Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelrekomendation ca 8m²

  • Segelrekomendation ca 8m²

    Publicerad av michael_n på 6 juli, 2009 vid 13:36

    Eftersom det sällan blåser tillräckligt vid de få tillfällen jag har tid att surfa har jag tänkt införskaffa ett större segel. Har idag ett “Tushingham Thunderbird3” 7,0 som störst samt en “Gun select” 100% 460 mast med IMCS 25. Önskar ett segel som funkar bra med min mast, är lättriggat och passande mig som ännu är ganska grön på sporten men som man ändå har glädje av i flera år. Vad rekomenderar ni?

    Hur beter sig ett segel som har rekomenderad mast 28-30 om man riggar med 25?

    Är det dumt att köra med en bom ställd nära maxlängd på ett så stort segel (har en som går till 225)?

    jester svarade 14 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • Knatte

    Gäst
    6 juli, 2009 vid 15:29
    Michael_N;557326 wrote:
    Eftersom det sällan blåser tillräckligt vid de få tillfällen jag har tid att surfa har jag tänkt införskaffa ett större segel. Har idag ett “Tushingham Thunderbird3” 7,0 som störst samt en “Gun select” 100% 460 mast med IMCS 25. Önskar ett segel som funkar bra med min mast, är lättriggat och passande mig som ännu är ganska grön på sporten men som man ändå har glädje av i flera år. Vad rekomenderar ni?

    Hur beter sig ett segel som har rekomenderad mast 28-30 om man riggar med 25?

    Är det dumt att köra med en bom ställd nära maxlängd på ett så stort segel (har en som går till 225)?

    Har du en GUN-mast redan så kanske du skall kika på GUN-segel som är prisvärda och bra:wink:
    Men du hittar nog väldigt få, om något 8.0 kvm segel som riggas på 460 mast?

    http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=2919
    http://www.gunsails.de/en/pro.php?p=2918

    Säljs av http://www.gunsails.se/index.html i Sverige

    Vad som händer om du stoppar in en väldigt lång förlängare och använder 460 mast, när du behöver en 490 som är styvare igentligen är jag inte 100 % säker på. Men klart att du tappar lite prestanda ur riggen och jag tror framförallt att det kan bli problem om du börjar bli överriggad?? Men det finns mastexperter här som kan svara på detta:smirk:

    Det finns segel som riggas på 460 mast. Challanger har några exempel:
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=24&pid=337
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=24&pid=392
    vet dock inte hur bra de passar ihop med GUN-mast..

  • svennebanan

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 18:13

    Jag kör själv på Challenger Fluido 8.3 Bytte till det från NP V8 8.5 för att få 460 mast som störst. Mycket enklare att rigga och hantera men tål inte lika mycket vind som ett camber segel (tycker jag). Har ett Challenger Liquido 7.1 som nästa men det kanske är en anings för litet steg.

    2008 rea:

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=24&pid=302

  • el_duderino

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 18:28

    Sälj det (säger jag efter att bara ha läst rubriken 😉 )

  • bicless

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 21:29

    Sailloft Cross 8,0 funkar finfint på gunsails 460 mast.

    Sailloften har mycket drag och är välbyggt med reg rejält vadderad mastficka, kraftigt slitageskydd och x-ply förstärkningar i underliket och annat som är bra när man övar nya grejer som vattenstarter mm. Seglet testades i tyska surf förra året och fick då bäst i test tillsammans med ett Neil pryde segel, minns ej vilket.

    Det finns nog några till alternativ på 8,0 som riggas på 460, men det kryllar inte av dem.

  • tall-jonny

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 09:02
    Michael_N;557326 wrote:
    Eftersom det sällan blåser tillräckligt vid de få tillfällen jag har tid att surfa har jag tänkt införskaffa ett större segel. Har idag ett “Tushingham Thunderbird3” 7,0 som störst samt en “Gun select” 100% 460 mast med IMCS 25. Önskar ett segel som funkar bra med min mast, är lättriggat och passande mig som ännu är ganska grön på sporten men som man ändå har glädje av i flera år. Vad rekomenderar ni?

