Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

  • Segelstorlekar… igen…

    Publicerad av dr-masse på 13 maj, 2009 vid 16:01

    jahaja, nu sitter man där igen och grunnar över det här med segelstorlekar.

    Vindregistret i mina senaste trasor (Simmer Icon 2008) är onekligen bättre än någonsin. Och ändå har jag samma storlekar som vanligt, typ.

    5.3, 4.7, 4.1 (oj, lite vågat där, var är 4.2an frågar sig vän av ordning, ah!).

    Det första luriga är att man vill ju inte ha mer grejor än nödvändigt.

    Det andra luriga är att med stort vindregister så innebär flera segel med lite närmare i storlekarna att man mer sällan går ut med helt fel size i nävarna.

    Det tredje luriga är att med fler segel så blir det ett jä-a velande.

    Det fjärde luriga är att med fler segel blir svårt när man skall ut och resa med flyg – vad skall man lämna.

    Det femte luriga är att med fler segel så blir de helt enkelt inte lika mycket använda. Hög “seglingspeng” per segel.

    Det sjätte luriga är att om man pajjar ett segel och har lite tätare mellan storlekarna så har man inte brallorna helt nere.

    Det sjunde luriga är att få segel gör att man lär känna sina trasor bättre.

    Ja, de kan ju vridas och vändas närmast i det oändliga det här…

    Men.

    Här är mitt tänk just nu. Och segelköp ligger en bit in i framtiden (tidigast i höst, förmodligen nästa år eftersom fokus ligger på lite mer resor i år…).

    Borde inte 5.3 – 4.5 – 3.7 kunna vara en väl fungerande våglinje med moderna segel? Kompletterat med en lite dragigare 5.7-5.9 för lättvind/plattvatten (vill helst ha en snäpp under 6.0 i vågorna som lättvindssegel). Detta vore en liten dröm att ha med sig på resor, men även smidigt i övrigt.

    Exempelvis brände jag utan alltför stora problem runt med just 5.3 i Apel i höstas. Utan att ens vara i närheten av att vara ens bland de bättre seglarna så gick det fint, och de allra flesta övriga körde 4.7 eller 4.5 med bra tryck (jag orkade inte gå in och rigga ner…). En annan gång på Torö så körde jag 4.7 när publiken i övrigt valde 4.2, 4.0 och till å med 3.7 (jag orkade inte gå in rigga ner… igen). Andra gånger har jag kommit undan rätt fint med 5.3 när de flesta kört 5.7 eller 5.8.

    Det här baseras på den kanske superdramatiska tanken att eftersom “moderna segel har ett större vindregister än någonsin” så borde väl en naturlig följd vara att kunna ha större steg mellan storlekarna? Eller?

    Japp, nu är man ute och tassar i de teoretiska ödemarkerna. Igen.

    Ja, vad tror församlingen? Är det, med 2010 (TVÅTUSENTIO säger jag bara) års modeller i antågande, dags att våga gå från det sedan snart 20 år tillbaka “heliga” 5.7, 5.3, 4.7, 4.2, 3.7 till något annat?

    Å förresten, ni som inte betalar minst 75% av rek pris för era segel får nog inte svara i den här tråden… ni kommer ändå bara att svara att det är kalas med 3,7, 4.0, 4.2, 4.5, 4.7, 5.0, 5.2. 5.5 och 5.8… 😉

    maglu svarade 12 år, 9 månader sedan 36 Medlemmar · 96 Svar
  • 96 Svar
  • stinger

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 17:54

    Jag har fyra segel: 5.7 5.0 (Simmer CO 2005) 4.2 (Arrows Impact 2004) och 3.6 (Simmer onshore “gammalt”), två brädor 93 resp 76l, seglar mestadels på Roxen. Kan vara lite långt mellan 5.0 o 4.2 men orkar oftast inte rigga om om jag inte måste. Tycker jag klarar mig finfint på de här grejorna men 5.7-seglet börjar bli slitet så det ska bytas ut mot nåt nyare framåt sensommaren/hösten har jag tänkt. Då tänker jag mig att Simmer Xtype 5.9 nog passar min segling och line alldeles utmärkt.

