Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel med camber eller utan.

  • dala

    Medlem
    24 september, 2004 vid 07:37

    Blev i början av min karriär som vindsurfare pålurad ett par camberlösa freeride segel typ 7,4 och 8.4 av en stor vindsurfingbutik i varberg. Det var det man skulle ha sa dom. Efter att ha försökt hitta trim och tryckpunkt i seglen en hel säsong men aldig bibehållit planing i lätta vindar och i hårda vindar kämpat med vandrande buk och kännt mig överriggade hela tiden fick jag testa en kompis camber segel med samma storlek 7.4. Vilken skillnad, lätta att trimma stabilt i byarna och lätt att plana när vinden var på gränsen. Sålde omgående mina camberlösa segel och är nu en lycklig camberseglare.
    Fick även en snabbkurs i hur man riggar bäst med cambers och har aldrig haft problem.

    Så lite fakta: Det kommer alltid att vara svårt att vattenstarta och dra rigg med segel över 6.5 m2. Och detta beror inte på cambers eller inte. Det beror på att masten och bommen är längre och då blir momentet större vilket gör det svårare. Att vattenstarta med en 10.0 kommer alltid att vara svårt.

    Gippa slå är svårare med cambers, Ja men det är ju inga fresrtyle segel vi pratar om, och hur många gör några coola tricks med så stora segel. De nya camberseglen roterar väldigt mycket bättre än de gamla från 90-talet. Ett bestämt ryck och så är det klart, måste man även göra med vissa camberlösa när lattorna skall runt masten.

    Våg, Freestyle och freeride segel upp till 7.0 ska naturligtvis vara utan camber men däröver bör man ha det. Kanske inte 5-7 st som i de värsta race seglen men 2 eller 3 cammar är mycket bra.

    Riggningen är svårare ?? Tveksamt, lär man sig rigga sitt segel så går det fort och lätt. Kan inte säga att den extra minuten jag lägger på mitt segel vid riggning skulle kännas som motiv att byta segel. Att rigga ner går ju betydligt mycket fortare med camberseglet och wide sleve än ett camberlöst med en trång mast strumpa där masten sitter fast och måste skruvas ur.

    // Dala //

  • jonasp

    Medlem
    24 september, 2004 vid 07:51

    Hmm..
    han skulle ha en 6,3:a om man kollar ursprunget på tråden och bortser från tävlingen om vem som kan hålla störst segel när alla andra har kul med smågrejor..
    Är det förresten någon som vet vad det är för bräda han har eller vad han har tänkt att göra med den?

    Däremot är cambers riktigt bra till att hålla på med i lättvind, hade ett formulasegel 9,0 till min feta freeride förut men det e helt enkelt roligare att köra en freestylebräda tycker jag, det går inte riktigt lika fort men det e fan kul!
    Fast nån dag när man slutar va student kanske man köper en hypersonic eller Naish hybrid (Nån som kört? verkar ju rätt häftig.) eller motsvarande om några år. Och då skulle jag lätt ha cambers till.

  • boman

    Medlem
    24 september, 2004 vid 09:35

    Har man cambers i riggen så gäller det att ha resten av tillbehören också så som slalom spjut, sylvassa fenor mm. annars är det nog ganska bortkastat med cambers. Det finns ju så mycket bra snabba, lätta prylar idag för vänliga surfers icke peedaholics.
    Ta tex NPs nya ecsess och En Starboard S-type, säkert jävligt enkelt och snabbt…

  • speedrobby

    Medlem
    24 september, 2004 vid 21:25

    Om man ser till den ursprungliga frågan känns svaret rätt givet – skaffa camberfritt segel! Satsa på ett enkelt, gärna x-tra förstärkt (vågsegel). När du tränat/badat färdigt, ta en ny funderare på vilken typ av segel du skall byta upp dig till.. Själv kör jag uteslutande på cambersegel & trivs mkt. bra med det. Cambers e´coolt (även om de väger lite mer, kostar lite mer & oftast kräver en annan riggteknik);-)

    Lycka till!

    Mvh
    /Robert

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel med camber eller utan.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.