Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Iron 5,7 eller liknande powersegel sökes…

  • Simmer Iron 5,7 eller liknande powersegel sökes…

    Publicerad av klint på 6 mars, 2014 vid 10:18

    Nu är säsongen i full gång men på Köp & Sälj är det stiltje… Söker ett Simmer Iron 5,7 eller liknande, gärna med rätt mast så jag slipper rigga på min RDM 400. Skicka gärna PM om du har ngt av intresse.

    Mvh,

    Andy

    john1 svarade 10 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 10:27

    Jag tycker det är riktigt synd att Simmer inte har ett 5.5-5.6-5.7 segel med bra drag som funkar på 400 rdm. Tror det skulle bli något av en storsäljare.

    Och det funkar absolut med 400 rdm för ett segel i den storleken, flera andra märken har redan det. Min lösning blev att köpa ett HSM Firelight 5.7 som fungerar utmärkt med min Simmer-mast.

  • klint

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 11:00

    Bra poäng, läste din tidigare tråd om Firelight och överväger även ett sådant. Kör idag ett Icon 5,3 som störst med en FSW 95 men känner att det är något dålig drag på lättare dagar och tror jag skulle kunna ha nytta av ett lite större powersegel, mest för dagarna på plattvatten… Har inte provat men inbillar mig att jag får ut mer av min FSW med detta.

    Tror också att en linje med en ca 5,7 på topp som passar en 400 mast skulle tas emot positivt. Känns jobbigt att köpa på sig en 430 mast för att ackommodera ett större segel som förmodligen ändå inte kommer vara favoritseglet. Någon här på forumet menade till och med att runt 5,7 är en riktig “skitstorlek”… =)

  • dr-masse

    Medlem
    6 mars, 2014 vid 12:27

    Ja, det är värt att skaffa 5.5 – 5.7 för just de där dagarna, framförallt med FSW. Jag har ju både 5.3 (BlackTip) och 5.7 numera. Jag skulle vilja säga att mitt 5.7 mer eller mindre ‘räddade’ hela min försäsong och sommarsegling här på hemmaplan innan den tokigt fina senhösten kom igång. Tror jag körde 5.7 nio gånger av tio eller något sådant.

    Skillnaden i planing och att hålla fart är tydlig. För guppsegling i vågor kan du däremot lätt hissa på 5.3 eller 5.0, spelar ingen större roll då fart på väg ut ändå inte är någon prio.

    Och precis som du skriver, det var exakt för att ‘slippa’ köpa en 430 mast för att använda i ett enda segel som jag valde ett annat märke än Simmer denna gång. Åsså var det lite kul att testa något nytt samt att lägga en beställning hos Jesper efter allt gott tjöt här på konfen och i kurvan på Torö… 🙂

  • nachoman

    Medlem
    8 mars, 2014 vid 20:40

    Och så äntligen fick jag tag på ett 5.6 som funkar klockrent med min 400 mast. Länge sökt detta. Det är en Simmer Black Tip 2012, som resten av linjen med 5.3 och en massa storlekar nedåt, och testades idag. Hela riggen kändes mysig och mjuk med fint bottendrag. Möjligen bidrog den kortare (mjukare) masten till att det blev aningen överriggat i de kraftigaste byarna. Dock var de bra mycket kraftigare än vad man normalt önskar för en 5.6a. Äntligen kan jag släppa det där med att fundera på en 430-mast. Tyckte att det var kännbar skillnad i bottendrag och planingströskel jämfört med min 5.3a. Den här storleken drevs också på i gipparna fint utan att tappa kraft. Trodde att det skulle bli för tätt med 5.3 och 5.6 men icke för denna linje där de två större storlekarna primärt används för freestylepaddan. Tror att jag har lyckats hitta den fulländade lösningen på en optimal kitsammansättning. Känner mig just nu helt övertygad om att jag inte behöver inhandla en endaste surfpryl mer i år.

