Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SDM kontra RDM mythbusting

  • SDM kontra RDM mythbusting

    Publicerad av frisk på 16 september, 2009 vid 11:04

    Åhhh nej , ännu en tråd om det här tänker ni men jag slänger upp den i alla fall i väntan på nya vindar.

    Jag liksom många verkar det som, har SDM sedan många år och passande förlängare till dem och när det blir dags att kolla på ny mast & segel så kikar man ju på att byta över till RDM helt eller byta någon av masterna och då stå med en mix plus fler förlängare dessutom.

    Förutom SDM eller RDM så finns ju alla olika kolhalter/konstruktionsmetoder/böjkurvor/spröd & seghet dvs oändliga variabler mellan fabrikaten.
    Bara dessa får en ju att baxna så därför tar jag till lite förenklat resonemang för att lite generellt ställa några frågor och kanske göra det lättare att besluta om det är värt att ta klivet till RDM för det handlar ju om ett par tre tusen per mast trots allt.
    Får anse mig som old school gubbe dvs ingen ambition att dominera i vare sig jättevågor eller freestyle men gillar ordentligt drag för mina 87 kilo och har segel därefter ( NP expression/Alpha/Combat)

    >>>>>
    Många gånger läser jag att fördelen med RDM just är i lättare att bära / vattenstarta men inte så mycket i själva seglingsprestandan. På vilket sätt är seglingen bättre? Hur mycket?

    Var det inte så att RDM kom till av hållfasthetsskäl dvs man kan göra väggarna tjockare för att bättre tåla bottenkänning? Ger inte det en teoretiskt trögare mast? ( resonansfrekvens)

    Min billiga 400 SDM 30%kol mast är ordentligt mycket smalare än min 430 över större delen av sin längd inkl vid seglets bomöppning, bara längst ner tjockar den till sig för att passa en SDM förlängare. Hur stor skillnad kan jag uppnå med att gå till RDM här egentligen?

    Är det till och med svårare att få till en bra böjkurva på RDM?

    skeppohoj svarade 14 år, 7 månader sedan 17 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • ola-h

    Medlem
    16 september, 2009 vid 11:38
    frisk;576428 wrote:
    Många gånger läser jag att fördelen med RDM just är i lättare att bära / vattenstarta men inte så mycket i själva seglingsprestandan. På vilket sätt är seglingen bättre? Hur mycket?

    Nu ver det ett tag sedan jag körde SDM. Men jag saknar det inte. Dock är det svårt att säga att rdm är bättre. Snarare annorlunda. Allt detta kan du hitta spaltmeter om om du söker i gamla trådar. Men för mig är det bättre. Seglet får liksom ett annat “glid” genom luften. “Än idag” finns det dock de som föredrar sdm. Dock kan man säga att det som har ändrat sig från när rdm slog igenom ca 2001 är att då handlade mycket om huruvida de segel man hade verkligen passade till rdm. Idag sys i princip alla vågsegel för rdm så det är snarare en fråga om huruvida en sdm passar eller ej. Detta skulle jag säga gör att de allra, allra flesta borde överväga rdm vid mastköp.

    frisk;576428 wrote:
    Var det inte så att RDM kom till av hållfasthetsskäl dvs man kan göra väggarna tjockare för att bättre tåla bottenkänning? Ger inte det en teoretiskt trögare mast? ( resonansfrekvens)

    Jo. Och jo. I praktiken är dock reflexen nästan till 100% kopplad till mastens vikt. Och det finns rdm:er som är i pricip lika lätta och därmed lika “snabba” som en rimligt hållbar sdm. Men det “kostar” lite mer att bygga en riktigt lätt rdm och de allra lättaste är inte så värst superhållbara heller.

    frisk;576428 wrote:
    Min billiga 400 SDM 30%kol mast är ordentligt mycket smalare än min 430 över större delen av sin längd inkl vid seglets bomöppning, bara längst ner tjockar den till sig för att passa en SDM förlängare. Hur stor skillnad kan jag uppnå med att gå till RDM här egentligen?

    Jag hade några sådana master och tyckte nog skillnaden var rätt stor när jag bytte till rdm.

    frisk;576428 wrote:
    Är det till och med svårare att få till en bra böjkurva på RDM?

    Vad som är “bra böjkurva” är i princip till 100% relaterat till hur seglet är sytt. Och eftersom i princip alla vågsegel idag sys till en rdm-mast så får den masten per definition en bra böjkurva.

