Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SDM kontra RDM mythbusting

  • animal

    Medlem
    19 september, 2009 vid 10:03

    Vindfrånvaron ger ju uppenbarligen upphov till prylanalyser… Jag spinner vidare på tråden SDM/RDM. Tycker helt klart, trots att jag inte är supererfaren seglare, att det är goare feeling med RDM. Min aktuella linje: 5.0, 5.8, 6.9, 8,3. Kör RDM upp till 5.8, men en SDM 460 som börjar bli rätt sliten på 6.9 och 8.3. Använder förmodligen kombinationen 6.9 (Sail-loft Slam) och en Kombat 107 mer än 50% av tiden. Väger runt 88.

    Frågan är nu om jag när jag byter 460 mast kan satsa på en RDM? I så fall behåller jag den slitna SDM:en till 8.3, för där går det väl inget vidare med RDM antar jag.

    Grejen är att jag väger ju en del och brukar alltid behöva rigga större än många andra. Kan också bero på lite halvtaskig teknik. Inbillar mig att jag ”sliter” mycket i seglet och har (för) mycket tryck i armarna. Jag tolkar Bicless som att han kör RDM upp till 7.5-segel, men e han en sådan där 65-kilosseglare som planar så fort Dansken fiser i Nyhavn så är det kanske inte fullt jämförbart?

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2009 vid 10:42
    Lars_K;577093 wrote:
    Flummiga M-ingenjörer från Linköping… Räknar man bara simpelt på spänningen i tvärsnittet i masten, dvs böjmotståndet genom radien kan man tro att SDM ger lägst spänning och högst böjstyvhet i förhållande till vikten. Men när en mast knäcker är det mer komplicerat. Istället för att materialet slits av rent axiellt så handlar det snarast om “buckling”. Dvs det finns en instabilitet i ytan som plötsligt “knäcker” vid en överlast i kompression. Motståndet mot buckling ökar i princip med kvadraten på skaltjockleken. RDM-mastens mindre diameter och större krökning av ytan ger en ytterligare positiv effekt, förutom tjockare skal. Masten är också belastad vinkelrätt mot ytan vid bominfästningen samt i kontaktpunkterna mot förlängaren. Mer tjocklek minskar påkänningarna en hel del där också.

    Så sammanfattningsvis är nyckeln till bättre knäckhållfasthet för en RDM framför allt dess större tjocklek.

    Är man dock ute efter lägsta vikt i förhållande till styvhet är dock SDM, med större diameter och tunnare gods klart effektivare.

    /M89-Lund samt beräkningsingenjör hållf/struktur sen 15 år. 😮

    Gött! Du var ju något mer utförlig än Ola H.

  • see

    Medlem
    19 september, 2009 vid 11:06

    Har krånglat ut hela mastest-artikeln från Boards (maj-07) till en 21 MB stor PDF. Den som är intresserad kan PM:a sin e-postadress…

    Artikeln är ju över två år gammal och är mest gamla nyheter, men just RDM/SDM-jämförelsen är nog fortfarande intressant för den ursprunglige mytknäckaren.

    frisk;577072 wrote:
    […]

    Myten kan vara sann, tänkbar eller falsk enl Adam & Jamie och på min skala är den så här långt tänkbar. Resonemanget baserar jag på lite ihopsamlade intryck:
    1. Jag har inte läst några objektiva tester dvs varken mätdata eller jämförelsemetoder finns. Kanske någon har?
    2. De mesta kommentarerna är därför upplevelsebaserade.
    3. Det finns en gråzon i alla enkäter som påverkas av lojalitet. Man får förtroende för produkt eller varumärke man själv har. Men prestigemärken/exklusiva lösningar brukar visa högre andel nöjda kunder, ofta inte baserat på prestanda eller kvalitet utan snarare ett tecken på ett rättfärdigande av ens eget beslut. ( BMW effekten 🙂

