Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

  • ola-h

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 18:48

    Att det blir svårare att välja segel ju tätare man har mellan storlekarna bygger på (det egentligen mycket märkliga) antagandet att varje enskilt segel får ett mindre sweet spot ju fler segel man ha (eller kanske mer korrekt uttryckt: att man som seglare är tvungen att träffa mer mitt i prick med riggningen om man har tätare mellan storlekarna).

    Följande tankeexperiment illustrerar varför så inte är fallet: Om du har 4.0-4.5-5.0 och tycker det är svårt att välja, låtsas först att du bara har 4.0-5.0. Om det en viss dag är lätt att välja mellan dessa två, tag det som du tror passar. Men om det är svårt att välja, tag 4,5:an. Jämfört med om du då faktiskt bara hade haft 4.0-5.0 har du då bytt en svår valsituation mot en lätt. Voila!

  • doc

    Medlem
    14 maj, 2009 vid 22:04

    Jag kör numer 3.7-4.2-5.0-5.7 och det funkar klockrent till mina två brädor 55 och 58 breda. 5.0 används 60% av tiden på vattnet. Jag har faktiskt funderat på att rationalisera bort ett segel till o köra 4.0-4.7-5.7 men jag vill inte bli av med 5.0an som är lite av en magisk storlek för mig.

  • dala-lama

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 15:48

    Hej Doktorn!
    Jag tänker tvärt om, för att optimera min tid på vattnet så vill jag inte bli begränsad av materialet när jag nu tagit ledigt från jobbet eller rest långt eller “bara” lämnat familjen för en vecka eller en helg.
    Nu kör jag 3.5 4.0 4.5 5.0 5.6 och 6.4 men funderar på att byta mina Combat 07 nästa år.
    Så just nu ligger segelplanen så här 3.6 3.9 4.5 5.1 i 2010 års the Fly samt Firefly 5.7 och 6.5
    Och såvida man inte reser till samma ställe varje gång så lär det ju va bra att ha många storlekar att välja mellan, säj att man ska till Pozo och Cabo Verde tex.

    Mvh Per som inte åker till skåneland i helgen

  • surfmeister

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 19:20

    Masse, du är en riktig prylbög! Köp minst 7 segel och 4 brädor så slipper du fundera….

    4.0-4.5-5.0 räcker gott och väl för västkusten. Då jag endast seglar vågor finns det liksom ingen poäng att segla större då det ändå är dåligt med vågor i lägre vindregister. Jag har ett 5.7 också men den har jag inte använt på typ 1 år……..Har man lite powerhouse segel (typ Crossover/Iron etc) kan man gå ner lite i storlek (jag brukar segla 4.5 när andra seglar 4.7/5.0). Min kommande segellinje (när jag får råd….:) ) kommer vara 4.1-4.7-5.3. Allt på en mast! Klockrent.

  • ola-h

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 20:22

    Men lite onödigt att snåla in på en 370 till 4.1:an, eller? Om man nu skall ha få segel borde man nog ändå se till att utnyttja deras vindregister maximalt genom att ha rätt master, tycker i alla fall mastfetishisten.

  • rrd

    Medlem
    15 maj, 2009 vid 20:48
    Ola H.;547024 wrote:
    Men lite onödigt att snåla in på en 370 till 4.1:an, eller? Om man nu skall ha få segel borde man nog ändå se till att utnyttja deras vindregister maximalt genom att ha rätt master, tycker i alla fall mastfetishisten.

    Håller med om detta, 4.1/4.2 får klart bättre vindregister o hanterbarhet m 370. Om man nu ska kunna ha 3.7 – 4.2 uppriggade samtidigt behöver man två 370, jag lånar Lenas 370 om inte hon kommer ifrån jobbet!

    Om man ska ha två bommar eller ska flytta över bommen kan man fundera på, men nu kanske jag börjar tangera gränsen…

  • lars_k

    Medlem
    16 maj, 2009 vid 06:53

    Ja varför snåla på master? Obegripligt för mej. En mast tar ju knappt nån plats, man har den i många år, man kan ha flera segel riggade etc. En bra mast har man i minst 5 år och kostnaden per år blir försumbar jämfört med allt annat man bränner pengar på. Och varför spara några hundralappar på ett billigare märke, med kanske fel böjkurva och styvhet?
    Nä köp värsta RDM-masterna av samma märke som dina segel så får du ut max av dem!

