Sjönöd!!! Ojjj, vad fel det gick…

This topic has 22 svar, 15 deltagare, and was last updated 2 days, 19 hours sedan by  Bjorn Daniels.

• Författare
     johanvm 
    Deltagare

Initiala känslan har jag upplevt vid ett tidigare tillfälle och då gick tankarna på snarlikt sätt. Förra gången var i Kmöller i början av 90-talet en dag då vågorna var 3…4m och brädan var typ 30-40m bort. Efter evighetsmånga spolningar började jag tappa lusten på allt och bara skita i att kämpa vidare. Den här gången övervägde jag ett tag i början om jag hade mental styrka att kämpa så länge som behövdes. Nu blev jag ju sakta bättre och bättre, men jag var införstådd i att det kunde bli en fruktansvärt lång insats att nå fast mark. Rädsla/panik hade jag aldrig egentligen vid något tillfälle utan var hela tiden fokuserad på nuet och några minuter/meter framåt.
    …ungefär som i den grymt sevärda filmen Touching the void

Edit: (YouTube, för den som inte sett filmen)

• Det här svaret redigerades 1 week, 1 day sedan av  johanvm.
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     johanvm 
    Deltagare

För de som undrar, WTF, hur kunde det gå så här illa så är den fysiska analysen av mig nu klar.
    Frakturen i ryggen hade säkert kunnat undvikas med ryggplatta, men den är i sig INTE orsak till förlamningen.
    Det är istället nacken som var boven i dramat. På MR syns tydligt resterna av ett urgammalt diskbrott i nacken som vid impact tryckte till nerverna så att de skadades.
    Enligt prognosen ser det ut att kunna bli ett fullständigt tillfrisknande, men nu härnäst är det rehab som gäller.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
     Robin 
    Deltagare

Fy fasen. Vilken tur du hade mitt i all otur! Man borde kanske börja med flytväst…

sailortrash 
    Deltagare

Hoppas du kryar på dig bra.

Fiskmat 
    Deltagare

Otäckt som bara den. Skönt att du kom hem i någotsånär bra skick och hoppas du snart är tillbaka på brädan.

Sån där restube verkar ju smart men som vindsurfare har man ju i alla fall oftast (ok inte i detta fallet då) brädan att klamra sig fast i och den syns ju ganska bra. Det borde finnas nån liten larmgreja man kunde trycka på tänker jag… En VHF-radio och gps i samma enhet som har som enda funktion att skicka ut ett automatiskt dsc distress meddelande. Liten och vattentät. Inga röstfunktioner. Kanske finns? Jag vindsurfar då och då ensam i vågor och det är klart man ibland funderar på vad som händer om man skadar sig själv eller prylarna i ett tarrigt läge.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
     MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

Läskigt!
    Hoppas du blir bättre snart igen!!
    Jag själv kör alltid med flytväst och hjälm ner det blåser över 10m/s. Jag började för 3 år sen vindsurfa och har surfat året runt även på vinter. På vinter har alltid med mig telefon in i törrdräkt men egentligen man ska alltid vindsurfa med någon annan pga men vet aldrig vad kan det hända. En gång gick sönder min joint på mastförlängare i december på Breviksbadet som tur gick det sönder ner jag var nära stranden(ensam på vatten), en gång i februari gick sönder min bom och min mast på Fågelöudde samma dag (40% kol mast var super överriggat), den dagen fick jag simma mycket! Efter det bästemde mig för att köpa allt ny, segel,mast, bom, osv. I år inför vinter vill jag köpa en lite vattentät ryggsäck där jag kan ha lite grejer om jag skulle behöva.
    Kör hårt med rehab och vi ses på vatten snart 🤙🏻🤙🏻🤙🏻

andersbq 
    Deltagare

skaffa en PLB, jag har alltid, ALLTID den med mig i framfacket på viktvästen
    http://www.andersbq.com/2012/06/personal-location-beacon-no-luxury.html

Bjorn Daniels 
    Deltagare

Usch, hoppas du blir bra snart och kommer ut på vattnet igen.

Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2019 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account