Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf segellinje för is

  • segellinje för is

    Publicerad av vindsokaren på 24 augusti, 2015 vid 20:59

    Vad tror ni om 4.0,5.0,6.5 7.5
    4.0 gjorde ju 47 knop och är ett vågsegel och underbart skönt för all typ av segling.
    5.0 har jag inte fått tag i än.
    6.5an är från -95 och alltså lite nyare än mårdens gamla segel som vi ficknse i vintras på sts banan.ganska säker att 6.5:än kommer vara grym på isen.
    7.5 än är ett freeracesegel som jag kör med året runt men skulle gärna ha ett med mer bottedrag.

    surfen svarade 8 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 september, 2015 vid 08:56

    Vindsökarn – Om Du frågat Jeff Brown så hade Du kanske fått följande svar: 3.0, 3.4, 3.8 och 4.0 men vi på den här sidan Atlanten vet ju bättre(!). Jag tycker Du fyller det mesta med dina segel. Mina gamla segel som jag använder är på 4.5, 5.5, 6.0, 6.7 och 7.5 och är väl närmast ute efter ett snabbt segel utan camber runt 5-5.5 som jag kan använda till min NP X6 400-mast. jag har ingen aning om vad jag ska leta efter.

  • vindsokaren

    Medlem
    9 september, 2015 vid 20:34

    Kör en Mården och fick tag i en 6.5 från typ -90 så några år nyare än Mårdens icecup segel.

  • vindsokaren

    Medlem
    10 oktober, 2015 vid 19:51

    Ska ringa o kolla ett maui sails TRX
    5.5 borde va grymt på isen.
    Man behöver ju inte så många segel på isen knappast som på vatten där jag kör 0.5kvm skillnad i linjen.
    Så kommer då prova 4.0,5.5,6.5 och 7.5
    7.5 skulle egentligen bytas ut då jag märker att man inte hänger med riktigt i course med freerace segel.

  • stickan

    Medlem
    11 oktober, 2015 vid 17:01

    Själv körde i stort sett bara med mitt KA Race 7,9 samt TR6 5,5 förra vintern. Tycker inte att det är nått stort problem att hoppa mellan dessa så länge det är bra is. Möjligen körde jag med mitt gamla NP Expression 6,1 vid något tillfälle.

    På snö kanske det kan vara en fördel att klämma in ett till segel mellan dessa.

    Mvh
    Stefan

  • vindsokaren

    Medlem
    16 oktober, 2015 vid 07:11

    Jaha då är man fattig igen då!
    Ändrat helt på linjen:
    Sailloft curve 4.0-08
    Severne overdrive 5.6-15
    Mauisails TR9 6.6-13
    Mauisails Blaze 7.5-12

  • radius

    Medlem
    16 oktober, 2015 vid 13:52

    Jag kommer köra:

    Naish Force 4,0
    MauiSails TR3 4,7
    MauiSails TR7 5,9
    Naish All Terrain 6,0
    NeilPryde Evo 4 7,8

    Ska bli spännande att se hur Naish Force står sig mot mitt gamla MS TR3 och Vindsökarens Sailloft Curve. Curven gick ju som en raket i vintras.


    Boardtests windsurfing

  • vindsokaren

    Medlem
    16 oktober, 2015 vid 18:23

    Intressant också med 6.0 freeride mot fullrace 5.9.
    Jag hade ju ett gammalt (02?) naish koa
    6.0 som jag tyckte va riktigt skönt men GPS:en sa nånting annat och inte alls nåt drag men de va billigt.400

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 oktober, 2015 vid 07:42

    Jag vet inte vilka jag verkligen kommer att använda men följande segel är möjliga:

    Hotsails Maui 4.5
    Neil Pryde Atlas 5.0
    Neil Pryde Evo II 5.5
    Hotsails Fluid 6.0
    Severne NCX 6.5
    Goya Sails 6.5
    Neil Pryde V 8 7.5

    + ett gammalt lager med pastellfärgade 80-talssegel mellan 5.5 och 6.5 som kan vara kul att testa!

  • surfen

    Medlem
    17 oktober, 2015 vid 08:19

    själv så försöker jag köra med så små segel som möjligt. Men som sagt jag jagar inte fart heller;=) Satsar på vassa medar istället.