  • rrd

    Medlem
    16 maj, 2009 vid 07:54

    Har ni sett/satt nåt bäst före datum på era RDM? Jag har flera Powerex från 2004.

    Med rätt hantering on/offshore o förvaring borde dom hålla länge.

  • lars_k

    Medlem
    16 maj, 2009 vid 08:12

    Jag har en Ezzy/powerex RDM från 2003. Är riktigt sliten i delningen och glappar som fan. Kanske är det denna typ av slitage som till slut knäcker masten, materialet i delningen är klart tunnare än när den var ny. Kanske snart dax att byta den, dock efter 6 års intensivt seglande funkar den ju fortfarande… Kanske kostade 3000kr ny, 500 kr per år. Kaffepengar!

  • surfmeister

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:07
    Ola H.;547024 wrote:
    Men lite onödigt att snåla in på en 370 till 4.1:an, eller? Om man nu skall ha få segel borde man nog ändå se till att utnyttja deras vindregister maximalt genom att ha rätt master, tycker i alla fall mastfetishisten.

    Hmmmm, you have a point liksom….jag har funderat länge på detta och mest sannolikt säljer jag min 430 och köper en 370 istället (två master för tre segel, hur bra är det?).

  • ola-h

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:26

    Aaah, som musik i mina öron. Men ta nu och ta steget fullt ut. Jag vet att du vill. Behåll 430:an och ha tre master till dina tre segel.

  • dr-masse

    Medlem
    17 maj, 2009 vid 20:30
    surfmeister;547020 wrote:
    Masse, du är en riktig prylbög! Köp minst 7 segel och 4 brädor så slipper du fundera….

    4.0-4.5-5.0 räcker gott och väl för västkusten. Då jag endast seglar vågor finns det liksom ingen poäng att segla större då det ändå är dåligt med vågor i lägre vindregister. Jag har ett 5.7 också men den har jag inte använt på typ 1 år……..Har man lite powerhouse segel (typ Crossover/Iron etc) kan man gå ner lite i storlek (jag brukar segla 4.5 när andra seglar 4.7/5.0). Min kommande segellinje (när jag får råd….:) ) kommer vara 4.1-4.7-5.3. Allt på en mast! Klockrent.

    ha, ha, ja det är så sant, så sant…

    Grundproblemet är egentligen ett. Resor. Både lokala och längre. Vill ogärna sitta utan 3.7 på Guincho. Vill ogärna vara utan 5.7 på Gotland. Vill ogärna vara utan en skön sexnolla+ för lite skön brissegling. Bodde jag där du bor så vore det faktiskt klart enklare, ah!

    Men – eftersom jag måste åka minst 10 mil enkel för vågor, så gäller det att få med sig rätt grejor, helt enkelt.

    Och är man småbarnspapps med jobb i 08-land så måste man åka lite plattvatten för att hålla igång och ta de tillfällen som bjuds, annars blir seglingsformen lidande rätt snabbt… (den lilla seglingsform som finns).

    Hoppas vi ses snart i Apel!

  • poppo

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 07:05
    dr Masse;547285 wrote:
    Och är man småbarnspapps med jobb i 08-land så måste man åka lite plattvatten för att hålla igång och ta de tillfällen som bjuds, annars blir seglingsformen lidande rätt snabbt… (den lilla seglingsform som finns).

    där har vi ett kärnproblem jag kan relatera till,
    betydligt lättare att välja prylar om man bor på västkusten/skåne/öland/gotland! (eller maui/wa/whatever för den delen…)

  • ubbe

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 07:15
    poppo;547312 wrote:
    där har vi ett kärnproblem jag kan relatera till,
    betydligt lättare att välja prylar om man bor på västkusten/skåne/öland/gotland! (eller maui/wa/whatever för den delen…)

