Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Severne NCX 8.0 vs North sails E-type 8.2

  • Severne NCX 8.0 vs North sails E-type 8.2

    Publicerad av virschen på 30 september, 2017 vid 20:27

    Som rubriken antyder, vilken ska man satsa på?

    Jag är rookie, seglar en 220L Fanatic viper, och är ute efter ett större segel att segla i lite lättare vindar. Har redan ett E-Type 6.6, men vill alltså bredda vindregistret. Seglar mest inne i Oslofjorden om det säger någon något, men vill ha ett lite allround-segel.

    Har fått erbjudande om att köpa ett lite använt Severne NCX 8.0 för 4500. Annars ett helt nytt E-type 8.2 för ca 5500. Är ca ett halvt års garanti kvar på Severne-seglet, får 5 år från North Sails. Vet eg inte hur mkt vikt man borde lägga på garantin?

    Annars, vilket segel tror ni passar en rookie som vill lära sig plana, hänga sele och ha kul? 🙂

    herr-pelegrin svarade 6 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 oktober, 2017 vid 18:21

    Jag har inte erfarenhet att jämföra dessa segel men jag tror att en camberfri 8.0-8.5 kan vara ett bra val, eftersom det blir lite lättare att hantera. Jag har kört rätt mycket med ett NCX 6.5 som går att köra lite överriggad, troligen tack vare rätt mycket släpp i akterliket. Ibland kan jag dock tycka att det är väl mycket fladder upptill, även om det är rätt riggat, men det kanske är en smaksak hur man vill ha det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Severne NCX 8.0 vs North sails E-type 8.2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.