Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

  • soundwave

    Medlem
    3 januari, 2006 vid 09:34

    efterssom jag är en machoman kör jag alltid 11,5… är det för mycket så missar jag en jipp och slänger mig igenom seglet och vips, så har det blivit 11,0.

    hur bra som helst!

  • koste

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 15:00
    dr Masse wrote:
    Har funderingar, som vanligt, kring segelstorlekar.

    1. Fortsätta med 6.7 (eller 6.8 XD), 5.7, 5.0 och 4.2 – Samtliga Simmer Crossover
    2. Gå på 6.8 (XD), 6.0 (XD), 5.0 (CO) och 4.2 (CO).
    3. 6.4 (XD), 5.4 (XD), 4.7 (CO) och 4.2 (CO)

    Surfa På!

    Jag tryckte in det i Excel och tycker att skillnaden i segelyta ska vara lika stora. Tex att det ska skilja 15% mellan 2 segel över hela linjen.

    16% verkar bra för framtiden… men det finns väl inga 4.8or. Nåja så här blev det. Se bifogad jpg.

  • ola-h

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 17:17

    Hmm, procenten är ett gammalt kärt ämne. Själv ser jag dock inte direkt den teoretiska förankringen. Vad är det som säger att det är bättre att ha en “viss procentuell skillnad”? Visserligen är det ännu mindre troligt att att givet kvadratmeteravstånd skulle vara det teoretiskt bästa, men ändå, skall man vara teoretisk så skall man.

    I detta (undantags-) fall föredrar jag nog att vara praktiskt och se till vad erfarenheterna säger om lämpliga avstånd snarare än att försöka finna någon fysikalisk teori. Att köra 0.5 kvadrat mellan storlekarna upp till 5 kvadrat i inte vedertagen praxis av en slump. Det är helt enkelt väldigt lagom och av någon outgrundlig anledning känns det lika lagom mellan 3.5 och 4.0 som mellan 4.5 och 5.0. Mellan 5.0 och 6.5 brukar det bara lagom med lite större avstånd och över 6.5 ännu lite större (så procentteorin har visst empiriskt stöd här…).

    Grejen är att det är så mycket mer än vindstyrkan och hur den varierar som avgör segelstegen. T ex är det ju väldigt avgörande vilken bräda man har och hur gärna man seglar över- eller underriggad på den brädan. En snabb och lättplanar freeride på plattvatten lär t ex funka med ett givet segel i både lättare och hårdare vindar än de men helst kör samma segel i på sin vågis svenska vågförhållanden.

    För att förvilla ytterligare, har ni tänkt på följande: Säg att du kör 6.0:an och vill byta upp dig 15%. Senare dör vinden och du vill byta ned dig 15% igen. Vad hamnar du på? 6.0 igen? Tyvärr inte. Det blir till att ta fram 5.9:an (5,865 för att vara exakt). Jobbigt, eller hur. (Aritmetiken lyder: 1.15*0.85=0,9775.)

  • the_novice

    Medlem
    8 januari, 2006 vid 20:48
    Ola H. wrote:
    För att förvilla ytterligare, har ni tänkt på följande: Säg att du kör 6.0:an och vill byta upp dig 15%. Senare dör vinden och du vill byta ned dig 15% igen. Vad hamnar du på? 6.0 igen? Tyvärr inte. Det blir till att ta fram 5.9:an (5,865 för att vara exakt). Jobbigt, eller hur. (Aritmetiken lyder: 1.15*0.85=0,9775.)

    Hahaha, och det borde ju vara spiken i kistan för procentseglarna…
    Man byter alltså upp sig med 15% eller ned sig med 13%, lysande! :shocked:

  • rasmus_w

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 23:29

    Personligen brukar jag räkna med att kraften i seglet är proportionell mot kvadraten på vindhastigheten (grovt, i väldigt hård vind blir det kanske snarare linjärt), så om man vill ha lika mycket drag oavsett vindhastighet så bör man låta segelytan vara omvänt proportionell mot kvadraten på vindhastigheten. Om jag orkade räkna så skulle jag tro att jag i slutänden skulle hamna dit jag vill hamna, dvs att man ska ha tätare mellan småstorlekarna än mellan de stora. Fast jag måste nog fylla på med några ytterligare antaganden innan jag kommer fram.

