Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Segel för D2

  • Segel för D2

    Publicerad av jlhp på 23 mars, 2017 vid 16:23

    @ Mes

    En ganska bra och billig lösning tror jag är om man kan få tag i ett gammalt OS-segel som NP One-design 7,3 eller IMCO, svårigheten är bara att få tag i ett segel. Eventuellt kanske ett Kona-segel kan funka också men det vet jag inget om. Det finns säkert andra alternativ också.

    Enligt min lilla erfarenhet (NP V8 8,5 från 1998) så tror jag inte mycket på “moderna” slalom/racesegel eftersom de är för plana i den övre 1/3delen. Ett gammalt trekantsegel drar lika bra i lättvind.

    Mast tror jag inte är så kinkigt, i alla fall inte i lättvind. Det duger nog med vad som, bara det går att rigga och det blir buk i hela seglet.

    Det är cambers som gäller i lättvind, no-camsegel är ju helt värdelöst i lättvind eftersom de är helt plana tills de planar ordentligt. Cambersegel har ju dessutom fördelen att det blir något stabilt att hålla sig i.

    I lättvind tycker jag trekantseglen är hyfsat ok trots allt, de största nackdelarna är de är så vingliga att hålla i och jobbiga att dra upp med den långa bommen. En grej med D2 är att brädorna glider lätt så det behövs inget jättesegel.

    Bara mina två ören… Lycka till 🙂

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

    jlhp svarade 6 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • rmz

    Medlem
    24 mars, 2017 vid 05:16

    @jlhp 743356 wrote:

    @ Mes

    En ganska bra och billig lösning tror jag är om man kan få tag i ett gammalt OS-segel som NP One-design 7,3 eller IMCO, svårigheten är bara att få tag i ett segel. Eventuellt kanske ett Kona-segel kan funka också men det vet jag inget om. Det finns säkert andra alternativ också.

    Enligt min lilla erfarenhet (NP V8 8,5 från 1998) så tror jag inte mycket på “moderna” slalom/racesegel eftersom de är för plana i den övre 1/3delen. Ett gammalt trekantsegel drar lika bra i lättvind.

    Mast tror jag inte är så kinkigt, i alla fall inte i lättvind. Det duger nog med vad som, bara det går att rigga och det blir buk i hela seglet.

    Det är cambers som gäller i lättvind, no-camsegel är ju helt värdelöst i lättvind eftersom de är helt plana tills de planar ordentligt. Cambersegel har ju dessutom fördelen att det blir något stabilt att hålla sig i.

    I lättvind tycker jag trekantseglen är hyfsat ok trots allt, de största nackdelarna är de är så vingliga att hålla i och jobbiga att dra upp med den långa bommen. En grej med D2 är att brädorna glider lätt så det behövs inget jättesegel.

    Bara mina två ören… Lycka till 🙂

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

    Om du tycker att en modern raceboardrigg är för dyr, så kan jag rekommendera att köpa en komplett begagnad konarigg, gärna röd, 9.0, bra grejer även i lättvind, och som svarar bra på nedhal om vinden ökar, (använd nedhalstrim), kommer upp på blocket ibland för 4-5000 komplett i bra skick!
    /Per

    Skickat från min E6633 via Tapatalk

  • jlhp

    Medlem
    18 april, 2017 vid 09:37

    Det verkar vara på gång att ändra till max 9,5 kvm segelstorlek för alla.

    Om du väger över 78 kg får du segla i tung klass och använda 9,5 även idag, men om du väger under 78 kg får du “bara” använda 8,5 idag men det kan alltså komma att ändras.

    Mina tankar runt det här är att det kan vara ok att spendera lite pengar på ett 9,5 om man går i tunga klassen, men om man som jag själv hamnar i lätta klassen så skulle jag tills vidare undvika att lägga några större pengar på ett 8,5.

    Segelytan verkar spela rätt stor roll (surprise, surprise), så jag har inte en suck när jag seglar med 7,3 och kompisen kör sitt 9,5 (båda seglen är sydda för att dra i lättvind). Men som jag skrev tidigare är inte ytan ensamt avgörande, till exempel använder jag hellre mitt NP One Design 7,3, eller till och med ett gammalt trekantsegel på 6,3 kvm, än mitt NP V8 8,5. Och då har jag ändå fått för mig att V8 är kända för sitt bottendrag…

  • barkis

    Medlem
    19 april, 2017 vid 04:40

    @jlhp 743581 wrote:

    Det verkar vara på gång att ändra till max 9,5 kvm segelstorlek för alla.

    Om du väger över 78 kg får du segla i tung klass och använda 9,5 även idag, men om du väger under 78 kg får du “bara” använda 8,5 idag men det kan alltså komma att ändras.

