg. Och så är det i flera år.
    – Tillverkat i egen fabrik med högst kvalité. Det märks att det gör skillnad när man äger fabriken. (Jag hade inte ett enda garantiärende på foilen förra året, och väldigt få åren innan)
    – Ozone tillhandahåller fortfarande reservdelslinor, bommar och liknand för sina kiter från 2004. Hade de köpt tillverkning i annan fabrik så hade de bara haft de delar som de beställde samma år. (och vi har de vanligaste reservdelarna hemma för tre år bakåt)

    Några bra saker ni kan göra om ni inte får möjlighet att testa är att ta reda på vilka märken snökiteskolorna kör. De har extra höga krav på sin utrustning, både för skola och privat.

    EDIT Just ja: om Accessen.
    Det är en grym kite, främst för toptur och turåkning men nytt för i år är att den funkar kanon att hoppa med också. Inte samma pop som frenzy, inte samma glid som Manta, men vill man ha en prisvärd allroundkite så är den grym.
    Att den är billigare beror på några saker:
    – Den har färre celler, det gör att det blir färre sömmar och väv som går åt. Altså billgare. Nackdelen är att kiten blir lite mer bulliga och det tappar kiten lite på.
    – Den har en mycket enklare väska (rätt dålig faktiskt, inget jag skulle ha i fjällen – Manta/FY väskan är en väska jag GÄRNA har i fjällen)
    – Prispolitik. Vi har med flit tummat lite på lönsamheten för att ge så många som möjlighet att kita på snö med prylar från Ozone.

  • nissar

    Medlem
    12 december, 2010 vid 21:07

    Här kommer även två specifika frågor som jag undrat över:

    1) finns det någon modell/märke som trasslar mindre? Den vanligaste anledningen till att jag måste ta mig fram till kiten är att ena änden viker in sig och fastnar i kitens yttre bridles, eller att de yttersta bridles-arna åker runt och hamnar på baksidan av kiten.

    2) Snö i kiten, kommer det lätt in snö i kiten så kommer den också lätt ut, stämmer detta? vad tycker ni om lösningar med nät, placera intag lite i överkant en mm.

    Jag har inte jättestor erfarenhet av olika kiter, men har testar Ozone frenzy och Manta och funderar på att byta ut min gamla 10m2 Advanced Offroad som börjar bli lite sliten…

    Saknar lite propaganda från alla er inbitna flysurferåkare här på tråden… hehe

  • ewald

    Medlem
    12 december, 2010 vid 21:22
    Nissar;641894 wrote:
    Någon som har något genomtänkt att säga om säsongens kiter, går i köptankar runt 10m2

    -Varför är Ozone access mycket billigare än Manta och Frenzy?

    – Någon som kört GIN Yeti? och förstår hur dess depower funkar (meningslös film finns ju som visar att depower funkar i typ 3m/s… hur funkar det i 10m/s jämfört med tex Ozone) Hur mycket trasslar denna kite?

    – är Flysurfer outlaw värt sina pengar?

    – någon som kört HQ Montana 5? någon som säljer den i sverige?

    – Har jag glömt någon kite som är värd att nämnas?

    Alla kommentarer mottages tacksamt, både partiska och opartiska!

    Nissar, jag tror du måste fundera lite på vad du vill ha ut av din FOIL, då alla tillverkare har ett kiteprogram som passar olika stilar. Jag jobbar bara med foildrakar i skolan under vintern för att ta del av fördelarna som omnämts ovan. I skolan använder vi Ozone access i alla storlekar. Hur accessen upplevs beskriver Milkman bra och Ozone själva här
    Access är ett bra drake som komplement till sommarsäsongen för freestyle och toppturer med hög kvalité och till ett toppenpris, under vintern. Jag gissar att det är det du söker, då du vill satsa på endast en 10a. Frenzyn och Mantan är inget komplement
    till sommarsäsongen utan drakarna kommer ge dig en anledning att vilja snökita lika mycket om inte mer än vattensäsongen.

