Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom för lättviktare?

  • Slalom för lättviktare?

    Publicerad av grrrr på 28 april, 2012 vid 20:30

    Yes! Efter en lång pappaledighet börjar jag få lön igen och tänkte bjuda mig själv på en ny (begagnad) störstabräda.

    Jag ska i princip bara använda det med mitt största segel: gaastra vapor 8.2, i chopp (Björkvik).
    Eftersom det ska vara min största bräda med mitt största segel vill jag gärna använda det söm lättvindskitt men främst vill jag åka fort.

    Vad jag har förstått finns det slalombrädor som är bättre lämpade till lätta seglare. På tillverkarnas hemsidor står det ibland men jag har svårt att hitta info på lite äldre brädor.

    Min nästa bräda ner är en 95L supercross som jag har 6.7m2 no-cam freeride segel till, jag hade nu tänkt mig en bräda på 115-120L, ~70-75cm bred.

    Väger 65kg.

    Tips?

    vindsokaren svarade 11 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • mahi

    Medlem
    28 april, 2012 vid 20:38

    Köp en 110-125 l slalom, max 5 år gammal med bredd mellan 65-75 cm.

    Exempelvis:

    starboard isonic 107 (111) eller 117 (121),
    Jp slalom 112-12?
    Naish SP 128
    Fanatic falcon 110-125
    Exocet Warp 66-?

    /Magnus

  • grrrr

    Medlem
    28 april, 2012 vid 21:12

    Ok,
    Det spelar alltså ingen roll om jag väger 95 eller 65kg, 120L är 120L?

    /Erik.

  • mick

    Medlem
    28 april, 2012 vid 21:23

    Kolla in JPs slalombrädor. Dom har 3 för lättare snubbar och tre för tyngre. Kan funka som riktmärke.

    http://www.jp-australia.com/2012/SLALOM-VIII.2188.0.html

    Tabou 75 från 2009 är en go lättvindare också. Jag har precis lånat en från Skidsport (i väntan på min beställning). Du kan säkert provsegla den om du vill.

  • radius

    Medlem
    29 april, 2012 vid 00:13

    Vet att Naish hade samma tänk när det gäller deras Grand Prix bräda. Nu är väl Naish GP kanske mer åt freerace hållet jämfört med Jp Slalom men ger ändå en vink om att din tes ovan stämmer.

    Test av JP Slalom 2011 om det kan vara av intresse.

  • peter-b

    Medlem
    29 april, 2012 vid 07:56

    Jag brukar köra slalom på Haga Park. Och den brädan som alla brukar segla på är 110 – 115 liter och 70 bred. Planar tidigt med 8,0 och går att segla i massor med vind o chop med 7,0. Märke spelar kanske mindre roll. Det som är gott är att man har lite volym i gipparna när det blir trångt.

  • tbsurf

    Medlem
    29 april, 2012 vid 13:14

    Mick är på rätt spår, kolla vikten. Ta en så lätt som möjligt

  • sailortrash

    Medlem
    29 april, 2012 vid 19:47

    Tabou gör ju väldigt breda brädor för volym och längd. min 100 l är 68/220, alltså en manta 68. köpte den i höstas och har inte hunnit prova den än, men ska kunna ta 7.5 utan problem, och därmed kunna köras redan vid 7-8 m/s skulle jag tro..

    manta 115 är nog en riktig lättvindsbräda, enligt specen kan den ta upp till 11.0 (eller om det var 10.5)..

    i vilket fall är de nog bra i lättvind med tanke på Längd/bredd proportioner, och de ska tydligen vara riktigt snabba också

  • kinabalu

    Medlem
    29 april, 2012 vid 19:57

    Jag är själv lättviktare (c:a 70kg) och har också letat lite efter passande brädor. Som lätt vill man ju bara ha bredden, men inte onödig volym och absolut inte onödig vikt. Det är få tillverkare som som platsar in här.

    Jag kör idag en Fanatic Falcon 104 som lättvindsbräda (67cm bred och 104 liter). Låter litet, men jag planar tidigare än dom flesta med ett RSR 7,8, men då måste man jobba lite… Testade en Falcon 125 (75 bred?), men den planade jag inte direkt tidigare på. Tror därför att jag måste upp på en bräda på 80-bredd för att det ska bli någon större skillnad. Lite osäker om det är värt det bara…

    Den jag tittat på i så fall är en Starboard Isonic 117 Wide, som är gjord för lättare seglare. Den är 80,5 cm bred och bara 117liter. Ska ha hög toppfart och bra kontroll (för en bräda med 80cm bredd). Men den kanske är lite väl stor för det du tänkt dig? Skulle bli kanon med din 8.2:a i alla fall. Brädan kom 2011.