  • kele

    Medlem
    8 mars, 2014 vid 21:51

    Ja, ja det där känner man igen. Kan du du göra ett inlägg på denna tråden i december så kan vi kolla om det är sant.

    “Känner mig just nu helt övertygad om att jag inte behöver inhandla en endaste surfpryl mer i år. “

    /Kele

  • creative

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 19:24

    Hallå! Jag kör med 400 rdm mast på min iron 5,7 2012! Funkar kanon! Jäkligt skönt när man ska flyga långt . En mast till 3-4 segel. Visst blir det en lång förlägnare men vad gör det. OBS jag väger typ 74kg. Go for it!

  • Aquario

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 16:02

    Någon som provat 400 mast med lång förlängare på ett Simmer Iron 6.2 och upplevt ett positivt resultat?

  • dr-masse

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 16:35

    @aquario 721494 wrote:

    Någon som provat 400 mast med lång förlängare på ett Simmer Iron 6.2 och upplevt ett positivt resultat?

    Eh, att förlänga över 50 cm kan du glömma direkt skulle jag säga… Då skall det vara någon sådan där typ av fast förlägningsrör, men 400 på Iron 6.2 = nej.

  • john1

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 18:49

    Tänker inskaffa ett nytt vågsegel 5.8 (har ett gammalt Ezzy). Har alltid varit nöjd med Ezzy, men kan vara spännande med något annat också.
    Vilket segel tycker ni är riktigt bra som onshore (bump/jump) i choppigt vatten(Skåne/lomma bukten).
    Eller finns inget bättre alternativ än Ezzy? Vill gärna ha ett segel med kraftpunkten långt ner och fram för att ge en stabil gång för brädan.
    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 20:15

    Om du vill fortsätta med Ezzy vågar jag nästan lova att du skulle gilla deras fyrlattade Ezzy Elite. Har kört 5.3, 5.0, 4.7 å 4.5 av det i 8-9 dar, mest 5.0 och 5.3. Riktigt bra drag och sjukt stabila trasor. Nu var de inte riktigt i min smak, föredrar helt klart segel som är lättare i händerna å inte fullt så sega på någe vis, men gillar man ‘the Ezzy feeling’ så har jag svårt att se hur man skulle kunna gå fel med Elite.

    Riktigt bra kvalitet, vad jag kunde se och erfara. Enda nackdelen med segelduken å den täta scrimmen är att i motljus kan det bli riktigt svårt att se igenom…

  • john1

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 10:07

    Det blir onshoresegling i choppigt vatten så jag tror att 5-lattors segel kanske blir stabilare?
    JJ

  • ola-h

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 11:19

    Ett bra fyrlattat segel kan vara väl så stablit. Det är helt enkelt svårt att säga som mycket om segels karaktär rent generellt enbart map antal lattor.

  • john1

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 11:47

    Jo, det kan vara så: Dr. Masse skriver jo att Elite-seglen har ett riktigt bra drag och är sjukt stabila trasor. Jag får ta en funderare.

  • dr-masse

    Medlem
    13 mars, 2014 vid 14:03

    Ezzy Elite är bland det stabilaste jag kört på vågsegelsfronten, oavsett antal lattor. Vill man ha stabilare ere cambers som gäller, Vilket ju Ezzy snudd på har i sina vågsegel*… 😉

    (*jag tänker på deras maststrumpa och främre del av seglet/lattfickor som verkligen skiljer sig från i stort sett alla andra segelmärken jag ägt, testat eller sett)

  • jesper-b

    Medlem
    14 mars, 2014 vid 09:13

    Vågar man göra ett partsinlägg: KS3!!!!!!!

    Finns nu i 5.6 och större är på G.

    Grymt mycket (lågt och framåt) bottendrag, stabilast av alla, hållbara och lätta.

    /JB

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Iron 5,7 eller liknande powersegel sökes…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.