Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek – Vindhastighet

  • Segelstorlek – Vindhastighet

    Publicerad av jansson_ på 29 augusti, 2011 vid 09:51

    Hej!

    Finns det någon”generell” mall/åsikt för vilka kvadrat segel man bör ha vid olika vindstyrkor?

    Funderar på att köpa ett mindre segel men vet egentligen inte hur stort. Har idag ett 7,4 kvm segel och vill ha ett för starkare vindar så småningom.

    So long…

    jansson_ svarade 12 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 10:30

    Den här tillämpningen är ganska bra, och hyggligt exakt: http://videojibe.com/featured/windsurfing-sail-size-calculator/ .

    Men viktigare än absolut vindstyrka är att bygga en segelgarderob som fungerar så att seglen överlappar varandra en aning, men inte för mycket. Eftersom du redan har ett 7.4 m2 segel så kunde nästa mindre segel vara ungefär 6 m2.

    Då är du på god väg att skapa en segelgarderob som senare kunde fortsätta med ett 5 m2 segel. Men om du nu skaffar en femma så kommer du att märka att det blir många dagar då du inte har ett lämpligt segel att köra med, trots att vinden är helt perfekt (för de andra surfarna på vattnet).

  • swe-496

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 13:24

    Skulle nog hellre satsa på ett mindre segel runt 6,5 eftersom han redan har ett på 7,4.
    Vad är det för typ av segel du har? satsa på ett segel i samma stuk som du har idag. Lättare att bygga en bra garderob av segel då, man känner lättare igen känslan om du skaffar ett segel i samma linje

  • jansson_

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 15:00

    Kalkylatorn som du postade PGVirtual, visar den optimal vindhastighet för valt segel?

    Jag har ett freeride segel, SWE 496.

    Funderade på ett 5 kvm men det är kanske bättre att satsa på ett segel runt 6 kvm och sedan gå ned till ett 4 kvm för riktigt fina blåsiga dagar. Men segel kostar juh en del så man får ta det allt eftersom. Har inte tekniken att segla över 7-8 m/s än heller.

    So long…

  • jr555se

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 20:12

    läste en utländsk tråd och har för mig att svaret var ungefärlig behaglig planingsvind. Typ passiv planing. Som en riktlinje.

    -johan

  • pgvirtual

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 05:52

    När du bygger en fungerande segelgarderob så skall du komma ihåg att små segel skall vara närmare varandra i absolut (kvadratmeter) storlek än stora segel. Hoppet mellan ett 5 m2 och ett 4 m2 segel är jättestort, och i praktiken synnerligen otillfredställande.

    När du utgår från ditt 7.4 m2 segel kunde du planera att bygga garderoben så här.

    Mera segel och dyrare: 7.4 – 6.0 – 5.3 – 4.7 – 4.2

    Minimera antalet segel (och pris): 7.4 – 6.0 – 5.0 – 4.2

  • jansson_

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 07:43

    Det verkar vara en sund ide som du har PGVirtual. Jag kommer nog inte bestämma mig nu vilken omfattning på garderoben men nästa steg är ett 6 kvm helt klart.

    Kollade igår på beg. marknaden och på demosegel och jag kan nog få ett 6 kvm för runt 1500 kr. Före det ska jag dock införskaffa en riktig allt-i-ett boardbag…

    Tack för ditt förtydligande inlägg, jr555se

    So long…

  • drakglenn

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 08:12
  • lundstroem1

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 19:39

    Neil Pryde har en bra presentation av sina segel om vilka vindar dom passar för en 80 kg seglare.

    Det skiljer rätt mycket beroende på modell

    http://www.neilpryde.com/sail/products-2012/wind-range-chart.html

  • jansson_

    Medlem
    3 september, 2011 vid 10:44

    Hej!

    Det är skönt att ni är överens om att ett 6 kvm är bra som nästa segel.

    Tack för hjälpen!

    So long…

  • pete

    Medlem
    5 september, 2011 vid 08:17

    Exempel på förhållandet segelstorlek/vindstyrka: seglade häromhelgen vid Dalarö där en vindmätare sitter rätt bra på en pir. Mätaren visade stadigt 11-11.5 m/s och då tyckte jag det kändes bekvämt o ganska lagom med 5.7 m2, 100 liter till mina välhängda 75 kg. Freeride kan tilläggas, speedgubbarna väljer ju alltid större segel.

  • apelbapel

    Medlem
    5 september, 2011 vid 09:01

    NP´s tabell kändes väldigt “rätt” jämfört med vad jag själv tycker funkar med mina segel, Simmer mission och crossover;

    5,7 ca 8-10 m/s
    5,0 ca 10-13 m/s
    4,2 ca 15-

    Skulle nog behöva ett 4,5 istället/oxå!
    och ett 6,2 för att komma ut på 6-7 m/s

  • jansson_

    Medlem
    6 september, 2011 vid 05:58

    Hej!

    Mitt 7,4 funkar hur bra som helst i 6-7 sekund. Men ett 4,2 ska jag absolut fixa inom en snar tid men först ett 6 kvm.

    So long…

  • stoorfaen

    Medlem
    6 september, 2011 vid 06:35

    Storfans tumregel:
    Vikten(kg) / vindstyrkan(m/s) * 0,7 = Segelsize (kvm). Det gäller hyfsat tycker jag på allt utom rejs och oproportionerliga brädstorlekar.

  • claes6

    Medlem
    6 september, 2011 vid 09:46
    Drakglenn;667872 wrote:

    Grym länk! Synd att man inte hade den när man “planerade” segelgarderoben… Fast när jag räknar efter inser jag att jag lyckades ganska bra med ren magkänsla:

    4.5 – 5.0 – 5.7 – 6.5 – 7.2.

    De två sistnämnda körs 80% av tiden i Stockholm och de tre första körs 80% av tiden i Halmstad.

  • bohm

    Medlem
    6 september, 2011 vid 10:11
    stoorfaen;668700 wrote:
    Storfans tumregel:
    Vikten(kg) / vindstyrkan(m/s) * 0,7 = Segelsize (kvm). Det gäller hyfsat tycker jag på allt utom rejs och oproportionerliga brädstorlekar.

    jag väger 67kg

    10 m/s = 4,7 kvm
    13 m/s = 3,6 kvm
    18 m/s = 2,6 kvm

    lite för små storlekar. formeln funkar bättre om du adderar 1kvm till din formel…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlek – Vindhastighet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.