    Jag har inte riktigt förstått varför vissa tillverkare fortfarande använder sig av fem linor. De påstås vara det “absolut” säkraste systemet, eftersom flagglinan som används är fäst i mitten av kiten och på så sätt skall släppa ut maximalt med kraft då en olycka inträffar. Det kanske må vara så, men fyrliniga system är såååå mycket enklare att använda, trasslar sig mindre, om ens aldrig och ger samma kraftförlust vid aktivering. ta detta exempel som en liten tankeställare:

    Det kommer inte dröja länge förrän du vill starta och i synnerhet landa dina foils på egen hand. Med en kite som har fem linor, flaggar du ut draken med hjälp av den femte linan. Som redan tidigare omnämnts så viker sig draken på mitten och faller till marken. Flagglinan kan du således fästa i ett träd/kryssmärke/eller dina nedgrävda skidor. Låter ju enkelt, eller hur. Men icke då jag Aldrig har haft en lyckad start efter jag landat femlinors foils eftersom draken, linorna och bridles alltid trasslar sig i varann vid utflaggningen. “Animal” skriver ju själv att han “Åkte hem och trasslade upp”.
    En foil med fyra linor landar du antingen med hjälp av det handtag som är avsedd för ändamålet eller drar i quickreleasen. Draken backar då ner till marken och är sedan direkt startklar igen. Det bör ju nämnas att vid kraftig vind tar det längre tid för draken att backa ner till marken och draken tenderar att fladdra en del. Dock är det en betydligt trevligare upplevelse än att se sin kite hänga i den femte linan och innan den ens nå marken, inse att det kommer krävas tid för att reda ut eländet.

    Jag som jobbar året runt som kiteinstruktör försöker testa så många olika märken och modeller som jag kan för att jämföra olika fabrikat med varann. Endast i egoistiskt syfte då jag vill underlätta utbildningen för mina elever. Jag försöker inte smutskasta andra märken jag inte jobbar med. Dock kan jag inte rekommendera kites med fem linor till mina elever som är på väg in i sin första kitefas. Jag kan i och för sig inte rekommendera det till andra heller, då nackdelarna både på SLE som FOIL är större än fördelarna och systemet känns förlegat. Men om den femte linans vara eller icke vara har alla som provat de båda systemen olika meningar om. Det kan skrivas 100 trådar på forumen och ingen går vinnare ur diskussionen. Framtiden får avgöra, helt enkelt.

    Jag har dock inte fått chansen att testa GIN´s FOIL drakar ännu, men hoppas att importören låter mig göra det snart.

    Har du fler funderingar om FOIL´s eller snökite i allmänhet så svara jag gärna på dina frågor. calle@arekiteskola.se
    ¨
    Lycka till i vinter och hoppas att du får ut mycket glädje av din FOIL!
    //Calle ÅRE KITESKOLA / Gotlands Surfcenter

  • milkman

    Medlem
    12 december, 2010 vid 21:23

    Lite svar.
    1: Om du vill ha minimalt med trassel så ska du försöka få tag i en kite med kapslade bridles. Jag vet inte vilka förutom Ozone som har det.
    Sen hjälper det om bridlen är så kort som möjligt och med så få linor som möjligt.
    När vi riggar så kontrollerar vi aldrig bridle, vi bara lägger ut kiten, lyfter ut speedsystemet så det ligger utanför kiten, sen startar vi. Jag har varit med om ett enda trassel sen 2005 så det funkar.
    Jag har hittills aldrig behövt ta ner en ozone foil för att fixa trassel som uppstått medans jag flugit kiten. Om kiten viker in sig och trasslar in sig i bridlen är ett tecken på dålig design.

    Access, Frenzy och Manta har i år samma bridle, bom och speedsystem.