  • lars_k

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 17:56

    Jo det funkar nog om man mest bränner fram och tillbaka. Genom att trimma seglet kan man ju twista ut och döda överskottet. Rider man vågor är varje liten onödig kvadratdecimeter till nackdel och inte lika lätt att trimma bort. Då vill man ha precis så mkt segel så man tar sej ut genom vågorna och plockar OK med höjd. Att gå från 5.3 till 4.5 är ju inga konstigheter men sedan ända ner till 3.7 så offrar man ju 4.0:ans sweetspot runt 15 m/s. Sen är det ju skillnad om man har mer plana/mjuka “sideshoresegel” eller hårdare och bukigare “onshoresegel” som är mer trimbara.

  • rrd

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 18:32

    Är det inte bra med ett lite tajtare intervall där seglen överlappar varandra o kanske droppa det största seglet?

    Ett sätt är att utgå från sin favoritstorlek som matchar brädor o sen bygga linjen. Men då är vi även inne på brädstorlekarna! Allt hänger ihop…

    Det är ju såklart helt beroende på vad man prioriterar för segling, våg eller freeride. Med flera brädor kan man gå från en klart överriggad känsla till helt perfekt genom att byta ner sig i brädstorlek.

    Förresten varför skiljer storlekarna med samma yta oavsett segelstorleken? Gammal tävlingsstandard?

    PS Igår seglade jag med mitt största, (vad ska man ha det till), 5.9…

  • rrd

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 18:38

    Vilken skillnad det blev när 400 masten tog över på 5.3 för några år sen, klart bättre hanterbarhet o känsla.

  • nissex3m

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 20:28

    Hittade det här på ngn sida (och har redan postat det en gång tidigare), vet inte hur det funkar rent praktiskt, men teoretiskt låter det ju bra… Har själv börjat samla på mig enl. nedanstående modell:
    6.4
    5.7
    5.0
    (Saknar ännu en 4.5 och 4.0, sen ger jag mig…)



    Having a balanced quiver is vital to maximizing your time on the water versus your local conditions. Very often boardheads, like you and I, have overlaps or gaps in our sail quiver which cause us to either spend too much money on unneeded sails or not having fun due to not have the correct sail size. Although being overpowered can be a rush, being under powered could bring you to the point of suicide. Choosing a balanced quiver comes down to simple mathematics.

    ARGH!, Math! You all say… Well it really is quite simple if you have a calculator handy. First you must decide how many sails, what sail sizes you wish to cover, and your main sail which to build your quiver around. If you think that having balanced quiver means having sails that are all one square meter apart, you are wrong.

    For example try the following:

    1 – 4.0 / 3.0 = 33%

    1 – 5.0 / 4.0 = 25%

    1 – 6.0 / 5.0 = 20%

    1 – 7.0 / 6.0 = 17%

    Notice that the gap between a 3.0 and a 4.0 is 33%, but the gap between a 6.0 and a 7.0 is 17%. This is not balanced. You want to choose sail gap sizes that are all the same. (ie. all 20% or all 15% …)

    This can be accomplished quite easily by first choosing your main sail size. For this example lets choose 6.0 as our main sail. (ie. the one we will use most. ) Next lets choose a 15% gap for our sail quiver because we are into racing and want to cover the spectrum of conditions. Now just multiply the 6.0 by 1.15 (the .15 is the percentage amount, the 1 carries the previous amount. Just like sales tax. REMEMBER to round to the nearest tenth, 5.22 = 5.2 and 5.25 = 5.3) That gives us 6.9. This is the next sail size that would create a balanced quiver. Next take the 6.9 and multiply by 1.15. That gives us 7.9. This is the next sail size. Now lets compute our sail sizes that are smaller than 6.0. To do this just divide by 1.15 to get this result. This comes out to 5.2. Now divide this by 1.15. This comes out to 4.5, so on and so forth … Now you have a balanced quiver.

    The next step is finding the right sail sizes. All sail manufacturers do not make sail sizes in 0.1 increments so you need to locate the sail sizes that most closely match your quiver on paper. This may take some adjustment but don’t worry about plus or minus 0.1, if it is more than 0.1 than you may need to shift the whole quiver, to fit a particular brand. Thats ok though because as long as the gaps are uniform it is ok.

    Here are some example sail quivers and uses.



