Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Seglet är som en död presenning – VARFÖR???

  • Seglet är som en död presenning – VARFÖR???

    Publicerad av johanvm på 27 augusti, 2014 vid 20:59

    Hej, I dag provseglade jag för första gången ett segel som en kamrat försöker återfallssurfa på och jag blev så förbryllad. Seglet är ett GAASTRA PILOT 7.2, riggat på en 30% GAASTRA SDM mast. Riggen ingick i ett FANATICpaket som köptes på Skidsport ungefär 2012-2013, så det är ju prylar som jag tycker borde fungera.

    När jag fick riggen i min hand så var nerhalet spänt till dess lattan ovan bommen backat så att framänden var i liv med mastens centrumlinje, akterliket var löst vid de övre två lattorna. Jag brukar trimma mina egna Crossover segel på ungefär detta viset och då ligger buken snyggt i främre delen och när man skotar in i en vindby så drar seglet framåt och känns lätt. …det var inte riktigt så hans segel betedde sig.

    Jag provade lite olika uthal för att få till något som funkade. Seglet var helt plant när jag fick det i min hand och sen provade jag att stegvis korta av bommen mer och mer för att tvinga på lite buk. Som mest tvingade jag fram skothornet ca 4-5cm. Det blev dock aldrig buk på “det bra sättet” utan utbuktningen såg ut att hamna ganska långt bak och den kändes påtvingad och instabil, lite som att duken slog fram och tillbaka som en presenning när man finjusterade skotningen. Seglet ville nog helst vara plant som en planka trots att det blåste.

    Det kändes inte så konstigt när jag skotade ut och gled i lättvind (mellan byarna), men så fort jag skotade in för att accelerera iväg så var det som att trycka på bromsen. Då fanns det knappt nån kraft framåt, all kraft gick tvärs färdriktningen istället. Jag borde förstås ha testat lite olika nedhalsspänningar för att se skillnaden, men det fanns inte tid till detta. Samtidigt blir jag lite undrande om detta verkligen kan vara orsaken till den obefintliga profilen på vattnet då jag tycker att seglet sett så “normalriggat ut” på stranden.

    Är det “gör om gör rätt” som gäller, eller finns det nån sannolikhet att seglet helt enkelt är felsytt eller att masten inte passar?
    Tack!
    /Johan

    bennet svarade 9 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • svenne

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 05:45

    Du har för mycket nedhal. När slacket mellan de översta lattorna når in till mitten är det lagom.
    Uthalet drar du tills du kommer till en punkt där det blir distinkt trögare, då drar du max två centimeter till, oftast räcker det med en.

  • alexasu

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 08:06

    Var lattorna ordentligt spända? För lite lattspänninng kan göra att buken försvinner och att seglet blir ostabilt.

  • dr-masse

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 08:10

    Är inne på Svennes linje. Gaastra Pilot riggas ganska plant, förvänta er ingen buk a la ett större Crossover.

    När det gäller sådana här frågor är bilder helt överlägset. Kan du lägga upp några?

  • jesper-b

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 08:26

    30% kol på ett 7.2 låter också det lite som en förklaring. Styvare mast ger mer buk. Men det är klart att du med rätt riggning ska kunna få det att funka!

    /JB

  • johanvm

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 15:56

    Grymt uppskattad feedback, TACK!!!
    Jag har bett min kompis rigga upp likadant som vi gjorde sist och ta lite foton, han återkommer snart.

    Skönt och höra att seglet ska vara mycket plattare än jag är van vid. Tittar jag ner på mina egna lattor så ser det ut typ så här (crossover 6.7) och det var detta jag försökte återskapa genom att successivt korta av bommen:
    ec43d54491337d435225b0ba3eb19cc3.jpg
    “Buken” jag åstadkom var dock aldrig som en vingprofil utan mer som en flapp-flapp påse. Jag noterade att draget i hängtamparna inte flyttade sig när jag kortade av bommen, det låg snällt kvar på samma ställe.

    Det är en intressant teori att han eventuellt kan ha spänt för hårt i nedhalet. När seglet var nyköpt gjorde han precis tvärtom. Han spände det då enligt vad han ansåg var hårt och seglet var tydligen då ännu uslare att segla med. Jag har övertygat honom att dra 1-2cm (?) extra och då är det “bättre” (dock fortfarande superkass).

    Har vi “tur” så är det masten som inte håller måttet. Originalmasten är allt annat än lätt, så han är öppen för att uppgradera den till något hottare ifall felet sitter där.
    Tack!
    /Johan

    Edit: Jag reflekterade aldrig över lattspänningen. Hade jag sett några veck eller så, hade det blivit bakläxa direkt .

  • svenne

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 16:52

    Var bor polaren?

  • johanvm

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 17:52

    Täby
    /j

  • johanvm

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 19:09

    Ungefär så här var nerhalet när vi seglade:
    5527de7e78d1881c9018d138c3daf4a8.jpg
    e16bd0d2c9ad42ed6cf306ff30fda991.jpg

    Släpper han på nedhalet så att latta3 hamnar mitt för masten så ser det ut så här:
    d56ee79b51a114e1ad65ed00b720142e.jpg
    79991efc5a28df2be6878b9f608949aa.jpg

  • rillestark

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 20:29

    Det ser allt lite konstigt ut.

    Jag tror att det ska vara betydligt mer spänning på de tre nedersta lattorna. Du kan spänna dem så det blir rynkfritt och sedan så de buktar lite lätt i den bakre delen. Börjar de böja sig som ett S så har du spänt för hårt. De två övre bör du vara försiktig med. Det räcker med att de precis sträcker duken.

    Sedan tror jag kanske ändå att det är nå lurt med masten. Du är nog rätt ute i tankarna att pröva en mast av högre kvalité.

    Frid!

  • svenne

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 21:49

    I första bilderna är det på tok för mycket och i de nedre bilderna lite för lite nedhal.

  • john1

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 13:42

    Masten kan vara för styv.
    JJ

  • hakuna

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 15:40

    Jag har ett Gaastra 5.5 speedsegel i liknande färg och det gick inte att få på cambers med den mast jag hade. Fick tag i en mjukare och då gick det bättre.

  • oscar

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 17:22

    @hakuna 727182 wrote:

    Jag har ett Gaastra 5.5 speedsegel i liknande färg och det gick inte att få på cambers med den mast jag hade. Fick tag i en mjukare och då gick det bättre.

    Fattar inget av detta inlägg, är jag full eller skribenten full? Är det fel färg, fick du tag på en mjukare färg, gick det inte att fånga cambers med masten, vad gick bättre, så många frågor 🙂

  • johanvm

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 19:00

    OK, av alla kommentarer (Tack!!!) drar jag slutsatsen att det antingen är felriggat (för mkt nedhal) eller sunkig mast. Ingen har pekat på att det är fel på seglet, vilket känns bra då han faktiskt har ett PILOT till och det är han inte heller så nöjd med.
    Jag och Thomas får göra nya försök, baserade på feedback, och återkomma med resultaten.

    Jag har varit inne på GAASTRAs hemsida och kan krasst konstatera att detta segel saluförs som extremt lättriggat:
    “A mast tolerant luff curve allows you to use a variety of masts and different bends.”
    “Tolerant luffcurve // gives the Pilot a forgiving character”

    ….to be continued.
    /Johan

  • svenne

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 19:45

    Det är absolut inget fel på seglet och jag tror att det går bra med masten. Ni har ett tidsfönster på en timme måndag kväll, ta med grejerna hem till mig så riggar vi upp det här.
    Måndag kväll eller inte alls.

    /S

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Seglet är som en död presenning – VARFÖR???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.