    Word!
    /honken

  • dude

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 09:12
    Dala Lama;546984 wrote:
    Hej Doktorn!
    Jag tänker tvärt om, för att optimera min tid på vattnet så vill jag inte bli begränsad av materialet när jag nu tagit ledigt från jobbet eller rest långt eller “bara” lämnat familjen för en vecka eller en helg.
    Nu kör jag 3.5 4.0 4.5 5.0 5.6 och 6.4 men funderar på att byta mina Combat 07 nästa år.
    Så just nu ligger segelplanen så här 3.6 3.9 4.5 5.1 i 2010 års the Fly samt Firefly 5.7 och 6.5
    Och såvida man inte reser till samma ställe varje gång så lär det ju va bra att ha många storlekar att välja mellan, säj att man ska till Pozo och Cabo Verde tex.

    Mvh Per som inte åker till skåneland i helgen

    Är helt med dig Per, varför kompromissa på surfet när man ändå dragit sig iväg för att komma ut och ha kul. Men jag tar det ett steg längre och komprimerar min utrustning just runt den sweet-spot som är känsligast här i Sverige.
    I mitten har vi ett mellanmjukt Smack 5.0 – skönt mjukt och fortfarande med superbra drag i, fast det skulle kunna vara snyggare eller ha mer grafik o färg i för att synas på vattnet. Ovanför det har jag ett 5.3 Icon med superdrag som är lite styvare. Och under femnollat har jag ett supermjukt 4.7 Superfreak som har lite mindre drag men håller väldigt långt upp i vindregistret – mitt favvosegel för att hoppa med, speciellt när jag håller på att lära mig nya hopp som pushloopen. O syns gör det, så det är inga problem att synas med polarna! Sen parar jag ihop dessa sweet-spot-segel med en 83liters F2 Rebel vågbräda med fet häck för tidig planing och en Goya One 85 som är soft i vågor och har tidig planing. Egentligen är ju inte brädkonceptet helt ultimat då båda brädor har relativt breda häckar och båda har single-fin, men har jag tur kanske jag får lite hjälp att sätta i twin eller quads i en eller två av dem för att få lättare sväng. Med dessa två brädor har jag i alla fall möjlighet att experimentera!
    Under har jag en Tabou DaCurve 73 som är en plug-an-play bräda som passar både västkustens typiska side-on med hopp o lek och dessutom är lite lättare att placera sig med i vågor för att komma in i det hela vid side eller side-off som jag fortfarande håller på att lära mig segla i med allt nytt tänkande det innebär. Ett Superfreak 4.2 och 3.7 med en 370-mast förlängre spektrumet upp i vindregistret bra också.
    Ovanför finns både en gammal goding till freestyle i form av en JP Freestyle 91:a och ett gammalt troget Psyclone 5.9:a med en 430mast. Trevliga grejer att ha när det är platt och man kan komma ut o cruisa o ha kul med i sommarmånaderna. Träffar jag dessutom på lite freestylemotivation så jag jag den perfekta plankan för mig!
    Sen har vi årets bubblare. Det är en SUP, en perfekt en att lära sig paddla utan för stora balansproblem, lära sig ta vågorna med och de olika grundläggande teknikerna för att svänga kraftigare. För finns det bara vågor så är det världens skönaste grej att vara ute o se ut över horizonten, känna lugnet, lära sig läsa hur vågorna bryter och bara surfa bekymmerslöst. Jo, en Starboard 9’8″x30″ Element är det, fast med 2010 års shape (om jag får skryta och halvljuga då jag inte helt säkert vet) à la SuperFishen som i år bara görs i längden 9’0″.
    Det var hela kittet alltså, litet o nätt 🙂
    Man begränsas inte av för mycket utrustning. Respektive förhållande bjuder på helt olika upplevelser och är det en speciell typ av upplevelse man är ute efter den här gången så väljer man helt enkelt utrustning efter det. Blåser det för mycket är det bara att vänta ett litet tag och köra när det blåser lite mindre. Jag vet att många av er är vindjagare och är rädda för att vinden dör – som den ofta brukar göra – varför det kan tänkas att man måste ta vara på den vinden som finns vare sig det blåser perfekt 4.7 eller överriggat 3.7. Jag gör i stället så att jag ser till att ha grejer för att ta vara på allt som en retlig storm kan lämna efter sig.

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.