Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Schlalomcupen är tillbaka!

  • jfr007

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 06:13

    @styret 706609 wrote:

    Det där är ju en internationell regel. både inom kappsegling och vanlig sjöväg.

    nu. DS

    Nä.

    Upphinnande väjer för framförvarande är en vanlig regel, men i o m att ni skriver “ledaren” så slår ni andra regler (som har företräde i specifika situationer) ur spel. Det finns bl a situationer (t ex om du zick-zackar…) då man upphör vara “framförvarande” men fortfarande är “ledare”. Därför blir det konstigt i er regel…

    Jag har kappseglat i 30 år men aldrig protesterat mot en medtävlande. Har inga ambitioner att börja. Jag tror bara att ni kunde förenklat livet och attraktionskraften om ni bara kört på vanliga normala regler.

    Om tänket är “eget” och att t ex ingen ska ha fördel av startklocka ja då är det så. Men låt oss inte vara överraskade i frågan varför svensk slalom inte har internationell klass förutom några enstaka undantag.

  • mackee

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 10:13

    @JFR007 706647 wrote:

    Nä.

    Upphinnande väjer för framförvarande är en vanlig regel, men i o m att ni skriver “ledaren” så slår ni andra regler (som har företräde i specifika situationer) ur spel. Det finns bl a situationer (t ex om du zick-zackar…) då man upphör vara “framförvarande” men fortfarande är “ledare”. Därför blir det konstigt i er regel…

    Jag har kappseglat i 30 år men aldrig protesterat mot en medtävlande. Har inga ambitioner att börja. Jag tror bara att ni kunde förenklat livet och attraktionskraften om ni bara kört på vanliga normala regler.

    Om tänket är “eget” och att t ex ingen ska ha fördel av startklocka ja då är det så. Men låt oss inte vara överraskade i frågan varför svensk slalom inte har internationell klass förutom några enstaka undantag.

    Det är viktigt med regler …..men det har aldrig varit några problem innan .
    Det är ju trots allt inget mästerskap utan en ” kul tävling” krångla inte till det nu
    Ta istället och packa dina prylar och kom och var med och ha roligt på Öwc tävlingarna
    Ju fler desto roligare
    Allt löser sig på plats

  • styret

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 11:14

    @JFR007 706647 wrote:

    Nä.

    Upphinnande väjer för framförvarande är en vanlig regel, men i o m att ni skriver “ledaren” så slår ni andra regler (som har företräde i specifika situationer) ur spel. Det finns bl a situationer (t ex om du zick-zackar…) då man upphör vara “framförvarande” men fortfarande är “ledare”. Därför blir det konstigt i er regel…

    Jag har kappseglat i 30 år men aldrig protesterat mot en medtävlande. Har inga ambitioner att börja. Jag tror bara att ni kunde förenklat livet och attraktionskraften om ni bara kört på vanliga normala regler.

    Om tänket är “eget” och att t ex ingen ska ha fördel av startklocka ja då är det så. Men låt oss inte vara överraskade i frågan varför svensk slalom inte har internationell klass förutom några enstaka undantag.

    Okej. det är en olycklig formulering. Framförvarande eller ledand
    Big deal. Vad den betyder blir klart och tydligt vid skepparmöte eller om. Det här är som sagt ett folkrace och det står klart och tydligt på framsidan samt “regelsidan”.

    Ingen sanktionerad tävling eller ambition att hålla internationell nivå.

    Vi har en hel del tävlande som gillar konceptet. vissa vill uppenbarligen ha downwind men i övrigt verkar dom flesta som deltar gilla det enkla konceptet utan massa regler att förhålla sig till, vi ahr två relger. Vad är det som är komplicerat?

    Den enda anledningen att vi har skrivit ner några regler överhuvutaget är för att vi som arrar också kör och annars skulle det lätt kunna framstå som att vi tweakar reglerna efter vad som passar oss som tävlande.

  • jfr007

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 11:29

    @styret 706658 wrote:

    Vad är det som är komplicerat?

    Exakt det undrar jag också. Förstod det dessutom som att du tyckte det var bra med kommentarer om reglerna och antar det är så du menar.

    Om du läst så ser du att jag gett eloge till de som arrar., vilket jag antar är du.

    Anledningen att jag alls frågar är att det (rimlig förutsäbarhet i start som nu verkar vara enda utestående frågan vilket löser sig om någon i startbåten har en mobil med klocka i och att seglarna klarar av att räkna till 1060) nog skulle påverka mitt val att åka till Öland eller Danmark… Eller så gör ni ett så långt race att det inte spelar någon roll.

    Eloge igen och kör så det ryker!

  • styret

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 14:23

    @JFR007 706660 wrote:

    Exakt det undrar jag också.

    Nu förstår jag dig inte.

  • peter-b

    Medlem
    8 februari, 2013 vid 14:33

    Vad det gäller väjningsregler så kan vi väl enkelt byta ut ledare mot framförvarande seglare, för det är så det är tänkt och så blir det kanske lättare att förstå.
    När det gäller starten så är vi överens om att detta är ett rättvist och bra sätt att starta på om vi har tillräckligt vinklad startlinje med rätt längd. Vi kommer alltså inte att ändra startförfarandet.

  • peter-b

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 16:27

    Nu är reglerna uppdaterade och bör stämma bättre med internationella väjnings regler.
    Vi ses på kristiflygare och gasar allt vi kan.
    Hej

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Schlalomcupen är tillbaka!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.