Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skaffa vågbräda

  • Skaffa vågbräda

    Publicerad av ____sa på 17 december, 2009 vid 15:01

    Har nyligen börjat att kita och haft twintip brädan bland vågor. Är nu sugen på en riktig vågbräda som går bra att ta höjd med. Det är ju nästan alltid onshore vindar. Är lämpad för våra svenska våg förhållanden. Kommer oftast att använda en 9m2 kite om detta har betydelse för valet. Den går att använda upp till 10-11m per sekund.

    martent svarade 14 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • gurra_g

    Medlem
    17 december, 2009 vid 15:28
  • above_the_law

    Medlem
    17 december, 2009 vid 16:10
    ____SA;592573 wrote:
    Har nyligen börjat att kita och haft twintip brädan bland vågor. Är nu sugen på en riktig vågbräda som går bra att ta höjd med. Det är ju nästan alltid onshore vindar. Är lämpad för våra svenska våg förhållanden. Kommer oftast att använda en 9m2 kite om detta har betydelse för valet. Den går att använda upp till 10-11m per sekund.

    Det far fn på tiden:wink:…
    Grattis!
    Läs nästa Nordic surfers mag vet jag. Där går Yann igenom vad som kan vara bra att tänka på inför valet av kitevågis. Men tänk på att han gärna kör på lite kortare brädor rent generellt… Själv föredrar jag “vanl. shortboards” med square tail på ca 6.3x18x2 1/4, med thruster (tri) set up alt twin. Positivt om den går att köra som quad också så klart…
    Vill du även kunna sätta på stroppar kan köpa deck pads med inserts så du slipper göra hål i brädan från t ex SurfTech. Då slipper du även att vaxa så mycket.
    Cheers!

  • yann

    Medlem
    17 december, 2009 vid 22:29

    En sverigebräda är lite klurigt att få rätt. En standard shortboard går nästan inte att misslyckas med om du håller dig inom normala mått. Sverigebrädan däremot vill man ha lite fetare och med mindre rocker men inte för feta rails eller för fet tail, men eftersom det ofta går hand i hand kan det vara lite klurigt att hitta rätt. Mitt tips är att hellre tumma lite på sverige-egenskaperna och köra mer performance om du är osäker. Du kommer att ha roligt ändå utan 100% vågkraft. Som Nicco sa så har jag skrivit en artikel om just detta i senaste numret av Nordic Surfers Mag så gå till din närmaste pressbyrå som langar NSM f.o.m 22dec eller prenumerera 🙂

    Japp, kör liiite kortare brädor på kite. Runt två tum kortare än jag surfar på men en del är samma också.

  • skotten

    Medlem
    17 december, 2009 vid 23:21

    yup yann is pretty much on the money there actually..

  • davids

    Medlem
    18 december, 2009 vid 08:29
    ____SA;592573 wrote:
    Har nyligen börjat att kita och haft twintip brädan bland vågor. Är nu sugen på en riktig vågbräda som går bra att ta höjd med. Det är ju nästan alltid onshore vindar. Är lämpad för våra svenska våg förhållanden. Kommer oftast att använda en 9m2 kite om detta har betydelse för valet. Den går att använda upp till 10-11m per sekund.

    Lär dig ta höjd ordentligt först med en twintip innan du kliver på vågbrädan. Det är inte på nåt sätt lättare att ta höjd med en vågbräda om det är det du är på jakt efter..

  • yann

    Medlem
    18 december, 2009 vid 09:45

    Sant, och på toeside är det givetvis svårare om man inte väljer att köra switch stance istället.

  • pepa

    Medlem
    18 december, 2009 vid 11:56

    Kan du vågsurfa och gillar det så kommer du nog inte vilja ha en lite mindre bräda. Många kajtare använder draken mycket när de kör i vågor och behöver då inte samma storlek som vågsurfare men kör du mer vågsurflikt och stannar i breaket hela tiden så spana en lite större bräda än de flesta kitesurfbrädor.

  • kasimir

    Medlem
    18 december, 2009 vid 12:11

    Prova innan du köper nått. De flesta verkar föredra brädor som är någon tum kortare än en vanlig vågis. Själv tycker jag att det är gött med ritigt kort bräda och låta kiten dra, jag kör 5’3”.

  • yann

    Medlem
    18 december, 2009 vid 12:45

    I knähögt onshore spelar ingen roll vad du har för storlek för du kommer aldrig att få en ride värd namnet av vågen ändå. Då är det roligare att skutta runt och göra aerials och slides med en noseless. Jag kör en Placebo Surfskate 5’0″ i allt under midjehögt. När det blir lite storlek så har jag hittills kört mest på en 6’3″ shortboard men min nya Placebo Uber Fish 5’8″ kommer att ge betydligt mer vågkraft än 6’3″an. Titta er inte blinda på längden för den säger ingenting och en shortboard är bland det sämre valet om man vill maxa vågkraften.

  • ____sa

    Medlem
    18 december, 2009 vid 21:22

    Jag är vindsurfare i botten och tycker det är roligast att surfa i vågor. Jag gillar också fart. Det är inte vågens kraft som jag är ute efter utan vinden. Är för tillfället i SA och här går det att förlita sig på vågenskraft förstås. Men hemma vattnet är ju västkusten med lite slöare och mindre vågor men det går förstås att ha riktigt kul ändå.

    Det skulle ju vara roligt att skaffa en vågis som också går att ta med på resan, men det går kanske inte att få allt :. Jag kommer ju absolut att köra toeside, det är ju styrkan i kite att kunna hänga kvar på vågen så länge! Jag kan förstå att det är lite klurigare att ta höjd med en vågis gämfört med en twintip. Jag är helt enkelt ute efter att hitta rätt bräda för de förhållanden som jag kommer att vara ute i oftast vilket är vågor på västkusten. En annan kitare jag träffade häromdagen på stranden som också vindsurfar sa att han inte begrep varför så många hängde kvar med twintip brädorna.

  • yann

    Medlem
    18 december, 2009 vid 22:55

    Hade jag vart dig hade jag försökt testa en Xelerator Fish. Tillverkas i SA så du borde kunna få tag på en att prova. Kolla med Dalen här på surfzone. Vet inte om han är i Sverige eller sydafrika nu men han kan lösa så att du får testa en. http://www.xeleratorkiteboarding.com/kiteboards/epic-2010-fish/

  • davids

    Medlem
    19 december, 2009 vid 10:48
    ____SA;592718 wrote:
    En annan kitare jag träffade häromdagen på stranden som också vindsurfar sa att han inte begrep varför så många hängde kvar med twintip brädorna.

    ´Därför att det är svårt att skruva fast boots på vågbrädor..

  • yann

    Medlem
    19 december, 2009 vid 20:44

    Cabrinha S-Killit är riktigt intressant också. http://www.surfers.se/product.aspx?productId=1835&categoryid=76&brandid=-1

  • ____sa

    Medlem
    19 december, 2009 vid 20:47

    Den ser ju riktigt trevlig ut och verkar smidig. Ska se om jag kan få testa ett ex.

  • martent

    Medlem
    19 december, 2009 vid 20:49

    Snart ska ni se på feta grejor!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skaffa vågbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.