Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek hårdvind

  • Segelstorlek hårdvind

    Publicerad av cecilia_l på 28 juli, 2011 vid 17:55

    Hej!

    Har en 130 liters AHD Fast Forward med ett 6,5 Sailloft Cross. (Ca 65 kg)

    Tycker det är för stort segel i hårdare vindar.

    Vad kan man ha för storlek till denna bräda när det blåser ganska mycket för att den ändå ska plana bra? (Ca 8 m/s och uppåt)

    Är den för stor för t.ex 4,5 kvm?

    pure svarade 12 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • platon

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 18:07

    Har aldrig provat den brädan men skulle tro med din vikt att ;
    7-9 m/s 7-6 kvm
    9->6-5.4 kvm

    Vid hårdare vind, kortare fena. Själv räknar jag segelstorlek x 5 + 4 cm på freeride.
    Dvs för 6 kvm -> 6×5 + 4=34 cm

    Skulle tro att brädan blir obekväm runt 12-13 m/s men beror på chop, erfarenhet och sånt oxå. Men funkar som riktvärde enligt mitt personliga tycke.

    Tror att ett mindre segel än 5.4 inte ger brädan rätt egenskaper. Klart det går med 4.x men brädan får inte rätt “downforce” från riggen då och blir därmed nervös.

    //Platon

  • sebbe

    Medlem
    28 juli, 2011 vid 19:13

    hej

    Köp något runt 5 kvadrat, med 65kg så ska du kunna plana med den redan vid 6m/s.
    6,5 låter enromt stort för din vikt måste jag säga.
    Bättre att ha mindre segle och ora pumpa det i planning.

    Lycka till!

  • pgvirtual

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 05:23

    När man skaffar fler segel är det viktigt att deras vindspann överlappar varandra en aning. Annars hamnar du i situationer där vinden är fantastiskt bra, men det ena seglet är för stort och det andra är för litet. Följden är givetvis bottenlös frustration!

    När nu ditt segel är på 6.5 m2 så skulle ett passligt mindre segel kunna vara någonting mellan 5.3 och 5.5. I den här storleken fungerar vågsegel alldeles perfekt.

    Du kunde sikta på att bygga en segelgarderob som ser ut ungefär såhär: 6.5 -> 5.4 -> 4.7 -> 4.2 . De två mindre seglen kommer not att kräva en mindre bräda, under 90 liter med din vikt.

  • stoorfaen

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 17:49

    Testa stoorfaens-regeln: vikt(kg)/vind(m/s)*0,7=segelstorlek(kvm)
    Tycker det funkar som tumregel för våg/freestyle/freeride segel.

  • zurfman

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 21:14

    Det är nog en mycket bra regel Stoorfaen!
    Kan du förtydliga litet vilken vindstyrka som du använder bara (har också förslag nedan om du ej definierat)
    Kanske medelvind för rutinerade som dig, högsta maxvind för nybörjare och dominerande vindstyrka(*) för freeriders under utveckling.
    (*) Dominerande vindstyrka tänker jag mig om det blåser som idag många o långa byar runt 10-12 m/s så petar man in det värdet (även om några byar når 12-14). Medelvinden kan då vara 7-8 m/s.

    Själv kan jag nog ha nytta av din regel i valet av små segel (dvs valet på stranden), men ni var ju också mycket informativa och berättade väldigt bra hur det blåste sist jag var i Kapellskär och berättade vilket segel jag borde tagit (tackar!!!, har nu skaffat mindre segel för att komma närmare)

  • stoorfaen

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 08:11

    Zurfman, om jag ska vara ärlig så använder jag inte tumregeln så precist. Den bryr sig inte om brädval, segelmodell och så vidare utan är bara en “dum” fingervisning som jag nu i efterhand tycker pekar i rätt riktning. Praktiskt frågar jag andra och försöker justera till min vikt, bräda och så vidare. Jag tycker det verkar som att de riktigt rutinerade lirarna snarare kör mindre segel än mindre rutinerade lirare btw.

