• Sjunkande nos

    Publicerad av cobainwindsurfer på 15 september, 2015 vid 19:16

    Funderar på att öka volymen framme på brädan, så inte nosen dyker så lätt, de gånger man behöver dra rigg. Är det någon som gjort detta och hur görs det bäst? Är det frigolit som gäller? Är det bara att tälja till, limma på och lägga ett lager epoxi med glasfiberduk över…:confused2:

    canoya svarade 8 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • billie

    Medlem
    16 september, 2015 vid 08:05

    Blir inte brädan tung om man lägger på mer vikt ?

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    16 september, 2015 vid 09:12

    Det är inga stora mängder det handlar om, bara allra längst fram så flytförmågan blir lite bättre vid riggdragning, frågan är hur man gör det bäst. Är det ens frigolit man ska använda?

  • budda

    Medlem
    16 september, 2015 vid 18:44

    Känd som det är lättare att flytta bak mastfoten.

  • mackee

    Medlem
    16 september, 2015 vid 18:59

    Vad är det för någon bräda ?
    Volym?
    Tyngre nos är aldrig bra !!!!

  • andersbq

    Medlem
    17 september, 2015 vid 08:30

    Har för mig att det finns någon slags “flytväst” som man kan sätta på nosen för att nybörjare ska kunna dra rigg.

    I övrigt så håller jag med Macke. Men kan förstå att det kan vara klurigt att dra upp ett 9,5 på en bräda med samma liter som du väger. Enklare att vänta några minuter på nästa vindby och vattenstarta tycker jag.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    17 september, 2015 vid 14:41

    @andersbq 735913 wrote:

    Har för mig att det finns någon slags “flytväst” som man kan sätta på nosen för att nybörjare ska kunna dra rigg.

    I övrigt så håller jag med Macke. Men kan förstå att det kan vara klurigt att dra upp ett 9,5 på en bräda med samma liter som du väger. Enklare att vänta några minuter på nästa vindby och vattenstarta tycker jag.

    Ni har rätt. Grejen är den att jag sålt freeriden och inte fått tag på någon ny, så nu kör jag slalombrädan jämt. Det funkar när det blåser, men sist när det blev kass vind behövde jag dra rigg. Stod man då inte med hela kroppstyngden på foten bakom masten, då dök 112litaren rätt snabbt, vilket var rätt jobbigt. Antar med svaren att man kanske ska låta bli att göra brädan tyngre, istället gå ut i rätt förhållanden (=mer vind). Verkar vara ett enormt sug på begagnade freeridebrädor just nu..

  • johanvm

    Medlem
    17 september, 2015 vid 15:19

    Jag brukar tänka på den här bilden när jag behöver lite motivation – Kunde han, så visst sjutton SKA det gå för mig också! Det ska vara tungt och vingligt att dra rigg på små brädor. 😀
    /J
    2cs78yr.jpg

  • robin

    Medlem
    18 september, 2015 vid 06:58

    Prova att silvertejpa fast ett frigolitblock och se hur det funkar

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    18 september, 2015 vid 20:44

    @Robin 735949 wrote:

    Prova att silvertejpa fast ett frigolitblock och se hur det funkar

    Ja, eller limma… Var faktiskt ute idag, men det funkade rätt bra, är noga att ha framfoten nära mastfoten när jag drog rigg, så jag behåller den som den är. Enda problemet är att denna slalombräda alltid vill upp i vindögat direkt trots att mastfoten sitter längst fram. Så var det inte på freeriden annat än då man var nybörjare. Jag försöker hålla fram seglet, men det är svårt då armarna är korta och ingen fot kan vara framför mastfoten. Någon som kör slalom som har något tips? Måste man kanske börja med nosen lite längre ned i vind på dessa brädor?

  • canoya

    Medlem
    24 september, 2015 vid 06:37

    Jag har en Fanatic Falcon 113 som är besvärlig på samma sätt. Tunn nos som till och med är skålad på ovansidan från strax bakom mastkassetten (antagligen för att man vill få masfoten när botten). Ser man bara på siffrorna 113 liter och 69 cm bred så borde det vara rätt lätt för en som väger 75 kg att slå och dra rigg på den, men det är det inte! När man slår måste man nästan ha vågbrädeteknik och vara snabb runt masten så man kommer bak på brädan innan den stannat upp för mycket. När man drar rigg måste man st långt bak, precis som du beskriver, cobainwindsurfer. Vattenstart med 8,6 med bred mastficka fylld med vatten är ingen kul upplevelse, tycker jag,

    Min lösning blir att träna på det 🙂

    /Håkan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.