    Wave Quiver: gap(10%-13%)

    (10%) 3.0, 3.3, 3.6, 4.0, 4.4, 4.8, 5.3, 5.8 (Ideal-Wave)



    Slalom Racing Quiver: gap(13%-17%)

    (15%) 3.0, 3.4, 3.9, 4.5, 5.2, 6.0, 6.9, 7.9 (Ideal-Slalom)



    Slalom Quiver: gap(17%-22%)

    (20%) 3.0, 3.6, 4.3, 5.2, 6.3, 7.6



    Budget Quiver: gap(22%-25%)

    (25%) 3.0, 3.8, 4.8, 6.0, 7.5



    With any of the above quivers you just can’t go wrong because you have mathematics on your side. When you start using a more balanced quiver it becomes apparent that it is more important to have your gap sizes evenly spaced out than the actual sail sizes. It just doesn’t matter if you build your quiver around a 5.5, 5.7 or 6.0, as long as the gap sizes are uniform. Give this method a try and you will not be disappointed. You will find you will enjoy your time one the water more and not have to worry about having the right sail.

    So RIG UP!

  • dr-masse

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 20:56

    Det där med procentsatser mellan segel – näe. Men det får bli imörrn!

    Och det är vågor det handlar om. Men är det verkligen så viktigt att ha exakt rätt size, eller tror vi det?

  • dr-masse

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 21:04
    Lars_K;546483 wrote:
    Jo det funkar nog om man mest bränner fram och tillbaka. Genom att trimma seglet kan man ju twista ut och döda överskottet. Rider man vågor är varje liten onödig kvadratdecimeter till nackdel och inte lika lätt att trimma bort. Då vill man ha precis så mkt segel så man tar sej ut genom vågorna och plockar OK med höjd. Att gå från 5.3 till 4.5 är ju inga konstigheter men sedan ända ner till 3.7 så offrar man ju 4.0:ans sweetspot runt 15 m/s. Sen är det ju skillnad om man har mer plana/mjuka “sideshoresegel” eller hårdare och bukigare “onshoresegel” som är mer trimbara.

    Ha, ha, det är där den här tråden kommer att sluta. Att jag köper 5.3, 4.7, 4.5, 4.2, 4.0 och 3.7… 😀

  • ola-h

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 21:30

    Procent…jag vet inte jag. Jag har svårt att se att alla de teoretiska antaganden som man måste göra för att komma fram till att procentsatsen är det som gäller är uppfyllda i praktiken. Och ännu viktigare: Även om de är uppfyllda är andra frågor, som t ex att segelstorlekarna skall passa brädan och de förhållanden man tänker segla, betydligt viktigare.

    I praktiken tycker jag nog att det med segelstorlekar övervärderas lite, eller i ala fal de teoretiska resonemangen runt dem. Jag har ju typ alla storlekar själv, men reser ofta med olika högst begränsade “quivers”. Och jag har ganska väl märkt vad jag gillar och inte gillar. Problemet är bara att detta dels ändrat sig över tid och att mina preferenser dessutom är extremt svåra att härleda teoretiskt. Givetvis kan jag snyta fram argument för att jag hellre har en 5.0:a än en 5.3:a, men problemet är att samma argument skulle kunna användas till att köra 4.7 istället för 5.0. I slutändan är det vad man faktiskt känner som spelar roll.

    Så mitt råd är helt enkelt att utgå från några specifika segelmodeller och några specifika storlekar som du vet att du gillar. Några nyckelstorlekar, helt enkelt, å så fyller du på mellan dem sedan.

    Det viktigaste argumentet som du tar upp är nog det där med “resbarhet”. Det kan vara värt att tänka lite extra på vart man skall åka och hur många segel man kan packa med.

  • tocha

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 21:35

    Skön tråd, sån’a här kan man aldrig få för mycket av.

    1991 körde jag 3.0, 3.4, 3.9, 4.4, 5.0 vågsegel och 70 l bräda (vägde kanske 63 kg då. Det var ett jävla riggande. Seglade 50 dagar per år, dock inte alla med planing ska tilläggas, även om hoppet fanns där.

    1994: 3.0 (mest som reserv, men det blev använt), 3.7, 4.5 och 5.0. Blev ofta 4.5 eller 3.7 segling.

    2001: 3.7, 4.5 våg och 5.6 freestyle. Där skulle man gett sig. 3 segel, alltid lätt att välja, ibland lite stort eller litet men det gick. Fortfarande en bräda.