    Men i någon mening har din fråga visst berättigande. Jag tror t ex att det är rätt svårt att bygga en riktigt mjuk, kort rdm med flexig topp. I alla fall är min känsla att korta rdms faktiskt skulle må bättre av att bli lite “toppmjukare”.

    Men ett annt viktigt argument för rdm är ju att de håller så mycket bättre. Det här är inte bara en faktor vi extremvågsegling utan gör också masterna betydligt mindre känsliga vid hantering på land och gör att de håller betydligt längre tid vilket gör att man slipper byta så ofta. Jämfört med en äldre 30%-are kanske inte skillnaden i långtidshållbarhet är så stor, men jämför du en “bra,lätt och snärtig” rdm med en lika lätt och snärtig sdm så skulle jag säga att sdm:en är så pass “high end” att det är rätt känslig, vilket alltså inte gäller rdm:en. Jag byter sällan mina rdms fastän jag rent ekonomiskt kan. I själva verket sparar jag snarare hellre de master som varit med om rejäla strapatser i vågorna med argumentet att just dessa master säkert är “bra exemplar”.

  • tall-jonny

    Medlem
    16 september, 2009 vid 12:38

    Men ett annt viktigt argument för rdm är ju att de håller så mycket bättre. Det här är inte bara en faktor vi extremvågsegling utan gör också masterna betydligt mindre känsliga vid hantering på land och gör att de håller betydligt längre tid vilket gör att man slipper byta så ofta. Jämfört med en äldre 30%-are kanske inte skillnaden i långtidshållbarhet är så stor, men jämför du en “bra,lätt och snärtig” rdm med en lika lätt och snärtig sdm så skulle jag säga att sdm:en är så pass “high end” att det är rätt känslig, vilket alltså inte gäller rdm:en. “.

    Okej, om man tittar på NP:s X6 – enligt ditt resonemang; Kvalar dessa in eller måste man upp på X9 eller X-combat för att det skall gälla fullt ut?
    Är i valet och kvalet om jag skall köpa X6 RDM 400 och 430 eller X6 SDM motsvarande längder och skall användas på NP Alpha 08 (som för övrigt är ett ganska hårt och direkt segel) 4,5, 5,0, 5,4, 5,8 och eventuellt 6,2.
    Jag vill gärna ha master som håller men om det påverkar prestandan i övrigt blir man ju onekligen lite tveksam…

  • ola-h

    Medlem
    16 september, 2009 vid 12:59

    Jag känner inte inte till NPs master så bra med de 55% sdm jag själv hade tidigare skulle jag betrakta som “relativt känsliga”.

    Men om du redan har seglen borde du helt enkelt se till att testa en bra rdm, helst NP men du skulle även kunna prova Hots “HotRod” som de tydligen säljer mycket av till NP-seglare i Japan. Eftersom Hot (Jesper) dessutom håller till i Nacka så borde en provsegling kunna ordnas. Även om inte HotRoden skulle passa perfekt så du säkert en antydning av vad som händer med seglen om du kör rdm.

  • jesper_b

    Medlem
    16 september, 2009 vid 13:18

    Klart du kan få låna en hotrod, köra in i dina NP och ta en provtur eller två! /Jesper

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 september, 2009 vid 13:34

    Bytte från SDM till Rdm på mina Naish segel, Stor skillnad! Framförallt boxer seglen fick nytt liv. Dock så är boxer sydda för just rdm, troligen därför det blev en markant ändring där…

    Rekommenderar annars Reptile masterna, 2000 pix för en 60% rdm mast! Verkar fungera kanon i mina segel… Budget mast men verkar vara bra :)!

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2009 vid 15:56

    Jag inbillar mig att om man råkar få masten på sig så gör det mindre ont med en RDM än en SDM. Ligger det nåt i det? Viktmässigt ligger de ju rätt lika men RDM känns ändå “ofarligare” på nåt vis.

  • challgren

    Medlem
    16 september, 2009 vid 16:10
    Rasmus_W;576493 wrote:
    Jag inbillar mig att om man råkar få masten på sig så gör det mindre ont med en RDM än en SDM. Ligger det nåt i det? Viktmässigt ligger de ju rätt lika men RDM känns ändå “ofarligare” på nåt vis.

    Hjälm av – RDM på!