    Mina tankar runt det här är att det kan vara ok att spendera lite pengar på ett 9,5 om man går i tunga klassen, men om man som jag själv hamnar i lätta klassen så skulle jag tills vidare undvika att lägga några större pengar på ett 8,5.

    Segelytan verkar spela rätt stor roll (surprise, surprise), så jag har inte en suck när jag seglar med 7,3 och kompisen kör sitt 9,5 (båda seglen är sydda för att dra i lättvind). Men som jag skrev tidigare är inte ytan ensamt avgörande, till exempel använder jag hellre mitt NP One Design 7,3, eller till och med ett gammalt trekantsegel på 6,3 kvm, än mitt NP V8 8,5. Och då har jag ändå fått för mig att V8 är kända för sitt bottendrag…

    Trist om förslaget går igenom:
    Vikten är ju i princip A och O på långbräda.
    Att kompensera lite mha större segel för tyngre precis som Kona måste ju vara rätt väg att gå.
    Hoppas förslaget hamnar i papperskorgen.

  • barkis

    Medlem
    19 april, 2017 vid 04:43

    Sen kan man ju ändå ha gemensam klass, som för Kona.
    Skulle vilja säga att just segelyteskompensationen är en stor anledning till Konaklassens utveckling.

  • rmz

    Medlem
    19 april, 2017 vid 05:39

    @jlhp 743581 wrote:

    Det verkar vara på gång att ändra till max 9,5 kvm segelstorlek för alla.

    Om du väger över 78 kg får du segla i tung klass och använda 9,5 även idag, men om du väger under 78 kg får du “bara” använda 8,5 idag men det kan alltså komma att ändras.

    Mina tankar runt det här är att det kan vara ok att spendera lite pengar på ett 9,5 om man går i tunga klassen, men om man som jag själv hamnar i lätta klassen så skulle jag tills vidare undvika att lägga några större pengar på ett 8,5.

    Segelytan verkar spela rätt stor roll (surprise, surprise), så jag har inte en suck när jag seglar med 7,3 och kompisen kör sitt 9,5 (båda seglen är sydda för att dra i lättvind). Men som jag skrev tidigare är inte ytan ensamt avgörande, till exempel använder jag hellre mitt NP One Design 7,3, eller till och med ett gammalt trekantsegel på 6,3 kvm, än mitt NP V8 8,5. Och då har jag ändå fått för mig att V8 är kända för sitt bottendrag…

    Hej!
    I raceboard kör alla valfritt segel, lv 9.5-mv/hv 9.5 och 8.5, bra att kunna anpassa efter förhållande tycker jag, bästa seglaren vinner oftast ändå som klarar att bemästra rådande vindförhållande, om han har “rätt” segel ska tilläggas, skiljer en hel del mellan fabrikaten.
    Men jag håller med om kona, olika segel /viktklasser jämnar ut det, +/- beror på vind på den brädan! 👍

    Skickat från min E6633 via Tapatalk

  • barkis

    Medlem
    19 april, 2017 vid 10:44

    Prova att segla med eller utan 20kg bly på brädan så ser du om det är någon skillnad 😉

  • jlhp

    Medlem
    25 april, 2017 vid 21:11

    Pratat med en duktig seglare om det och enligt honom funkar Konas olika segelstorlekar bra för amatörer men när det blir seriöst med riktigt duktiga seglare så funkar det inte ändå, så då kan man kanske lika gärna ha samma segel. Men, absolut, tanken med Konas segelstorlekar har helt klart något för sig.

    Tankarna för D2 är tydligen att ha en lätt respektive tung klass precis som idag, men med samma maxstorlek. Det blir ju en anpassning till raceboardreglerna, vilket också ibland kan underlätta att få tag på segel (tex. Loft Raceboardblade LW finns bara i 9,5…). Jag tycker nog att det kan vara ett ganska vettigt förslag ändå. Vi är en så liten sport idag att jag tror att hyfsat harmoniserade regler mellan klasserna är av godo. Vill vi ha så många olika segelstorlekar som Kona så kanske vi blir låsta till Konasegel i vissa storlekar, kanske inte heller så kul.

    Som det är nu får du ha 8,5 om du väger 77 kg men 9,5 om du väger 78 kg… Frågan är inte enkel tycker jag.