  • jps

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:17

    @dr Masse 285551 wrote:

    6.9 till 5.8 ser jag som helt problemfritt. 6.7 till 5.7 funkar alldeles utmärkt för mig, jag skulle faktiskt inte tveka att köra typ 7.0 till 5.7 (beroende på segelmodeller).

    Inte för att det är vinter ännu men jag plockar upp denna gamla godingtråden i alla fall.

    Kör just nu 7,0 – 6.2 – 5.3 osv

    7.0 North Natural

    6.2 NP Raf Jet

    5.3 North Volcano

    Nu till frågan/funderingen. Jag har länge tyckt att NPt är rätt kraftlöst och Volcanon har väldigt bra drag för sin storlek. Dvs glappet mellan dem är mindre än vad storleken anger. Nu när jag skaffat 7.0an känns den möjlig att hålla rätt länge också.

    7.0 borde funka upp mot minst 7,8,9 m/s

    5.3an brukar kunna funka från ca 8a kanske tom mindre.

    Mellan dessa ska 6.2an klämmas in. Det seglet börjar kännas lite överflödigt. Samtidig ser hoppet 7.0 – 5.3 väääldigt stort ut på papperet.

    Vad tycker den samlade expertisen? Behåll? Gör av med? Köpa något nytt?

    (100 liter crossover, 65 kilo lätt seglare allmän freeride med lite speedtendenser)

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 15:42

    Jag kan inte säga så mycket om seglen men du har nog nån slags mismatch nånstans. Men glappet mellan 7.0 och 6.2 är lite i minsta laget hur som. Nu tror jag inte din bräda är vidare förtjust i en 7.5/8.0:a, annars hade jag rekommenderat det. Hoppet mellan 7.0 och 5.3 är lite stort men fullt möjligt om 5.3:an som du säger har rejält bottendrag.

  • dr-masse

    Medlem
    4 september, 2007 vid 15:56

    Uj, uj, det här med segelstorlekar är ju ett evigt ämne. Har precis dividerat med mig själv, och än en gång sorterat om lite….

    Själv kommer jag att åka på 6.2/6.0 (ej införskaffat), 5.3, 4.7 och 4.1 framöver…

    Detta är mycket för att jag börjat åka lite mer till vågställen, och märkt att 5.3 och 4.7 är två storlekar som jag GÄRNA använder. 5.3 kommer dessutom att bli största segel på min minsta bräda.

    Gapet mellan 7.0 och 5.3 ser onekligen stort ut, även om det är bra drag i 5.3. Nu är ju Natural ett ganska stabilt segel, tror jag, men nog borde något runt sexnoll sitta fin-fint som mellansegel på en 100-liters crossover bräda för en man i din viktklass. Jag tror att du lite har fastnat i det som man kan göra när man blandar olika segelmodeller från olika tillverkare i en och samma linje. Bra segel var för sig, men överlappet blir “fel”.

    I det här fallet är NP Jet nog klart mer toppfarts- och stabilitetorienterat än Vulcano, och hamnar därför väl nära ditt Vulcano i vindregister. Jag skulle inte bli förvånad om ditt Vulcano och Jet har ganska lika vindregister, trots den tydliga skillnaden i storlek. Eftersom ditt Jet månne går igång lite senare än vad en kanske lite kraftfullare 6.2a skulle göra, upplever du inte skillnaden i “hopp” mellan din 7.0a och 5.3 som särskilt mycket större än mellan 7.0 och 6.2.

    Men nog borde du kunna hålla fart betydligt bättre med Jet 6.2 än med Vulcano 5.3? Faktum är att jag nästan tror att du borde kunna hålla seglen i bra nära lika mycket vind…

    Så, som jag ser det, så misstänker jag starkt att ditt Vulcano 5.3 och Jet 6.2 helt enkelt har för “lika” vindregister vilket ställer till det i den på pappret så tjusiga segelstegen 7.0 – 6.2 – 5.3.

    Jag tror inte att du skall skippa något runt 6.0, det borde vara “perfekta” segelstorleken på din bräda, och du kommer du nog att sakna något för det vindregistret. Kanske testa att byta till ett Natural 6.2, och ett 5.4-5.3 som är lite mer hårdvindsorienterat än ditt Vulcano? Borde ge ett än bredare vindregister än det du har idag!

    Men om du gillar ditt Vulcano ska du såklart behålla det.

    Jahaja, då har jag hävt ur mig en rejäl teoriomgång på konfen. Igen.