    2. Det är lätt att få ut snön genom de öppna cellerna. Du stallar kiten upp och ner och rycker ett par gånger så faller mycket ut. Men det är också lätt att få in snö.
    Med Nät så får du inte in så mycket snö, inte ens från att det snöar då alla andra intag garanterat äter snö. Men får du in snön så får du INTE ut den utan att ta ner kiten.
    Näten släpper inte igenom något som är större än 1-1,5mm så det borde vara lungt.

  • animal

    Medlem
    13 december, 2010 vid 09:04

    Intressant läsning som sagt! Kul med alla tänkvärda utläggningar. Nu väntar vi bara på Flysurferfolkets syn på saken. 😉

    Missförstå mig inte, jag tycker verkligen det är bra att handlare, pros och sponsrade delger oss amatörer sina synpunkter, men samtidigt är det nog bra om man som läsare/konsument inte rycks med för mycket av allt märkesboostande. (Detta har väl tidigare avhandlats både på kite- och vindsurfingforumen)

    Min erfarenhet är att det inte alls är så stor skillnad mellan märken som ibland görs gällande, åtminstone inte om man är ”normalanvändare”.

    Jag är en sådan person som tycker det är roligt att ”kolla upp” och läsa på innan jag lägger pengar på någon produkt. I samband med köpet av min första LEI-kite så fullständigt haglade det av råd och märkesboost. T ex, så pratade ”Naishfolket” om att deras Cult (sigma was the shit) på alla sätt var mycket bättre än Slingshots produkter, speciellt för nybörjare som mig. Och tvärtom… Nu, efter att ha kört ett tag och testat båda märkena upplever jag ingen större skillnad. Lite olika karaktär, men det är marginellt.

    Jag tror det är så hård konkurrens i branschen att ingen har råd att vara speciellt mycket sämre än någon annan. Jag hade alldeles säkert varit nöjd med en Ozone eller Flysurfer snowkite också.

    När det kommer till Gin så har de utvecklat och tillverkat gliders och paramotor gliders under ganska lång tid, så de borde vara uppmärksamma på hur man designar bridles och undviker trassel. Man får ett mycket bra kvalitetsintryck. Min erfarenhet är att det går att trassla till vilken kite som helst, även min 2-linors Ozone. Är man så rutinerad som folket i de ovanstående inläggen så antar jag att man inte trasslar, oavsett kite.

    När det kommer till 5:e lina så måste det finnas en anledning att Yetin är konstruerad med en sådan. Som sagt, det funkade riktigt bra och kändes helt säkert/tryggt när man drog i QR. Jag tror inte att 5-linan krånglar till det speciellt mycket. Men smaken är säkert som baken. Yetin har också ett ”handtag” som gör att man kan backa ner och parkera den, precis som andra foils. Funkar bra. Med trimfunktion menar jag samma som “cleat”. Känns bra att kunna justera trycket.

  • tea-bag

    Medlem
    13 december, 2010 vid 15:07

    Jag kör Yeti i år och hittills inte haft nått trassel. Så har jag tidigare kört både flysurfer och North och haft trasselproblem, dock äldre kites.

    Jag tror inte man behöver vara rädd för 5:e linan. Den är nog snarare än fördel, både North, Flysurfer och GIN har ju valt systemet på sina modernare drakar och säkert väl utprovat där man vägt fördelar mot nackdelar. Jag tycker det är grymt skönt att draken blir krraftlös samma sekund man drar QR, oftast landar den snyggt så man kan återstarta problemfritt.

  • vindman

    Medlem
    15 december, 2010 vid 08:32

    Jag håller med om att Ozones bridle-system är rent och inte trasslar sig så lätt. Om du vill ha en kite i storlek 10m så är Access ett kanonbra alternativ – mycket kite för pengarna. Här finns en del bilder som jag tagit på framförallt säsongens Access, men även några andra kiter:
    http://www.flickr.com/photos/48772107@N06/sets/72157625578366598

    Just Acccess är min favoritkite för turåkning i fjällen. Den är enkel att hantera och uppför sig lugnt och sansat utan otäcka överraskningar. Manta och Frenzy kräver lite mer uppsikt, speciellt när det börjar friska i.

