Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

  • jester

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 13:40

    Ja, det kommer vara för litet. Skulle rekommendera något runt 7 kvadrat för den brädan och din vikt. 5.5 fungerar i nödfall, men bör användas till mindre brädor.

  • sonofisai

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 13:46

    När skulle jag kunna använda 5.5seglet? är det bara i hård vind då eller? i så fall kan man ju känna sig lite lurad, för så duktig är jag ju inte..

  • jester

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 14:03

    Man lär sig väldigt fort, och inom en snar framtid lär du behöva ett mindre segel.

  • maglu

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 20:08
    Sonofisai;658350 wrote:
    När skulle jag kunna använda 5.5seglet? är det bara i hård vind då eller? i så fall kan man ju känna sig lite lurad, för så duktig är jag ju inte..

    Har du inte kört särskilt mycket är 5.5 rätt bra att börja med, för att hitta balansen, segelstyra, slå och få till grunderna (nu när du ändå har det 🙂 Men det behövs rätt bra med vind för att börja kunna plana med det. Runt 7 är det du vill skaffa om du vill få planande dagar till den brädan, som redan sagts.

    Sent from my HTC Hero using Tapatalk

  • sonofisai

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 21:24

    vad snackar vi för vindstyrka? imogon kommer vindar på 4-5m/s
    räcker det för att ha skoj?

  • maglu

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 19:02

    Det är en definitionsfråga. Du kommer att ha väldigt lite drag i seglet, och är det byigt dessutom blir det svårt att komma framåt alls, ta höjd osv. Men träna slag, icke planande gippar, fotplacering osv kan du kanske göra.
    Men för att ha kul på “riktigt” krävs mer vind. 6-8 m/s för att ha lite drag o kunna segla, kanske känna på sele. 8-10 skulle jag tro du behöver för att ha chans o få lite fart, ev. planing, känna på stropparna.

    Men all träning ger färdighet till dagarna det blåser.

    Sent from my HTC Hero using Tapatalk

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.