Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel till 85l vågis

  • Segel till 85l vågis

    Publicerad av malik på 1 maj, 2015 vid 18:16

    Hej!
    Jag funderar på köra på detta:
    4.2 4.7 5.4 på en tabou pocket wave 85l
    Alternativ
    4.2 5.0 5.8 på samma bräda

    Det är en gaastra poison (power wave) och jag väger 76kilo.
    Jag tänkte att det kan vara bra att köra med 5.8 i svenska onshore vindar när det ligger på gränsen men är orolig att det kan vara för stört för 85l
    Jag skulle vara tacksam om det är nån som vill dela lite erfarenhet om detta.
    Gaastra rekommenderar upp till 6.1 men jag har aldrig kört med lika stort på en vågis förut.

    Tack!

    jesper-b svarade 8 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • goose

    Medlem
    2 maj, 2015 vid 17:38

    4.2, 4.7, 5.4 är en bättre linje men…

    Jag kör 6.2 som störst till min 86l freewave. Funkar ypperligt. Jag skulle utan tvekan köra 5.8 som störst. Väger som du. Tidigare körde jag 5.7 som störst på min 76l vågis, funkade helt ok det också. Gäller bara att använda rätt fenor.

  • malik

    Medlem
    3 maj, 2015 vid 07:05

    Tack för tipset!
    Jag verkligen uppskattar.

    Mvh,
    Malik

  • bjorn-daniels

    Medlem
    3 maj, 2015 vid 10:19

    Jag har alltid kört ca 6.0 som största vågsegel på mina 80-85l vågisar, tycker det har fungerat bra.
    Väger 80kg.

  • jseeberg

    Medlem
    4 maj, 2015 vid 18:13

    Kör också pocket 85L m största segel gaastra IQ 5.7kvm. Inga problem som helst med den storleken. Väger själv in på 72kg. Oftast kör jag en 24cm Maui ultra fins i single-fin setup när jag kör med 5.7. I den kombon planar jag redan från 8m/s och uppåt. Körde 5.7an m tri-fin setup i går, också Maui ultra fins, 18.5cm center och 11.5cm som thruster. Planar ngt sämre men mer vågorienterat. Funkade också klockrent.

    Min segellinje består av gaastra IQ 5.7, 5.0, 4.5 som körs på pocket 85L. Blåser det mer kör jag 4.5, 4.0 och 3.6 på en pocket 75L. Upplever 85L pocket som väldigt stor när jag kör m 4.0 och 3.6.

    Har ett gäng olika fenor från Maui ultra fins…18,20,22 och 24 som singlefin. I trifin setup kör jag oftast 85L med 18.5 + 11.5 eller 10.5. 75L körs nästan alltid med 16.5 och 10.5. Skall nämnas att fenorna är weed-varianter och faktiskt skönare än orginal zinger-fenorna.

    Mvh /Jörg

  • jesper-b

    Medlem
    5 maj, 2015 vid 08:18

    OK, nån måste ju säga emot: Beror på!

    Dvs om du seglar vågor med en stil och på spots där du vill plana på vägen ut är det måhända bra med segel på en bra bit över 5.0, men på spots där du fokuserar vågridning och det är lite mer tryck i vågorna, strömt, mm, då är det MYCKET bättre att hålla nere segelstorleken i förhållande till brädstorleken.

    Jag väger 78 kg och jag slutade i princip helt att använda vågesegel på över 5.0 för sisådär 5-10 år sedan. När de nya superlätta seglen kom gick jag visserligen upp till 5.3 igen, men det var nog tillfälligt. I min nuvarande linje med en 4.6 och en 5.2 är det ganska talande att jag 5.2an en gång (skitskönt!), medans 4.6an är otroligt välanvänt. Skulle kanske gått på 4.3 och 4.9 istället? Mina två vågbrädor ligger på 81-2 och 87liter. Tanken är att 5.2an ska vara till 8.7liters och 4.6 till 81-2liters. Men när det lättar ur nöjer jag mig ofta med att byta upp brädstrolek istället för segelstorlek. Till saken hör att står man och guppar i strömt vatten är det svårare med stort segel jämfört med litet. Är det drag i vågen och/eller någorlunda side-shore behöver man absolut inte några extra kvadratdecimeter för att hålla farten i bottomturn och vinsten med ett mindre segel i top-turn är stor.

    Men visst segla gärnet i halvplatt vatten mot en ramp och smälla av ett hopp – då kan man slänga på nästan hur stort som helst!

    /JB

    PS: Sen finns det ju riktigt lättvindsvågseglingsgrejor. Vi snackar brädor på 90 liter plusplus och segel runt 6.0 men det är liksom en helt annan kategori. Till för att komma ut när inte ens kitarna kommer upp.

  • malik

    Medlem
    6 maj, 2015 vid 07:18

    Tack!

    Det blir 4.2 5.0 och 5.8
    Jag kommer att segla oftast I on/side on vind och vill ha lite extra tryck.

    Vi ses pa vattnet,
    M

  • tws

    Medlem
    14 maj, 2015 vid 21:01

    jseeberg – Første svensken jeg har hørt med høy IQ.

  • jesper-b

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 07:50

    @tws 732843 wrote:

    jseeberg – Første svensken jeg har hørt med høy IQ.

    Väntar fortfarande på den första norbaggen!

    eller

    IQ är som med hängselen, antingen har man den högt eller så…

    /JB

    PS: Vi är bara vanliga människor, oavsett nationalitet… make love… fasen tws, jag gillar dig allt mer, smöret funkar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segel till 85l vågis

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.