Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skansundet nu :-)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 13:26

    Låter som härliga förutsättningar, särsklit som solen skiner. Det borde blivit en perfekt dag!

  • electric

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 20:18

    Henryk hade i alla fall full planing när han kom över till oss i Fituna (vi var 4 pers där) en stund vid 16.30-tiden – men då hade han riggat om till typ 9.5 (vilket tydligen var lite väl mycket när sjöbrisen var som bäst, ca kl 15.30-17. Då körde jag själv 7.4 med full behållning – och lättviktaren Erik körde 6.9!).

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 20:47

    Kollade lite på Vivakarta och det verkade ha legat på runt 6 m/s vilket var vad grannen gissade optiskt för Mysingen i dag. Om det gässade hade Ni kanske lite + 6. Bara att gratulera!!! Missade denna dag för andra aktiviteter men ons-to ser helt ok ut med ost och nordost.

  • henryk

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 21:10

    Skönt med full macka efter lite guppande vid skansundet – ute på fjärden hade 7,9 varit mer optimalt, var tillbaks i skansundet på några minuter ;-), antagligen långt före det egenartade vagntåg som avgick från grustaget i fituna samtidigt som jag lämnade… En modiferad kanotvagn !? med fjädring och dragstång i kolfiber, en upphottad jula- vagn med hundkorg, hållare för brädor och master och en tillbehörshylla och håkans numera berömda skottkärra, denna dock i orginalutförande, men med lasten på bredden….. Tur att det inte e så mycket trafik på vägen numera 🙂

  • electric

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 22:15
    henryk;692424 wrote:
    … antagligen långt före det egenartade vagntåg som avgick från grustaget i fituna samtidigt som jag lämnade… En modiferad kanotvagn !? med fjädring och dragstång i kolfiber, en upphottad jula- vagn med hundkorg, hållare för brädor och master och en tillbehörshylla och håkans numera berömda skottkärra, denna dock i orginalutförande, men med lasten på bredden….. Tur att det inte e så mycket trafik på vägen numera 🙂

    Hehe – du har rätt, det tog en stund att komma till bilarna … Apropå egenartat kan man väl tillägga mitt experiment med att som “lättvindsbräda” använda min gamla Astro (125 l) från 1990 som legat i träda i min källare sedan 1995. Hur det gick? Tja, jag planade i princip lika bra som de andra med sina 2009+ – brädor. Lite bättre i alla fall än med min normala största bräda, Hawk på 108 l. Men i övrigt var det väl ingen höjdare. Stropparna satt ju (nästan) en meter längre bak än på moderna brädor (eller så var det mastskenan som satt långt fram); jag höll knappt på att få i fötterna. Men visst, sedan löpte det ju på.

    Pelegrin: Ja, du har nog rätt betr vindhastigheten, vi hade kring 7 m/s när det var som bäst, annars 6 m/s. Och betr dagarna som följer så tycks i alla fall torsdagen se OK ut. Skälåker?

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 15:27

    Var under onsdagen ute med båten och såg att den ostliga och nordostliga vinden inte räckte till vita gäss på Mysingen under dagen. Det blir kanske en kvällsrepa ändå om vinden håller minst 5 m/s som utlovat.

  • raggarn

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 17:30

    varför inte en sån här som drag till surfkärrorna om det blir tradigt att knalla….??
    vikt runt 25kg priser på blocket från 1495:-…!!!!
    🙂

    lånade bild av lucaslindh på nätet…..
    http://lucaslindh.wordpress.com/2007/04/02/fiddy-on-ice/fiddy-111xjpg/

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 17:51

    Fiddymoppar för gräsligt liv! Det miljövänliga alternativet är en hopfällbar elscooter för ca 4.500 kr som utvecklar 800 kW och maxar i ca 30 km/h.

  • nachoman

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 20:19
    Herr Pelegrin;692480 wrote:
    Fiddymoppar för gräsligt liv! Det miljövänliga alternativet är en hopfällbar elscooter för ca 4.500 kr som utvecklar 800 kW och maxar i ca 30 km/h.

    Men behövs det verkligen över 1000 hk på en sån elmoppe för att dra grejorna till stranden?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 21:03

    Det kanske blev kanske lite mycket watt men hursomhelst fungerar den som dragfordon. Poängen är även att den är transportabel, även om det väger en del. Har tidigare lagt ut bild på ekipaget men då var det någon som blev upprörd och tyckte det var mindre seriöst i Fitunadiskussionen.

  • mahi

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 07:11

    Kanske skall samla ihop till en bro från s-sundet till fituna för att underlätta transporterna..

  • henryk

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 07:44
    Herr Pelegrin;692499 wrote:
    . Har tidigare lagt ut bild på ekipaget men då var det någon som blev upprörd och tyckte det var mindre seriöst i Fitunadiskussionen.

    Nää – nä den bilden var i en tråd om surfvagnar:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=82675″]Vagn för transport av utrustning förråd<->bil – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    Hade den vart i en Fituna-tråd – typ svennes monsterbil etc – hade det varit grymt oseriöst !

  • raggarn

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 08:47

    jovisst…….men det går snabbare me en fiddy
    ( och alla Sthlms-surfare vet ju att det alltid är bråttom innan vinden dör ut….”du skulle vart här för en timme sedan..osv…!!)
    och det finns ju riktiga ljuddämpare att hänga på om man inte vill skrämma djuren (el odjuren..)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 10:06

    Henryk – Den finns även med som bild eller länk i en av Fitunatrådarna så Din beömning får väl bli den att det var oseriöst att ens föra frågan på tal. Själv använder jag den för transporter på några hundra meter. Scootern tillsammans med vagnen fungerar utmärkt. Min då helt “oseriösa lösning” var att en av Er transporterar den hopfällbara hyfsat billiga scootern bak i bilen. Ni kan ställa en vagn på plats och sedan köra några vändor med surfgrejerna. Tanken var att “nöden har ingen lag”. Om denna lösning sedan är mer eller mindre seriös än de andra förslagen får ju Ni som seglar där själva avgöra. Syftet var hursomhelst inte att jävlas med några som tappat en fin spot!

    Raggarn – Vad gäller Fiddymopparna så är det bara så att jag blivit allergisk sedan skitungar bränner runt på dessa och motocrosshojar här ute i skogarna. Man plussar inte hos grannar och markägare när man drar runt på dessa och stör. Annars är de säkert kul och draget verkar ju helt klart finnas.

    Torsdag – Kollade precis Horsfjärden vid 12.15. Det drar inte på över hela fjärden utan nordosten kommer i stråk med runt 5-6 m/s.

  • henryk

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 10:48
    Herr Pelegrin;692527 wrote:
    Henryk – Den finns även med som bild eller länk i en av Fitunatrådarna så Din beömning får väl bli den att det var oseriöst att ens föra frågan på tal. .

    Haha – exakt 😉 Fituna har nog växt från en tallbacke med snålblåst till ett helt outstanding ställe – nu när det är så mycket meck med att komma dit…
    Uppenbarligen iaf inte värt hur mycket besvär som helst… – men verkar ju som en lösning ev kan vara på g nu iaf 🙂

    -Nu är det dags att försöka smita från kontoret och dra till Skälåker 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skansundet nu :-)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.