    Jag har kört en del med Manta 2010 och lite grann med Frenzy 2011. Manta 2011 är mer eller mindre samma kite som 2010 års modell, medan säsongens Frenzy har blivit en helt ny kite. Jag har inte hunnit testa säsongens Frenzy så mycket ännu, men det ser riktigt riktigt lovande ut!

    IMGP7938

  • pjoter

    Medlem
    16 december, 2010 vid 15:48

    Om jag ska tala om alla flysurfer som mig själv så har vi tyvärr taskigt med tid att svara pga jobb, barn, hus/hem, jul osv… Den lilla tid som finns över vill man ut och köra istället. 🙂

    Jag hade gärna gett mig in i den här diskussionen men ärligt talat så har jag fått typ 5dgr snö det senaste året och inget på nya grejer så jag har ingen koll alls hur bra de olika märkena lyckats.

    Jag pmar kaj att kolla in här och svara litem han har iaf koll på snösidan, i skåne kör vi mest på vatten.

  • snowkiting

    Medlem
    16 december, 2010 vid 20:53

    Hej.
    Jag har prövat många olika kiter, dock inte årets ozone kiter.
    Av de kites jag har prövat har jag altid tyckt att Flysurfer har haft bättre produkter.
    Jag är ingen bra skribent men jag ska göra ett försök.

    Först och främst är Flysurfer ett märke som bara håller på med Foils.
    Detta innebär att dom lägger allt krut i kanonen på en typ av kites.
    Detta gör att designerna blir väldigt genomtänkta och fungerar väldigt bra.

    Flysurfer Speed3 är väll den dyraste kiten på marknaden, kostsam men defenitivt värd pengarna om man är sugen att köra med samma kite på både vatten och snö.
    Enormt lättstartad i alla vindar.
    Riktigt stabil oavsett vind, dock riktigt snabb att svänga trots sin storlek 12m2.
    Sjukt bra power, och lika bra depower.
    Kollar man designen och gämför med konkurenterna så ser man att bakom varje söm finns en tanke och varje bridel har en funktion.

    Jag är dålig på att beskriva kiten i sig men alla som har testat denna (oavsett deras tidigare märke och modell) har tyckt att det är en sjukt bra kite.

    Från att du tar ut förpackningen fösta gången tills du är igång och kör andas kiten kvallitet och den är sjukt lätt att starta, starta i power zone den går upp riktigt lätt och helt utan att det drar då du har bommen fullt ute. Ta på brädan och fäll ner kiten och du får ett sjuukt drag, inte det långsamma draget som man ofta förknippar med stora kites utan en sabb och allert känsla och den känns riktigt smidig. Lätt att parkera ner och säkra.

    Speed3 rekomenderas till “avancerade” åkare. Men jag skulle våga rekomendera denna till alla åkare då det är en riktigt kul kite vid alla typer av åkning! Med flysurfers säkerhetssystem behöver man alldrig vara orolig för att få okontrolerbart med kraft eller att bli iväg dragen, dock finns det alltid kraft att hämta.

    Flysurfer har ett säkerhetssystem som liknar ett 5lina system. Vilket alltid, Oavsett vad försäljare säger, är bättre än ett backstall saftey system.
    Däremot så har flysurfer konstruerat deras system, som har en fancy förkortning som jag inte kommer ihåg, så att “femte-linan” går längs med en av frontlinorna och ansluter ca 6m upp. Detta gör att kiten flaggar ut totalt! Detta är riktigt bra vid en nödsituation då du kan fästa säkerhets linan i vad som helst (då det inte finns något tryck kvar) man går fram och säkrar ner med snö så som kiten ligger.
    Har löst ut detta på både snö och vatten och en återstart går riktigt snabbt.