    Och, jo, jag inser att det där med kroppstorlek är en utmaning, och har alltid varit. Och det handlar inte bara om vikten, även längden kan spela roll såvitt jag förstått. Till viss del måste vi kanske försöka acceptera att en del haft mer tur i DNA-lotteriet än andra, och de som inte är lättvindsräkor kan ju trösta sig med att de har desto bättre förutsättningar för att tex. segla speed, åtminstone om de är två meter långa också…

  • jlhp

    Medlem
    26 april, 2017 vid 14:46

    I ärlighetens namn ska jag tillägga att jag inte har någon direkt kunskap i ämnet utan försöker bara tänka lite, och det är ju inte alltid det lyckas…

    En erfarenhet jag trots allt har är från min kompis som just köpt ett riktigt fint 9,5+mast till riktigt bra pris. Gick ändå på 14 000 kr, normalpris hade närmat sig 20 000 istället. Med det kan han köra raceboard också om han skulle vilja. Däremot om jag skulle bli intresserad av raceboard så åker jag med nuvarande regler på att köpa både 8,5+mast för D2 och ett 9,5+mast för raceboard. Redan en rigg är mycket pengar för mig och att köpa två är helt enkelt inget alternativ. I det perspektivet hade det varit bra med 9,5 rakt av även för D2 tycker jag.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • barkis

    Medlem
    27 april, 2017 vid 18:01

    Du kanske har rätt: viktigast just nu är att öht bygga en klass, inte att skapa mm rättvisa.

    Segelstorlekar eller ej: kan man hantera brädan och gå rätt i skiften, samt är ståsäker är det mycket vikigare än hur många m2 man har i riggen och vad man väger.
    Så tid på vattnet är nog det som är viktigast (sagt av en som seglade 5 gånger förra sommaren).

  • jlhp

    Medlem
    18 maj, 2017 vid 08:05

    Ursäkta att jag dröjt med svar, ber också om ursäkt om jag framstår som att jag vill ha “rätt”. Det är inte min mening, utan försöker bara bolla tankarna,

    Tror också helt klart att för mig som nybörjare på longboardsegling så är det långt viktigare att försöka bli en bättre seglare än att jaga den optimala utrustningen (men längst där inne bor det ju en liten prylnörd, det ingår väl nästan i att vara vindsurfare, så det är ju svårt att helt låta bli…).

    Ett härligt minne från förra året när min kompis och jag fick prova D2: or för första gången: Min kompis fick prova Rikards prototyp och Demon 8,5-segel och Rikard seglade bakom och gav tips om hur han skulle segla. Vid något tillfälle fick han lite fart och Rikard hojtade glatt att “nu går det fort, nu är det inget med segel som hänger med dig”. Utom Rikard då som seglade precis bakom på en Davidson original med ett illa riggat trekantsegel från en laserbräda (tidigt 80-tal)… :laugh:

  • jlhp

    Medlem
    18 maj, 2017 vid 08:08

    Nu är det förresten på gott och ont klart med 9,5 för herrar och 8,5 för damer, och 40 cm fenor, i typ C. Se klassreglerna i länken nedan:
    http://www.opendivision2.org/?page_id=358

  • rmz

    Medlem
    19 maj, 2017 vid 08:53

    @jlhp 743910 wrote:

    Nu är det förresten på gott och ont klart med 9,5 för herrar och 8,5 för damer, och 40 cm fenor, i typ C. Se klassreglerna i länken nedan:
    http://www.opendivision2.org/?page_id=358

    Då kör alla klasser samma segel, Rb, RS-X, D2!
    Kanske bra, marknaden och utvecklingen av 9.5 or ökar sannolikt och jag hade gillat förbud mot pumpning i både RB/D2! 😉

    Skickat från min E6633 via Tapatalk

  • jlhp

    Medlem
    19 maj, 2017 vid 11:14

    @rmz 743918 wrote:

    Då kör alla klasser samma segel, Rb, RS-X, D2!
    Kanske bra, marknaden och utvecklingen av 9.5 or ökar sannolikt och jag hade gillat förbud mot pumpning i både RB/D2! 😉

    Jo, då är det bara Kona som kör sitt eget race… Segelutveckling hade helt klart varit positivt, själv har jag ännu inte sett något som är riktigt klockrent för mig bland tillverkarna idag.

    Pumpning! Nu tror jag vi kom in på ett ämne som nog lätt kan fylla en egen tråd! Men i grund och botten håller jag gärna med dig, jag gillar att SEGLA och är inte intresserad av “luftrodd”. RB tror jag dock att vi kan glömma, dom behöver nog dessutom pumpa, men D2 har ju sånt ljuvligt glid så där tycker jag det är önskvärt att minimera pumpandet. För tillfället i D2 är det tillåtet med pumpning i en minut efter start, samt på undanvind. Kanske en rimlig och praktisk kompromiss, vad vet jag.

  • jlhp

    Medlem
    14 augusti, 2017 vid 12:21

    Det här börjar likna nåt tycker jag!

    Attachment Image
  • rmz

    Medlem
    14 augusti, 2017 vid 19:01

    Är du sugen på aerolite (2-win) 9.5a?!😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Longboard Vindsurf Segel för D2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.