    2007: 4.0, 4.5, 5.3 och 6.3. Flyttat från västkusten till Stockholm (nerköp) och skaffat en Freestyle bräda (utöver 80 l vågbräda) för att komma igång tidigt, därav 6.3. Har knappt använt det. Blåser ju ändå för lite här på Ostkusten. Åker till västkusten när det kommer riktigta lågtryck och inser att 4.0 är för stort. Köpte 2007 linjen för att alla gick på en 400 RDM mast (!), nästan… 4.0 var den styv för. Nya master = dyra. Tänkte hellre en bra mast till flera segel än två dåliga till flera segel. Det resonemanget höll en säsong. Valde dock 4.0 hellre än 3.7 delvis pga masten (3.7 krävde i det här fallet ännu kortare givetvis)

    2008: kompletterar med 3.5 i samma linje som 4.0 och 4.5. Har köpt beggade billiga trad-vågisar på steffo (63 och 70 liter), länsat era garage. Har mer prylar än någonsin och seglar mindre än någonsin. Skit! Det var ju bra 2001 för faan (trots äldre 3.7 och 4.5). Vad hände? Om 400 var styv för 4.0, gissa hur det blev för 3.5? Kompletterar med beggade 340 och 370 master (väntar på att testa snart!).

    2009: har nu för mycket prylar för att komma ur förrådet. Slutsats: Bra teorier ovan Masse, stöttar de flesta och instämmer att 2 st rätt brädor + 3 segel räcker långt (fast fortfarande svårt på en mast om stora hopp).

    Om jag skulle valt om idag tror jag på 3.7, 4.5, 5.7 (alt 5.9). Så slipper man allt över 6 kvm som ändå mest är i vägen. Borde gå fint på två master.

    Tur man köpt det mesta begagnat. Får ångest över alla prylar, tacka vet jag vågsurfing

    Jävla prylsport!

  • poppo

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 06:47

    För mig är det inte försvarbart att satsa på (nya) segel under 4 kvadrat, men bodde jag på västkusten eller åkte oftare till Pozo hade jag säkert tänkt annorlunda. Förra säsongen skulle jag behövt segel <4m2 vid två tillfällen...

    Tycker det är minst lika viktigt att ha samma modell av segel (en “linje”) så man lär känna dem och de riggas likartat. Moderna segel HAR större vindregister. Och om man verkligen gillar sina segel blir de roligare att använda och man funderar mindre på om man inte skulle haft 0,2 kvadrat mindre eller större. Detta resonemang i samband med lite tajt budget gör att jag nästa byte kommer satsa på en lite glesare linje nya segel.

    Men får väl erkänna att om ekonomi inte var en faktor hade jag sannolikt grottat ned mig i en groteskt hög med segel… 🙂

    ps. stackars slalom/race-folket – våra riggar kostar ju max hälften av deras!

  • rrd

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 07:13

    “Det femte luriga är att med fler segel så blir de helt enkelt inte lika mycket använda. Hög “seglingspeng” per segel.”

    Men vilken segling det blir m ett 3.7 i riktigt fina feta vågor, då vill jag inte vara superöverriggad. För min del så värderar jag dom gångerna högt även om antalet inte blir så stort.

    För övrigt är min favoritstorlek 4.7, men ett 4.5 borde ju kännas otroligt bra, lite mindre…

    Är det inte så, försiktigt uttryckt, att segeldesigners o teamseglarna ofta kommer fram till att vissa storlekar i en linje är de bästa. Och att ett grundsegel finns som resten av linjen tas fram utifrån.

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 07:22

    Ja, det där är ju alltid klurigt. Vissa storlekar i en linje är ofta mer lyckade än andra.

    Exempelvis misstänker jag själv nästan alltid att just 5.7, 5.3, 4.7 och 4.2 har en förmåga att bli just det eftersom det är så “klassiska” storlekar. Medans 5.0, 4.5 och 4.0, som i min fullständigt självcentrerade värld är klart ovanligare, kanske mer är en följd av att man skalar ner storleken ovanför.

    Dessutom undrar man ibland vad som är prio i varje segelstorlek. Skulle ju vara kul att veta, exempelvis kan det ju skilja klart mer i praktisk användning än vad skillnaden i storlek antyder. Om den där 5.0an är gjord för att gå igång hyggligt tidigt och kunna lättvindstrimmas lite i alla fall, så kan ju skillnade mot den där mer kontrollorienterade 4.7an faktiskt vara “större” än vad de 0.3 kvadraten antyder.

    Jag hade i ett par-tre säsonger crossover 5.0, och skulle exempelvis säga att mitt Icon 5.3 ligger närmare mina gamla crossover 5.7 än crossover 5.0 i uppträdande och prestanda.