    En sak som slagit mig är att jag ofta kört väl överriggat för att “sejfa” när jag kör själv medan det i själva verket skulle dugit ypperligt med en storlek ner. Speciellt när det blåser lite mer. Tumregeln säger att jag på 85kg bör vid 10 m/s sikta runt 6.0 m2 och 11 m/s runt 5.4 m2. Alltså, en +1m/s ger ca en segelstorlek ner! Mitt tips är att det ofta finns utrymme att kliva på en storlek mindre segel även om det känns ok med det större. Detta är säkert färgat av att jag nästan alltid körde överriggat för att det kändes “säkrare”. Men testa gära att använda regeln, speciellt när du ska gå i först och inte har andras referenser! (Man kan ju också anväda regeln mer jämförande, den gubben kör 4.5 och väger nog 75 pannor på likande typ av bräda…då kanske 85 kg gör sig med 5.0?!)

  • gregerkj

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 10:57

    Fin regel, verkar stämma ungefär helt ok.

    Om ni vill köra på fart så multiplicera inte med *7
    så stämmer det också hyfsat på lite mer racebetonade prylar typ freerace.

    (Dock lite litet på fullrace prylar.Väger själv 85 kilo kör 6.0 i 15m/s och upp)

  • kesoone

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 23:06

    Jag har en AHD Fast Forward 130L och väger ca 74-76kg. Mina segel: 4.8, 6.0, 7.0 och 8.5.
    Mindre segel än 4.8 är totalt bortkastat enligt min mening. Brädan känns stor redan vid 6.0.

    Blåser det mer än 15m/s funkar fortfarande brädan och 4.8 seglet men allt börjar kännas klumpigt och tar varken vågor eller vind bra. Eftersom du väger 10kg mindre kanske 4.3 eller 4.5 motsvarar mitt 4.8?

    Det låter litet med 4.5 för 8m/s, om du vill få ett mindre segel till de lite mer blåsiga dagarna ca 10m/s skulle jag nog titta på 5.0 eller 5.2
    Storfaens formel ger dig 5.5 för 8m/s och 4.5 för 10m/s (jag tycker formeln droppar lite för drastiskt över 10m/s)

    Hur många segel tänker du dig att du ska ha på längre sikt 2, 3 eller 4? Det påverkar ju också valet lite.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 06:56

    Att hon väger 10 kilo mindre gör nog brädan svårare att kontrollera med 4.8, inte lättare. Jag (83 kilo) brukar fundera på att gå ner från 86 till 75 liter när det börjar bli mycket drag i 5.0.

  • pgvirtual

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 09:12

    Jag tycker diskussionen går in på fel spår när man börjar spekulera i relationen mellan absolut vindstyrka (i m/s) och segelstorlek. Det varierar ändå så mycket från plats till plats: var vindstykan är mätt, hur högt, hur skyddat, etc. Dessutom beror det på hur byigt det är, och hur platt/vågigt/choppigt vattnet är.

    När man skaffar sitt första segel är det viktigt att göra ett antagande om vilken vindstyrka man kommer att segla i, hur mycket man väger, och vilken bräda man har.

    Men sedan när man skaffar ett andra (eller tredje) segel för att komplettera de redan existerande seglen, då är det egentligen bara hoppet mellan segelstorlekarna som är relevant. Och det beror naturligtvis också på hur många segel man planerar att ha i framtiden!

    Med andra ord, ifall det första seglet är 6.5 m2 så är frågan “hur mycket mindre skall nästa segel vara så att det blir ett litet överlapp”. Ifall man inte har lite överlapp i seglets användningsområde uppstår det med säkerhet situationer när ett segel är för stort och det andra är för litet.

    Och då argumenterar jag att 6.5 till 5.0 är ett för stort hopp. men ett 5.3 eller 5.4 kunde funka riktigt bra.

  • charlieb

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 09:16

    Allt går är grundregeln, alla segel och master och brädor går ihop.

