Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Skillnad på brädor (vanliga moderna slalom)

Taggad: 

  • Skillnad på brädor (vanliga moderna slalom)

    Publicerad av carl-r på 18 april, 2013 vid 22:11

    I väntan på att mer slalombrädor ska komma ut till försäljning så vore det kul med en sammanställning av skillnader i känsla och prestanda på de senaste 5-6 årens modeller.

    Genom idogt läsande har jag noterat att rrd x-Fire är mer downwind, mindre kryss, kortare fena, går högt i vattnet, mycket fotkänsla och bra i chop.
    Exocet RS verkar vara åt samma håll, men kanske något bredare i aktern och något bättre på kryss.
    Stämmer ovanstående?

    Isonic verkar vara lite annorlunda, nån som vill utveckla?
    Hur är F2’s senaste skapelser?
    Hur skulle man rättvist beskriva jp slalom? De verkar ha förändrats mycket mellan årsmodellerna, stämmer det?
    Tabou verkar snabba enligt tester, men vad är annars styrkorna?
    CA har jag läst att de är bäst på allt och skönast i alla lägen.
    Hur har det gått med mvm-brädorna som skulle byggas i Marstrand?

    petter svarade 10 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • andersbq

    Medlem
    19 april, 2013 vid 08:57

    För sjutton pöjk, MARSTRÖM INTE MARSTRAND!!!!!
    Om du inte kan vår samtidshistoria inom segling och kolfiber googla på Göran Marström!!
    Det ingår i allmänbildningen!

  • jester

    Medlem
    19 april, 2013 vid 09:50

    Och det blev ju aldrig av att Marström bygger brädorna. Seve1000 har bra koll på det där (han har ju ett par stycken)

  • carl-r

    Medlem
    20 april, 2013 vid 07:56

    Simmer Monster blev det alltså.

  • seve1000

    Medlem
    20 april, 2013 vid 08:39

    mXr blev det. Och ja dom har låtit Simmer köpa rätten att bygga Monster 66,72 och Godzilla som är 85 bred.
    Jag har 2 mXr Monster 72 och en Ultimate Speed Machine “USM” 58 idag.

    Man kan köpa dessa av Martin van Meurs. Mxrwindsurfing.com

    Grymma brädor välbyggda i kol. Mina byggdes hos Ron van de Berg i Holland som förserie brädor men nu byggs dom i en ny fabrik i Polen som MvM dragit igång där dom också gör sina fenor.

    Monster brädorna har X steps och går riktigt bra i chop och är snabba för sin storlek.

  • kapten-k

    Medlem
    22 april, 2013 vid 15:11

    Du kommer aldrig få nån vettig uppfattning på hur de olika brädorna kännns utan att prova. sen är det olika för olika personer pga olika fenor. trim. rigg.vikt förhålladen osv.. sen har tex olika storlekar i samma linje olika bottenform som på tex isonic en 97a känns inte alls om en 107a tex.. prova att byta med kompisar. men ta din egen rigg annars brukar allt kännas fel.

  • kapten-k

    Medlem
    22 april, 2013 vid 15:42

    Sen är det frågan vilken storlek och vad du är ute efter ….prestanda eller lättseglad. Jag har letat efter en optimal 100liters bräda för mitt seglande. men det är ganska svårt man vill ha kontrollen från en 80liters slalom som är55bred men lättvindsprestandan från en 110liters som är 70cm bred

  • andersbq

    Medlem
    22 april, 2013 vid 20:04

    Jaha kapten K, då har jag brädan, CA SL62. Även storlekarna större har också den egenskapen. CA är ju tunnare än alla andra. Dock så är jag inte desperat att sälja den, då jag tror den kan vara perfekt när jag ska sätta “timmen”..!

  • kapten-k

    Medlem
    22 april, 2013 vid 21:09

    Har provat en sån, bara några vändor och jag var underriggad, kan bara säga att den gippade grymt bra, känndes nåstan som en vågis jämfört med min isonic97 hade varit intresant att testa 66an oxå, iallafall blir det lite test av SL78an, svårt att jämföra mot IS127 som är större. Har 9.5 och 7.9 att testa, får se vilken jag säljer sen, CA eller isonic.

  • sunsailsweden

    Medlem
    23 april, 2013 vid 03:54

    Varför vänta på att köpa begagnat när keppler i tyskland säljer jp rrd manta för ca 10000 årsmodell 2012…….helt nya…

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2013 vid 06:50

    78.an är en väldigt bra bräda på många sätt, känns liten för sin bredd. 8,6-9,5 är perfekt.
    Men inget man kör i 2 meters vågor och hoppar med. Om du ska åka i stökig vatten i mycket vind så måste du ner i bredd.
    (och sunsails, Cobrabrädorna är nåt annat, klart du kan köpa en ny fjolårs Opel, Renault, Kia eller Skoda billigare än en beggad BMW 5-serie, men det är ju inte alla som nöjer sig med de produkterna)

  • bicless

    Medlem
    23 april, 2013 vid 10:10

    Håller med om att det ofta är de brädorna som varit svåra att sälja som reas i tyskland, dvs svårsålda storlekar eller de som kanske fått sämre betyg i pressen eller har sämre rykte. Men visst kan cobra bygga bra kvalite om man specar dem rätt och byter formarna lite oftare. Det är upp till varumärket bestämma sådant och många snålar och så får de spackla med massvis med gelcoat och kvaliten blir därefter. Man blir skrämd ibland när man ser brädlagaren öppna upp en bräda hur enkelt man byggt och hur man skarvat kärnan mm. Även på svindyra märken. Men det finns fler undantag. Patrik byggs till exempel i cobra och bättre byggen har jag i alla fall aldrig upplevt. Sen går han bara på kvalite och inte kvantitet. Den enda leverantörer jag hört talas om som fullständigt struntar i volym i diskussionen med sina åf.

  • petter

    Medlem
    29 april, 2013 vid 08:36

    @andersbq 709535 wrote:

    Jaha kapten K, då har jag brädan, CA SL62.

    Håller med BQ, SL 62:an är grym! Perfekt storlek om man ska ha en enda slalombräda som fungerar som bäst i våra vanligaste och roligaste slalomvindar, känns fortfarande som en väldigt liten bräda men planar rätt tidigt med 7.5-8.0! Även 66:an är väldigt rolig men nu börjar det krävas ett mindre komplement om man fortfarande vill segla slalom när det blåser på ordentligt. Väldigt dedikerade brädor men ändå grym kontroll vilket gör dem ganska lättseglade och enkla få till att leverera det man vill. Större modellerna ska dock ses som lättvindsbrädor och tappar då lite av den där “nervösa” känslan av att överriggad ligga med full kontroll på fenan med minimal bräda i vattnet. Oavsett vad man väljer kommer du dock långt med tid på vattnet, lär känna din bräda så får du den även att leverera!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Skillnad på brädor (vanliga moderna slalom)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.