  • jps

    Medlem
    4 september, 2007 vid 21:32

    Tack för analysen! Den stämmer rätt väl med mina funderingar.

    Nu har jag skaffat en lite vassare mast till 6.2an. Det kanske gör underverk…

    Annars är det nogsom du säger att den bästa lösningen är att offra 5.3an till förmån för ett mindre kraftfullt segel även om det smärtar lite. Min 5.3a och 6.2a har nog som du säger rätt lika vindregister med skillnaden att 5.3an är lite mer lätthanterlig och 6.2an kanske har lite mer top-end fart.

  • rabbit

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:20

    Eftersom det är så många med välmotiverade åsikter i denna tråden så kastar jag ur mig denna fråga här.

    Skulle det fungera att ha ett hopp från 5.0 till 4.1? Jag har ett 5.0 simmer icon och har varit på jakt efter ett 4.4 vilket verkar hopplöst.
    Nu har jag fått tag på ett 4.1, men undrar om det skulle bli ett för stort hopp emellan?
    Uppåt går hoppet till ett 5.7 XD seglen används med en 80ish ltr freestylewave.

    Åsikter mottages tacksamt. Annars får man väl gå i konkurs och köpa ett nytt 4.4 men det är inte så ofta jag får användning för den storleken.

  • xhib

    Medlem
    5 september, 2007 vid 18:07

    Jag har idag 4.1 och 5.0 men jag tycker det är för stort steg så jag har precis beställt ett 4.5.
    En kompis till mig säljer ett sprillans nytt 4.4 från 2005 : http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=14695&sort=1&cat=13&page=5
    Visserligen inte Simmer Icon men kanske kan va nåt ändå.

  • rookie

    Medlem
    5 september, 2007 vid 18:15

    Nu är min segellinje klar:
    6.4 Remedy -06
    5.25 Storm -06
    4.4 Icon -06

    (Rabbit, ledsen för att jag köpte ditt segel i lördags, Icon 4.4)

    Jag har utgått ifrån hur långt jag kan hålla mitt större segel, tittat vad de andra seglar och köpt storleken större dem.

  • rabbit

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:14

    @rookie 411973 wrote:

    (Rabbit, ledsen för att jag köpte ditt segel i lördags, Icon 4.4)

    LOL! Hämnden skall bli ljuv! (riktigt hur det skall gå till vet jag inte men…)
    obs. 😉

    XHIB wrote:
    Jag har idag 4.1 och 5.0 men jag tycker det är för stort steg så jag har precis beställt ett 4.5.

    Tack för tipset. Fler med åsikter? Icon seglen har ju ett stort trimm-“spann” men det kanske blir för mycket???

    /r

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 september, 2007 vid 20:14

    Hepp.

    Väger nästan 80 kg.
    Tänker shoppa någon form av Freestylewave bräda på max 80 liter.
    Sedan någon form av linje på runt 5,7 5,0 och 4,2.
    Hade varit drömmen att klara sig på en mast men det blir väl tight.
    Så får det bli.

    Tips någon?

  • doc

    Medlem
    5 september, 2007 vid 21:39

    Det låter som North Ice om du vill fixa det med en mast.

    Jag hade nyss en finfin linje Simmer Crossover 3.7-4.2-4.7-5.3 och en XD 5.7 på topp. (Stor skillnad på 5.3 och 5.7)
    Kände dock att 3.7 blev för stort när det verkligen tutade i och ville inte ha ett segel till i form av 3.3 så jag sålde hela rasket (utom 4.2 som finns kvar om ngn är intresserad).
    Nu kör jag Gaastra Manic 3.7-4.2-5.0-5.7 till mina två brädor Acid 73 och Naish Hybrid Wave 96. Funkar kanoon! 3.7 har ungefär samma bom/mastmått som Ice 3.4 och eftersom seglen inte riggar med full buk som Crossover är dom mer förlåtande och verkar faktiskt tåla precis hur mycket vind som helst.
    Hoppet 4.2 till 5.0 är lite på gränsen men funkar bra om man pallar att hålla stort innan man riggar ner. 5.0-5.7 funkar riktigt bra.
    Det spännande är att Manic 5.7 går att köra på min 55 breda Acid 73 med lite bredare fena monterad. Således kan jag resa med en bräda och fyra segel o täcka in 8-22m/s. Inte illa…

Sida 3 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar – en äkta vintertråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.