    Många tror att dessa avancerade kiter innebär problem. Men det stämmer inte.
    Däremot hade tidigare modeller av flysurfer Psyco och Speed serierna “problem” med mixern, den behövde justeras. Det problemet är mer eller mindre löst. Med min nya Speed 3 har jag kört på både vatten och snö. Vid ca 20 tillfällen och jag har inte behövt justera något.

    Under en expedition till Grönland användes Flysurfer Speed3 15m2 Delux. 180 mil och inte ett enda problem.

    PsycoIV är en riktigt bra kite för trick, park mm. Detta är en mycket smal kite vilket gör att den är Sinnessjukt snabb att svänga runt sin egen axel. Sinnes sjukt bra kite för trick mm. Ingen kite för mig dock då jag åker mest turkörning och “power jumps”

    Om man går på Flysurfers billigare kites.

    Puls2 är en bra kite, dock inte samma prestanda som Speed3.
    Denna kommer mest troligt att fasas ut med nya Unity som enligt Kaj kommer vara en riktigt bra kite mellan Speed3 och Psycho.

    Outlaw som idag är flysurfers näst billigaste kite så hittar du samma prestanda, samma säkerhet och man blir imponerad av hur bra kiten fungerar. Det enda som jag har upptäckt som funkar sämre är vatten körning =P Då den sjunker =P
    Jag kör med denna i min skola och har varit 100% nöjd med prestandan, säkerheten, och även flysurfers respons. Om man, mot förmodan, skulle få problem med materialet så lagar flysurfer det gratis.

    Jämför man denna med konkurenterna så är den mer lik Speed3 än tillex verdict som låter mer som flysurfers 2cool som fasades ut med Outlaw.

    Viron är Flysurfers nyaste kite, denna har inte jag kört ännu men jag har höga förhoppningar för den i det billigaste segmentet för kites på marknaden.
    Läs mer här http://www.marcuswoodbridge.co.uk/2010/10/16/flysurfer-viron-2011-kite/
    Jag testar gärna andra kites och jag gör det så fort jag har möjlighet. Har även tagit hem många märken för test men hitills är det flysurfer som faller mig i smaken.

    Jag hoppas att detta har gjort att ni har fått insyn i varför jag kör flysurfer istället för konkurenterna. Men köp den kite ni tycker verkar bäst för din åkning. Men glöm inte att gämföra flysurfer med andra märken.

    Kolla in denna härliga expeditions film, Underbar expeditons kiting! =)

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=QTTVVkNTMVQ”]YouTube – X-Greenland 2010[/ame]

    Kita lungt och vi syns i Östersund på Snowkite eventet där!

    Anton Matti, Snowkiting.se Gällivare

  • vindman

    Medlem
    17 december, 2010 vid 09:06

    Förresten, jag har inte testat säsongens fixed kites. Jag har en äldre “big yak” Ozone Yakuza 14m. Den är alltid med på fjällturerna för de tillfällen man inte känner någon vindpust på marken. Den flyger i nästan ingen vind alls. Här är några bilder på den:
    5252816634_63853c899f.jpg

    5252209921_9e4082a462.jpg

    5252174627_83751e801a.jpg

    4479558656_4a4b297cf2.jpg

    Det skulle vara spännande att testa säsongens Yakuza GT. Och nu finns den även i storlek 17m! Dess drag borde motsvara draget av en 30m depower-kite eller nåt sånt. Ganska extremt! Den är nog lite väl stor för svenska byiga förhållanden. Den skulle i och för sig säkert funka bra för lättvindssegling på Bottenviken eftersom vinden långt ute till havs är jämn och fin. En Yakuza 12m eller 14m är nog bättre för lättvindssegling på fjällplatåerna och fjällslätterna.

    Annars tror jag på kombinationen Access för hård vind, Yakuza för lättvind och Frenzy för det däremellan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite säsongens snökiter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.