    1. Boards försöker åtminstone vara objektiva och redovisar (en del) mätdata och metoder.
    2. De mest givande kommentarerna är trots det upplevelsebaserade (exempelvis, känslan i samma segel med SDM resp. RDM).
    3. Hmm, ja… Alla mastmärken är ju inte med i testet. Hot brukar lysa med sin frånvaro. Jag skulle anta Jespers erbjudande om att testa Hot Rod 🙂

    frisk;577072 wrote:
    Jag vill koka ner det till om just dimensionen i sig för med sig konstruktionsparametrar som inte kan uppnås av SDM.
    Jag utgår ifrån Simmer SC6 som är en mycket vanlig mast och som jag själv använder i 430 för att segla 5,4 & 6,1. Den väger c:a 1,8kg och har 55%kol.
    Hur stor förbättring kan jag räkna med och vilken RDM skulle ni rekommendera? Jag kör på NP.

    Pust…, se svar 3 ovan…

  • lars_k

    Medlem
    19 september, 2009 vid 11:12
    Oåxen;577102 wrote:
    Gött! Du var ju något mer utförlig än Ola H.

    Va?! Menar du allvar? 😉

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2009 vid 11:22
    Lars_K;577107 wrote:
    Va?! Menar du allvar? 😉

    Eh, jaa. Ditt resonemang låter rimligt. Det gjorde kompisens också.

    Det var väl bara bominfästningsresonemanget som inte riktigt höll, det vanligaste är väl ändå inte vanligast att masten knäcks där i första hand, eller?

  • lars_k

    Medlem
    19 september, 2009 vid 12:15
    Oåxen;577109 wrote:
    Det var väl bara bominfästningsresonemanget som inte riktigt höll, det vanligaste är väl ändå inte vanligast att masten knäcks där i första hand, eller?

    Jaså. Belastningen är stor vid bominfästningen men där är det ju alltid förstärkningar så det oftast håller ändå. Likaså vid delningen mellan masthalvorna samt längst ner vid längaren.

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2009 vid 12:57
    Lars_K;577117 wrote:
    Jaså. Belastningen är stor vid bominfästningen men där är det ju alltid förstärkningar så det oftast håller ändå. Likaså vid delningen mellan masthalvorna samt längst ner vid längaren.

    Jo, det är ju precis det jag menar. Där är det extra förstärkt så det är sällan de går av där.

    De mastbrott jag sett har varit placerade antingen halvvägs mellan bom och delning eller i delningen. Delningsbrotten beror nog oftast på att halvorna varit delvis separerade.

  • bicless

    Medlem
    19 september, 2009 vid 13:47

    Undrar om det existerar en surfare på detta forum som köpt rdm som har ångrat sig att de inte köpte SDM?

    Tror det är mycket svårt hitta sådana personer, i alla fall i mastlängder 430 och nedåt. Skulle vara om man har gamalt vågsegel som specifikt rekommenderas för SDM då.
    Alla jag pratat med som bytt till RDM tycker det är rena Hallelulian både för riggning och segling 🙂

    Att försöka förklara detta med tabeller tror jag är att göra det onödigt krångligt för sig eftersom det oftast är ganska enkelt att bara testa och dra sina egna slutsatser.

    Enda nackdelen med rdm som jag kan hitta är att när man väl prövat en så vill man byta alla sina kortare master mot RDM och det kostar ju en slant. Så ni som redan gjort av med surfbudgeten och fortfarande seglar SDM, testa för fasiken inte RDM.

    Bicless

  • tall-jonny

    Medlem
    20 september, 2009 vid 19:52

    Skickade in frågan till Neil pryde och fick svar;

    Question:

    Hi,
    I bought NP Alpha 2008; 4.0, 4.5, 5.0, 5.4, 5.8 and 6.2.
    Should I buy the X6 SDM or RDM X6? Pros and Cons with the different masts?

    Sincerely,

    Johan, Sweden

    Solution:

    Hi Johan,

    If you are below 85 KG I would for sure go for the RDM X6 as this is a stronger mast as well as for the performance it gives to the sail.
    If you weigh more then 85 KG I would recommend to get the SDM as this would give you a little more stiffness that helps keep the sail shape stable as the heavier rider would use the sail in more wind and the additional stiffness there with stability is always welcome.