    Och man vill ju synnerligen ogärna bli stående på stranden de däringa fin-fina 3.7 dagarna, som sagt!

    Ibland skulle jag verkligen önska att segeltillverkarna lade ned mer energi på att förklara hur de byggt upp en segellinje och vilka tankar de har kring storlekarna och hur köparen bör tänka om det inhandlas lite fler storlekar.

    Exempel:

    [html]

    Storlek Kommentar Linjerekommendation Nästa storlek – Optimalt Nästa storlek – Alternativt
    6.1 Lättvindseglet i linjen, mer fokus på tidig planing och Största seglet för dig som är lite tyngre eller verkligen kan pyssla med riktig lättvindssegling i lite större svall 5.6 5.3
    row 2, cell 1 row 2, cell 2

    [/html]

  • jlhp

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 18:07

    Hmm, alltid kul med lite surfteorier när det ändå inte blåser…
    Jag håller till på bästkusten och hade halvkvadrat steg förr i tiden (90-talet), missade faktiskt seglingsdagar pga att jag inte kunde bestämma mig! Ville ju hellre köra 4,5 men det kanske krävdes 5,0 t.ex. Lösningen blev 4,7 och senare 5,6 och en andra (större) vågbräda. Funkar perfekt för mig, har kvar 4,0 och 3,5. 3,5:an används inte så ofta men när den behövs är den oumbärlig, den slits ju inte ut heller så med lite tur kan man få tag i ett beg. ex. alt. köp ett bra som du verkligen gillar och behåll i 20 år (jag har haft min i 13 nu!). Jag har hellre rejäla hopp mellan storlekarna som underlättar segelval och så har jag kvar mina gamla utjänta segel som back up ifall det behövs. Sen kommer ju vikten (på seglaren) in i det hela. Jag väger ca 70kg, har en kompis som väger ca 80kg och han håller på att skaffa en linje på 3,7 4,2 5,0 5,8. Samma princip men ett nr större. Jag vill påstå att matematikern trots allt har en poäng i att man kan/bör ha större gap mellan storlekarna ju större seglen är (jag pratar vågsegel nu, race har jag inte en susning om). Och i sista änden kommer ju personliga preferenser och brädor seglingsförhållanden in också, så t.ex. har jag bytt precis bytt ut mitt trogna gamla 5,6 mot ett Np Combat 5,4 eftersom jag tycker de nya 5,6 orna har för lång bom (180cm är inte längre ett vågsegel tycker jag). En annan av mina käpphästar är att jag tycker man kan blanda nästan (man bör dock ha en tanke med det hela) hej vilt mellan segelmärken och typ av segel i en linje, tvärsom mot den gängse teorin att man ska ha en komplett linje med samma märke, modell, årsmodell och färg;-). Jag menar dels att jag behöver olika egenskaper av de olika storlekarna t.ex. kontroll i de mindre storlekarna men gärna lite power i de större. Jag menar också att förhållandena man använder de olika storlekarna i ändå är så olika att det inte spelar ngn som helst roll om seglen är från samma linje eller ej. Om du, som jag, inte har råd med nya segel för jämnan så lär man sig efter ett tag ändå exakt hur och när man skall använda sina fyra segel. Jag upplever också att jag har blivit duktigare med åren på att trimma nya/okända segel eftersom jag har så olika segel.
    Jaha, det blev nästan en doktorsavhandling det här så grattis om du orkade/hängde med ända hit:-)
    Hälsar John

  • jlhp

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 18:11

    Drog mig just till minnes att jag såg en Italienare i Kapstaden som jag tror körde 4,2 4,5 5,0 , så allt är möjligt. Eller så säger det mer om italienare…
    Hälsar John

  • jlhp

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 18:24

    Och för att gå tillbaka till början av denna tråden (dr Masse) så har jag aldrig tänkt 5.3 – 4.5 – 3.7 tidigare men ju mer jag reflekterar över det destå vettigare verkar det, jag tror faktiskt att det skulle kunna funka utmärkt 🙂 .
    5,3 till 4,7 tycker jag är för nära, liksom 4,7 till 4,2 för att kritisera det gamla universella systemet. 5,3 till 5,7-5,9 tycker jag personligen är lite för nära också( jag kör 5,4 och 6,9+freestyle wave bräda) men så som du resonerar verkar det trots allt ändå ganska vettigt.
    Hälsar John

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.