• Segelvård

    Publicerad av oh-dear på 7 augusti, 2011 vid 19:43

    Hallå där alla glada vindsurfare ute i landet!

    Jag har nyligen köpt ett nytt vindsurfingpaket där seglet Cross 2011 från Sailloft ingick.

    Jag har tidigare surfat på en riktigt gammal bräda med ett hederligt trekants-segel, där man lätt kunde stoppa i och ta ur lattorna för att kunna rulla seglet runt masten för transport. När jag nu fick det nya seglet kom det rullat med lattorna istoppade. Dessa var jag sedan tvungen att ta ur för att kunna få på seglet på masten, men det visade sig senare att det var ett fasansfullt jobb att få i dem igen. De gick att trycka in 90% av vägen utan problem, men att få dit dem den sista biten som krävs för att kunna spänna fast dem var som sagt väldigt svårt och extremt tidsödande. För att kunna rulla seglet runt masten måste man ju ta ur dessa, men det kan omöjligen vara meningen att man ska behöva ägna 1,5 timme bara åt lattorna varje gång man ska segla.

    Jag tycker inte om att lämna seglet med lattorna i, det gör att seglet blir omöjligt att transportera. I den gamla skolan hette det ju dessutom att man inte fick ha lattorna i när man inte seglade – detta gjorde att seglet blev “utspänt”. Är det fortfarande så eller är det kanske nya tåligare material nu? Eller kan det vara så att man ska ta av seglet från masten istället, och sedan få på det med lattorna i? (det går lättare att få i lattorna när seglet inte sitter på masten, men det blir istället svårt att få på seglet på masten).

    Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har tidigare använt 30 år gamla grejer så det har ju hänt en hel del sedan min förra utrustning.. 😉

    wisco svarade 12 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • staffomania

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 19:57
    Oh Dear;664675 wrote:
    Hallå där alla glada vindsurfare ute i landet!

    Jag har nyligen köpt ett nytt vindsurfingpaket där seglet Cross 2011 från Sailloft ingick.

    Jag har tidigare surfat på en riktigt gammal bräda med ett hederligt trekants-segel, där man lätt kunde stoppa i och ta ur lattorna för att kunna rulla seglet runt masten för transport. När jag nu fick det nya seglet kom det rullat med lattorna istoppade. Dessa var jag sedan tvungen att ta ur för att kunna få på seglet på masten, men det visade sig senare att det var ett fasansfullt jobb att få i dem igen. De gick att trycka in 90% av vägen utan problem, men att få dit dem den sista biten som krävs för att kunna spänna fast dem var som sagt väldigt svårt och extremt tidsödande. För att kunna rulla seglet runt masten måste man ju ta ur dessa, men det kan omöjligen vara meningen att man ska behöva ägna 1,5 timme bara åt lattorna varje gång man ska segla.

    Jag tycker inte om att lämna seglet med lattorna i, det gör att seglet blir omöjligt att transportera. I den gamla skolan hette det ju dessutom att man inte fick ha lattorna i när man inte seglade – detta gjorde att seglet blev “utspänt”. Är det fortfarande så eller är det kanske nya tåligare material nu? Eller kan det vara så att man ska ta av seglet från masten istället, och sedan få på det med lattorna i? (det går lättare att få i lattorna när seglet inte sitter på masten, men det blir istället svårt att få på seglet på masten).

    Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har tidigare använt 30 år gamla grejer så det har ju hänt en hel del sedan min förra utrustning.. 😉

    Du ska aldrig ta ur lattorna om dom inte gått sönder av någon anledning. Sen rullar du ihop seglet med lattorna i (precis som det såg ut när du fick seglet). Det ska alltså absolut inte vara något problem att sätta i masten med lattorna i.

    När det gäller transport så fick du väl med en segelbag?

  • vindsokaren

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 20:06

    Fråga om rigginstruktioner i butiken där du köpte seglet.

    Lattorna skall alltid vara imonterade och lagom spända så att inga veck uppstår i monofilmen på seglet.
    När du transporterar seglet så finns det segelbagar som till fungerar till takräcken,spänn ej med spännband över seglet.
    Tycker själv att det inte tar så mycket plats i bilen och nu förtiden så har du ju delbar mast.
    Lycka till med det nya seglet!

  • oh-dear

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 21:26

    Ok, det verkar helt enkelt som att jag bara missat att de ska ligga i även när man trär på seglet på masten. Jag får träna på det. Fick mycket riktigt med en bag till seglet, så det ska nog inte vara några problem att transportera det då inte! :laugh:

    Tack för hjälpen!

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    7 augusti, 2011 vid 21:39

    På de gamla seglen så skulle man ju rulla seglen runt masten, men nu rullar du ju dem på andra hållet, vilket resulterar i att du inte behöver ta ut lattorna varje gång du ska packa in seglet.

  • tsss

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 21:39
    Oh Dear;664694 wrote:
    Ok, det verkar helt enkelt som att jag bara missat att de ska ligga i även när man trär på seglet på masten. Jag får träna på det. Fick mycket riktigt med en bag till seglet, så det ska nog inte vara några problem att transportera det då inte! :laugh:

    Tack för hjälpen!

    Leta upp ett ställe där andra windsurfare finns. Be dom visa hur det går till!
    Lärdomen att lattorna skall sitta i seglet är bara lektion nr 0. Det finns ytterligare en hel del saker att tänka på…..

    Om du söker här på konfen så ser du många trådar om hur hårt man ska dra ned seglet med förlängaren och hur hårt man skall dra ut det på bommen osv Om man bara riggat trekantssegel tidigare så är det en hel del nytt att ta till sig!

  • wisco

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 07:04

    sök på youtube, finns många instruktionsvideos där hur bör rigga

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.