    The different in performance is minimal is you don’t weight more the 85 Kg. The main difference is in feeling, the sail will feel a little more direct with the SDM mast while it might feel a little more forgiving with the RDM mast. With the RDM mast you will find it takes a little longer to have the sail inflate as there is a little more material.

    Regards Pieter Bijl
    NPDC

    Nåväl, jag har redan köpt mina RDM och väger 100……men det blir nog bra ändå. Nu får det börja blåsa!

    JOhan

  • frisk

    Medlem
    21 september, 2009 vid 09:12

    Tack för kalas-input till alla. Många inlägg och mycket intressant. Lite myt summering:

    Hållfasthet i verkliga förhållanden: Mycket bättre i RDM, vilket de borde va då det var intentionen med konstruktionslösningen! Den geometrin klarar de komplicerade lastfallen bättre, väldigt bra förklarat av Lars K.

    Känsla och “prestanda”: Så många positiva omdömen från så många användare kan inte vara fel. Dock räcker det inte för mig att idag byta till RDM, men vid nyköp så varför inte. Suveränt med erbjudande att testa från Jesper B.

    Att det känns bra är anledning nog för mig.
    Det är ju känslan med vindsurfing som gör att det pirrar i kroppen varenda gång man kommer ut på vattnet eller bara tanken på att ge sig ut. Förväntningen av att känna sig så uppkopplad till naturkrafterna eller något åt det hållet.
    Började segla -82, byggt bräda och reparerat, gått igenom de flesta generationer av master i aluminium/glasfiber/flextopaluminium/kolfiber av olika halter, segel, pråmar av hinkplast till dagens lätta & styva brädor, fenor av de flesta former och material, fenor med hål i…………..ja en hel massa grejer från det tokiga till prylar som verkligen lyfter en.

    Men känslan kommer ju från en balans av krafter där varje komponent spelar sin roll.
    Jag jämför med ett chassi i en bil där jag har erfarenhet av utveckling. Biljournalisten uttrycker sig “skönare, responsiv, sportigare” för att beskriva känslan men den som utvecklar dämpare/bussningar/styrning/fjädrar/krängare förstår parametrarna i sin komponent och hur de ska balanseras för att just ge bilen de totala egenskaper man eftersträvar.
    Dessa är alla kvantifierbara men även här kan de ibland bäst avgöras subjektivt vilket kräver många års erfarenet och analytisk filtrering.

    Samma sak gäller naturligtvis inom en surfrigg.
    Mitt intresse var att skrapa lite mer på ytan och förstå mekanismerna i konstruktionen och mer specifikt fördelen/nackdelen jmf RDM/SDM. Alla lösningar – är ju kompromisser någonstans på skalan.

    Som jag ser det så är mastens styvhet bara en variabel. Väggtjockleken en annan, kolhalten och uppläggningsmetoden ytterligare några där slutegenskaperna borde vara någonstans inom styvhet/dämpning och tröghetsmoment.

    Vad som jag kanske egentligen skulle vilja veta är dynamisk respons snarare än att statiskt lägga på en last och mäta mastens böjning som jag tror att man vanligast gör.
    En kanske bättre ledtråd till “snärtighet, pumpbarhet” alltså.
    Ni mtrl/beräkningmänniskor kanske har bäst bild.

    Nu säger vädertanten på TV att det ska börja blåsa, låt oss hoppas på det!

  • skeppohoj

    Medlem
    21 september, 2009 vid 12:30

    Tyckr ändå att slutsatsen av dessa inlägg blir – att byta är onödigt så länge man har en uppsättning SDMmaster med förlängare som funkar som de ska. alltså inte värt bytet. ifall det inte är avdragsgillt och för mkt pengar på kontot… Begagnatmarknaden på SDM borde vara översållad med fynd.
    (Jag vill egentligen såklart byta men svårt att motivera när jag för samma pengar som master+ förlängare kan köpa en schyyst twinser bräda, 2009 o skrota den förre.. -Vilket ger mig mest på vattnet!?)

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SDM kontra RDM mythbusting

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.