  • rasmus_w

    Medlem
    16 september, 2009 vid 16:21
    challgren;576495 wrote:
    Hjälm av – RDM på!

    Ja det händer ju aldrig att man slår sig nån annanstans än i huvudet.

  • carl-r

    Medlem
    16 september, 2009 vid 16:35
    Rasmus_W;576493 wrote:
    Jag inbillar mig att om man råkar få masten på sig så gör det mindre ont med en RDM än en SDM. Ligger det nåt i det? Viktmässigt ligger de ju rätt lika men RDM känns ändå “ofarligare” på nåt vis.

    Borde det inte vara minimalt tvärtom eftersom anläggningsytan är minimalt större på en sdm vid impact.

  • bicless

    Medlem
    16 september, 2009 vid 20:09

    Så här upplever jag min övergång från SDM till RDM

    Mycket lättare vattenstarta, får enklare vind in under masten, då den är mycket enklare få upp över ytan.

    Mycket lättare jippa för mig som ofta tar tag i masten i jippen. Skitsvårt ta tag i en sdm mast och få grepp.

    Mycket lättare rigga. Mastfickan blir ju större i förhållande till mastens tjocklek så man trär ofta lätt i en rdm mast på segel där en sdm mast måste matas långsamt.

    Har aldrig lyckast köra av en rdm men har 3 knäckta sdm på mitt samvete.

    Stora segel och många cambersegel kan dock funka dåligt, rdm lägger sig annorlunda i mastfickan så får man mer luffkurva än sdm så seglet får lite annan profil. Trimmet ser annorlunda ut så man måste lära om sig lite hur man ser att seglet är korrekt trimmat.

    Som du säkert förstår så har jag mycket svårt hitta argument för att köra sdm. Bytet var ett klart lyft för seglingen för mig. Jag har dock fortfarande kvar sdm masterna som reserv och testar dem ibland, kör alltid sdm på 7,5 och uppåt.

    Mvh

    Bicless

  • frisk

    Medlem
    16 september, 2009 vid 21:31

    OK, bra svar alla, har en betydligt bättre bild nu!
    Så lite sammanfattning om RDM masterna så här långt:

    > Mycket lättare rigga, vattenstarta och allmänt hantera
    > Mer hållbara
    > ….korta rdms faktiskt skulle må bättre av att bli lite “toppmjukare”.
    > Bättre “glid”, ger seglen nytt liv

    Så Myth PLAUSIBLE! till RDM:nas fördel.
    Inte helt såld ännu men antar att jag måste testa själv för ni verkar ju vara väldigt nöjda. Sedan är det ju en pengafråga om man ska byta ut 4 master plus förlängare. Kör övrigt med Simmer SC6 & SC8 och vill ju ligga på minst den nivån som jämförelse.

    Vem vet, kanske knäcker någon av dem i höst

  • tall-jonny

    Medlem
    17 september, 2009 vid 07:52

    Okej, det lutar väl åt RDM, men man kanske ändå skall testköra en Hotrod först, för att vara på den säkra sidan. Nu är det bara lite vind som fattas:smirk:

  • bicless

    Medlem
    17 september, 2009 vid 07:54

    Hej

    Du kan få testa en reptile av mig om du står för frakten, blir 150:- + returfrakt, men du kan ju behålla den om du gillar rdm. Då får självklart låna en mastförlängare + bom adapter samtidigt.
    Jag har kört reptile på simmer icon och funkade som handen i handsken. Dessutom billigare än SC6 och Sc8. Fraktpriset gäller med bussgods, se http://www.bussgods.se

    Mvh

    Mattias

  • tim-eriksson

    Medlem
    17 september, 2009 vid 08:54

    Pröva Frisk! Tror du kommer vilja behålla masten… För mig fungerar Reptile masterna som sagt mycket bra 🙂 Känner ingen direkt skillad förutom vikten gentemot min mångfalt dyrare powerex 90% rdm mast..

  • crash151

    Medlem
    18 september, 2009 vid 03:12

    Kändes mycket lättare att pumpa upp brädan på planing med rdm (hotrod), än vad det någonsin gjorde med sdm masterna ja hade innan. Som om rdm flexar mer och ger en kick i pumpen.
    Men är lite osäker, kan vara dom nya seglen kanske. Hann aldrig pröva rdm`en i dom gamla seglen för att se om det var någon skillnad.
    Någon annan som upplever något liknande?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SDM kontra RDM mythbusting

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.