    C

  • cecilia_l

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 10:52

    Tack för alla svar!
    Det verkar som jag ska satsa på ett segel som inte är för litet.
    Till “Kesoone”: Menar du att brädan är olämplig när det blåser väldigt mycket eller att man ska ha lite större segel då (t.ex. över 4,8?)

  • kinetic

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 11:04

    Det finns tre typer av vindsurfare….

    1: De som riggar efter de starkaste byarna (Freestyle/Freeride?)
    2: De som riggar efter medelvinden (Speedare?)
    3: De om riggar efter vind-luckorna (Formula /Slalom?)

    Iaf 6.5 i en medelvind kring på 9m/s (byar på 12m/s kanske) borde inte vara några större problem om man väger 65kg, men man måste ju givetvis vänja sig vid känslan att det är bra tryck i grejerna. Jag vägde själv 65kg i min ungdom*haha* o körde 6.5 uppåt 13-14 i byarna, om inte mer, detta var iofs racing-segel (Np Mk3), det var rätt kul att gå ut som räka med störst segel i 9 fall av 10*haha*.
    Med detta vill jag säga att om Cecilia börjar med att rigga/trimma sitt segel optimalt o sedan vänjer sig vid känslan i mycket vind så kommer hon klara sig bra mycket längre med utrustningen, oavsett vilken segelstorlek hon väljer…

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    4 augusti, 2011 vid 13:50
    PGVirtual;664339 wrote:
    Jag tycker diskussionen går in på fel spår när man börjar spekulera i relationen mellan absolut vindstyrka (i m/s) och segelstorlek. Det varierar ändå så mycket från plats till plats: var vindstykan är mätt, hur högt, hur skyddat, etc. Dessutom beror det på hur byigt det är, och hur platt/vågigt/choppigt vattnet är.

    När man skaffar sitt första segel är det viktigt att göra ett antagande om vilken vindstyrka man kommer att segla i, hur mycket man väger, och vilken bräda man har.

    Men sedan när man skaffar ett andra (eller tredje) segel för att komplettera de redan existerande seglen, då är det egentligen bara hoppet mellan segelstorlekarna som är relevant. Och det beror naturligtvis också på hur många segel man planerar att ha i framtiden!

    Med andra ord, ifall det första seglet är 6.5 m2 så är frågan “hur mycket mindre skall nästa segel vara så att det blir ett litet överlapp”. Ifall man inte har lite överlapp i seglets användningsområde uppstår det med säkerhet situationer när ett segel är för stort och det andra är för litet.

    Och då argumenterar jag att 6.5 till 5.0 är ett för stort hopp. men ett 5.3 eller 5.4 kunde funka riktigt bra.

    Håller med. För att slippa behöva gissa vilket segel du behöver kan du använda det här:

    Kalkylator: http://www.anyplanet.com/qc/
    Info: http://www.iwavesolutions.com/lefebvre/Windsurfing/Articles/quiver.html

  • kesoone

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 16:59
    Cecilia_L;664346 wrote:
    Tack för alla svar!
    Det verkar som jag ska satsa på ett segel som inte är för litet.
    Till “Kesoone”: Menar du att brädan är olämplig när det blåser väldigt mycket eller att man ska ha lite större segel då (t.ex. över 4,8?)

    Jag menade att jag hellre skulle köra en betydligt mindre bräda om det blåser så mycket att man har nytta utav ett 4.5 segel.
    Om man tittar på tillverkarens rekommendationer är minsta segel 5.5.
    http://www.ahd-boards.com/models/fast-forward/technical-specs

    Så jag tror att om du vill segla de dagar 4.5 behövs kanske du även behöver en bräda till :santa: och hoppet från 6.5 blir troligen alldeles för stort. Saillofts Cross tycker jag har riktigt bra drag vilket troligen gör glappet ännu större i praktiken. (Mitt 7.0 är ett Cross från sailloft)

    Hoppet mellan mitt 7.0 och 6.0 tycker jag är något stort.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek hårdvind

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.