Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing skaffa epoxy/micro baloons/etc

  • skaffa epoxy/micro baloons/etc

    Publicerad av malibu på 20 april, 2015 vid 15:20

    Jag har gjort slut på min ding-fix-burk som jag köpte på Surfers och när jag googlade micro baloons så hittade jag en hyfsat stor burk för 100kr. Det blir ju fan så mycket billigare än att köpa färdigt fix-paket. Tänkte jag.

    Men, jag har ingen koll på sånt här. Är det skillnad på epoxy och epoxy? Vilken vill jag ha? Kan jag köpa glasfiberväv på typ byggmax eller behöver jag något annat? o.s.v.

    Kan tillägga att jag bor på Läjet, så det är butiker på västkusten som gäller.

    jag vet att det här har varit uppe innan och jag har läst gamla trådar men känner att jag inte riktigt får rätsida på det 🙂

    mag svarade 8 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • erree

    Medlem
    20 april, 2015 vid 18:05

    Biltema har allt du söker (halmstad?). Många som kommer säga att de bara är skit etc, men det vill jag inte alls mena på! De har väv, lamineringsepoxi, mikroglasballonger etc. Du får mycket större mängd än vad som hänger med i nån ding-fix ask, sen kan det stå i garaget tills du behöver det nästa gång:)

  • oaxen

    Medlem
    20 april, 2015 vid 19:37

    Boardcorner.se har epoxy som funkar bäst.

  • mag

    Medlem
    20 april, 2015 vid 20:18

    Boardcorner har fin epoxy som dessutom är lite snällare för hälsan.
    Dyrare än Biltemas men jag är grymt nöjd med kvaliteten på mina lagningar.

  • svensson61

    Medlem
    21 april, 2015 vid 10:32

    Det roliga är att jag har köpt Epoxi från företaget (BeHåPe i Klågerup) som levererar till både Biltema och Watski butikerna.
    Både byggt och lagat brädor. Funkar alldeles utmärkt.
    Sedan är det som det är med det mesta det finns bättre och sämre kvalitet. Vill man ha top notch grejor är säkert Boardcorners bra (enligt vad många säger).

  • bjorn-daniels

    Medlem
    21 april, 2015 vid 10:36

    Boardcorner.se/Primenta.se har bra prylar, epoxin är faktiskt ungefär lika eller billigare än Biltemas, Svenne brukar även vara generös med tips och råd.
    Carbix.se, har dock ej koll på NM:s epoxi som de säljer, du kan säker fråga dem om råd också.
    Hjertmans har också grejer men generelt dyrare. Här får du förmodligen inga expertråd utan mer generella råd

    Tänk på att epoxi åldras och köp inte för stor förpackning, men ska du bara ha det till dingar etc. så funkar den i flera år

    Visst går det att laga med Biltemas men varför?
    Man går till Biltema för det ska vara billigt (och kvalite därefter) men deras epoxi och väv är inte billig, Kolen är tillochmed snordyr utöver att man får en hopvikt väv som knölats fördärvad. Glasväven är alldeles för tung för att användas till vindsurf.

    Beställ hellre och få bra prylar till samma pris är iallafall mitt råd.

  • malibu

    Medlem
    21 april, 2015 vid 15:45

    Blir en beställning från boardcorner. Vad vill jag ha för glasfiber?

    http://www.boardcorner.se/material-1/fiber.html

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 april, 2015 vid 04:22

    Jag hade gått på en 163grams twill. Brukar funka till det mesta.

  • mag

    Medlem
    22 april, 2015 vid 21:12

    163 är smidig och blir bra yta att slipa.
    Jag tog inte snabbepoxyn, vid större lagning är det inte dumt att ha tid på sig. Som ovan plastare.

  • malibu

    Medlem
    23 april, 2015 vid 07:32

    Tack alla. Lägger en beställning nu. Börjar ju blåsa nu och så ligger brädan på land…

  • jesper-b

    Medlem
    23 april, 2015 vid 07:42

    Allt blir enklare med bra material. Svennes butik är ju dessutom lite att stödja vår egen community. Ett alternativ är att köpa riktiga proffsgrejor från surfindustrin. Då kan seabase.eu rekommenderas varmt. Eftersom det handlar om frakt från England kan man ju gå ihop några stycken och dela på lite fraktsmarta mängder… RR är referensepoxyn alla andra surfepoxytillverkare jämför sig med och hexcels 6oz (200gr/m) E-glas väv är den mest använda väven inom surfbygge. Extremt användarvänliga grejor! Men som sagt, Svenne är ju ett närmare och skitbra alternativ!

    /JB

  • malibu

    Medlem
    23 april, 2015 vid 07:46

    Ja, kändes betydligt vettigare än Biltema.

    Boardcorner heter förresten tydligen Primenta nu.

  • malibu

    Medlem
    25 april, 2015 vid 08:19

    I väntan på min beställning blir jag lite rastlös. Jag har lite glasfiberväv kvar och sånt där epoxilim från målarbutiken.

    Kan jag använda det, eller är det skillnad på epoxi och epoxi?

  • mag

    Medlem
    25 april, 2015 vid 08:55

    Du kan ju quickfixa om du tvunget måste ut på vattnet!
    Ett bättre alternativ är dock uv epoxy typ Solarex från din surfbutik. Men visst, om du bara vill segla så går det ju bra med snabbepoxyn är det inte nån stort hål utan bara en spricka så kan du ju bara lägga det utanpå utan väv tillfälligt. Det duger det till. Men håll koll så du inte skadar det igen så det läcker in vatten.
    Snabbepoxyn Sitter dock klart sämre efter ett tag i saltvatten, mjuknar efter hand är min erfarenhet. Men i sötvatten kanske det funkar bättre?

    Och JA det är skillnad på epoxy och epoxy, även snabbepoxyn.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing skaffa epoxy/micro baloons/etc

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.