    Sailloft Quad 3,3m² och 4,8m² är det jag använder mest, men vid lite sämre is och/eller blötsnö så åker en gammal 5,4m² North Style på.
    Men va fan än vill jag inte ut på isen, många dagar kvar på vattnet än, men förra året så var jag på isen på förmiddagen för att sen vindsurfa på eftermiddagen, speciell känsla

    https://www.youtube.com/watch?v=hkH7akzlnns

  • radius

    Medlem
    19 oktober, 2015 vid 11:07

    @vindsökaren 736459 wrote:

    Intressant också med 6.0 freeride mot fullrace 5.9.
    Jag hade ju ett gammalt (02?) naish koa
    6.0 som jag tyckte va riktigt skönt men GPS:en sa nånting annat och inte alls nåt drag men de va billigt.400

    All terrain 6,0 med bra bottendrag och camberlöst kanske kommer till pass på små och tekniska slalombanor, ska iaf testa det i vinter. Också billigt 800 kr och typ i nyskick.

    Pelegrin; NCXen; hur är den på vattnet, har varit sugen länge. Låter som ett bra koncept.

    Surfen; vilken härlig video: )


    Boardtests – Windsurfing

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 oktober, 2015 vid 16:46

    NCX är så bra att en cambergubbe som jag gärna kört underriggad bara för att jag trivs så med 6.5:an. Ändå har jag inte Severne-mast 430 utan Goya 460. Seglet är lätt, har bra tryck och det där lilla extra. Till nästa säsong blir det dock en Severne 460-mast för jag har beställt ett Turbo 7.5 och vill då ha rätt mast.

  • vindsokaren

    Medlem
    19 oktober, 2015 vid 21:16

    Wov quad 4.8 helt underbart kört det på Öland o Gotland men inte provat på isen.
    3.3! Måste vara kul att köra med det på isen.

  • surfen

    Medlem
    20 oktober, 2015 vid 10:37

    @vindsökaren 736498 wrote:

    Wov quad 4.8 helt underbart kört det på Öland o Gotland men inte provat på isen.
    3.3! Måste vara kul att köra med det på isen.

    Bra segel både på is och vatten!
    3.3 är det segel jag helst har på isen, sitter som en handske i händerna när man seglar. 3.3 är den jag seglar med i filmen, dom andra seglen i filmen är mellan 4.2 och 5,8m². Men med den isen vi hade där så skulle det räckt bara att använda mast och bom grymma förhållanden;=)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 oktober, 2015 vid 08:09

    Ha ha, Surfen, med de fina isar Ni ibland har i Uppsala så är det kanske som Du säger. De där små seglen kräver ju så korta master. Var ligger längden på en mast för de där små storlekarna? Har böjkurvan stor betydelse på is när de är så korta eller är det inte så noga?

  • surfen

    Medlem
    21 oktober, 2015 vid 09:24

    @Herr Pelegrin 736522 wrote:

    Ha ha, Surfen, med de fina isar Ni ibland har i Uppsala så är det kanske som Du säger. De där små seglen kräver ju så korta master. Var ligger längden på en mast för de där små storlekarna? Har böjkurvan stor betydelse på is när de är så korta eller är det inte så noga?

    3.3m² 340cm CC mast, 4.8m² 400cm CC mast. Tycker själv att riggningen är mindre viktig på isen så som jag kör, brukar ligga 1cm mindre nedhal och plussa någon cm på uthalet för att få en lite mera flexig buk och inte så löst akterlik, som blir platt när vinden försvinner i seglet när man gör slag, gippar, 360/720, duckar i normala vindstyrkor, ja seglet blir med andra ord platt när draget försvinner och vinden släpps ut ur seglet. Om jag någon gång vill ha fart så är det samma som jag riggar på vattnet, mera precis på nedhal och flex i toppen. Men jag brukar ju inte rigga som dom andra heller när det gäller vindsurfing. Så det är jäkligt individuellt hur man tycker ett segel ska kännas i handen…

    Men jag brukar ha bra fart och går i gång rätt tidigt när jag surfar.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf segellinje för is

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.