    Hur beter sig ett segel som har rekomenderad mast 28-30 om man riggar med 25?

    Är det dumt att köra med en bom ställd nära maxlängd på ett så stort segel (har en som går till 225)?

    Stora segel i kombination med maxutfällda bommar är ingen höjdare, faktum är att en vek bom påverkar seglets profil när du flyttar på riggen, exempelvis pumpar. Maxförlängda master känns inte så bra det heller, själv knäckte jag en 430 mast längst ned efter ett hopp nyligen – kanske inte så vanligt men ändå. Annars tycker jag absolut att du skall satsa på stora grejer om du vill surfa mycket!

  • stoorfaen

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 12:29

    Jag kör ett techno fluido 8,5 på en äldre north IMCS 460/25 mast och fettad förlängare. Jag har aldrig terrat grejerna på en styvare mast men det är den riggen jag kör mest på med en 108 liters hawk och har lätt ökat antalet planande dagar sedan dess. Jag kör på den upp till 9 m/s om jag inte har småfrackarna med mig 😉 och det funkar. Har dock råkat knäcka en latta precis men tror inte att det har med masvalet att göra.

  • booman

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 19:07

    Har ett Sailloft Cross på 8,0. Som Sailloft säger på sin support så rekommenderar de 460 mast upp till en seglare på 60 kg, sen bör man gå på en styvare mast typ 490. Jag själv kör på 490 eftersom jag väger in på ca 90 kg.

    http://sailloft.de/faq-reader.129/items/what-masts-fit-in-your-sails.html

    Cross:en är ett väldigt lätthanterat segel som har bra drag. kan varmt rekommenderas…

    Har dock inte testat det själv på en 460-mast

  • michael_n

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 14:21

    Tack för de goda upplysningar jag fått hittills.

    Skapade en översikt över de segel jag hittat som verkar intressanta (se bifogad bild). Och med förutsättning att jag inte skall skaffa ny mast & bom verkar följande vara de hetaste alternativen.

    Challenger “Fluido” 8,3m² ~08
    Point7 “Square” 8,0m²
    Hotsails “SpeedDemon” 8,0m²
    Sailloft “Cross” 8,0m²

    Då Challenger kostar 1500:- mindre än övriga undrar jag om prestanda/kvalitets-skillnaden är lika märkbar.

    Reflektioner m.m. mottages tacksamt.
    /Michael

  • ebh

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 16:09

    Vad har du för bräda?
    Steget fr 7 till 8 kvm är inte stort. Kolla vad som är max segelstorlek för din bräda och vad du själv kan hålla på din bräda. Det är inte alltid som tillverkarnas segelgränser stämmer. Oftast kan man ta större om man har lite flyt i sin segling. Sen skall det vara lite balans i riggen i förhållande till brädan (alltså inte 11kvm till 98 liter även om det kan funka för någon). Köp till det som behövs av kringutrutsning (ja, det svider lite men är ända sättet om man verkligen vill komma igång i lättvind).
    Om du inte får igång brädan med 7kvm så är det inte radikalt sänkt planingsgräns med en 8kvm. Vill du sluta sitta på stranden i lättvind så måste du öka segelytan mer (troligen).
    Mvh ebh

  • johan-b

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 16:52

    Har du tänkt att köra ute på Orust finns det väl ingen anledning till att ha något mindre än din 7a. Annars är steget mellan 7 och 8 m2 inte lika stort som en m2 skillnad på mindre. Kör själv med en 150 liters bräda och Fluido 9m2 som lättvindskit, då är det förstås med en 490 mast, fungerar bra för insjöar men inget jag vill köra med vid mer vågor.
    Kanske ska du bara ha en större bräda för att komma upp i planing tidigare med ditt 7m2 segel?

  • bicless

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 22:14

    Du har även Blade freeride 8,0 2008, riggas på 460. Pris 3690:-

    Mvh

    Bicless

  • jester

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 06:20

    Jag kör Challenger (dock deras fullcamber), och jag tycker dom håller bra, och prestandan är det inget fel på. Sys ju i samma fabrik som Simmer mfl.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelrekomendation ca 8m²

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.