    Annars ser ju RRD’s nya slalombrädor riktigt trevliga ut och har lite volym i förhållande till bredden. Vet dock inte så mycket om seglingsegenskaperna.

    Sedan finns ju som sagt JPs slalomlinje för lättare seglare. Dom “platsar” inte riktigt in på mina krav på mycket bredd i förhållande till volym, men ska ju vara gjorda för lättare seglare. Tror att linjen för lättare seglare ska ha lite högre toppfart och kontroll än linjen för tyngre seglare. Kan nog vara något att titta på också.

  • grrrr

    Medlem
    2 maj, 2012 vid 11:11

    Tack för svaren!

    Jag ska försöka forska lite mer, jag är ändå lite förvånad att det inte verkar som att vissa brädor är bättre för lätta seglare.

    JP-slalom för lätta seglare verkar lite mer långsmala men det är som du säger – kinabalu – att bredd (upp till en viss gräns) är bra för att komma igång tidigt.

    Tabou manta verkar också som en bra alternativ. Mick: ska du ha den länge? Min sjukgymnast tycker inte att jag ska vindsurfa nu, det kanske dröjer en månad till. Jag testar den gärna.

    Skön tjänst annars från skidsport att låna ut en bräda i väntan på din beställning!

    Jag får försöka hitta en bra bräda på 115-120L som passar till ett 8.2 segel och chop.
    Om det nu blir Fanatic, Starboard, JP, Tabou, RRD, Naish eller Exocet…

  • mick

    Medlem
    2 maj, 2012 vid 20:02
    Grrrr;687417 wrote:
    Mick: ska du ha den länge? Min sjukgymnast tycker inte att jag ska vindsurfa nu, det kanske dröjer en månad till. Jag testar den gärna.

    Njae, förhoppningsvis får jag min lättvindare nästa vecka och då lämnar jag tillbaks Mantan. Prata med Per Cullin på Skidsport så får du säkert prova den. Eller så kommer du hem till mig och kikar på den nu i veckan. PMa mig så styr vi upp det.

  • petter

    Medlem
    3 maj, 2012 vid 06:29

    Tror inte något märke sticker ut speciellt för lättviktare utan det är snarare viktigt att titta på modeller som passar. Är man lättviktare kan man generellt ha en lite mindre bräda, som ofta ger lite bättre kontroll och upplevs lite livligare, men ändå komma igång lika tidigt i förhållande till en tyngre seglare.

    För lättvind skulle ex en lättviktare kunna välja en carbon art sl72 när en tyngre seglare skulle behöva en sl 78 eller 84 för att komma igång och accelerera lika snabbt. En lättviktare kanske till och med skulle kunna välja en sl66 för 8.2 men i de storlekarna är vindarna tyvärr ganska ofta lite byiga med div vindhål så lite extra volym skadar sällan.

    Skulle dock säga att lätta och styva brädor i alla lägen är något att sträva efter. En lätt bräda som blir mjuk efter ett par år är dock inte så roligt så även byggkvalitet är något att eftersträva om du inte känner att du ändå vill byta bräda ganska regelbundet…

  • vindsokaren

    Medlem
    12 maj, 2012 vid 13:30

    Stod inför liknande förhållanden inför denna säsong
    Väger 72
    Ville ha en bräda som planar tidigt men ändå kontroll och fart.såklart kan man ju inte få allt.
    Valet hamnade på exocet warp sl 71 -09 vol:118 fena 41
    Och vapor 7.6.
    Tidigare ägare hade kört 8.5 och 44 fena
    Får väl återkomma efter test på Haga nästa helg

  • jester

    Medlem
    12 maj, 2012 vid 16:12
    vindsökaren;688429 wrote:
    Stod inför liknande förhållanden inför denna säsong
    Väger 72
    Ville ha en bräda som planar tidigt men ändå kontroll och fart.såklart kan man ju inte få allt.
    Valet hamnade på exocet warp sl 71 -09 vol:118 fena 41
    Och vapor 7.6.
    Tidigare ägare hade kört 8.5 och 44 fena
    Får väl återkomma efter test på Haga nästa helg

    En helt underbar bräda! Du kommer gilla den skarpt! Hugg mig på stranden på Haga om du vill ha trimtips…

    Skickat från min Transformer Prime TF201 via Tapatalk 2

  • grrrr

    Medlem
    1 juli, 2012 vid 21:01

    Demobrädan på skidsport var såld redan så det fick bli en ny manta (från 2011).
    Jag hann testa den idag och den går som en liten ‘bat out of hell’ i ingen vind alls.

    Jag tror att jag kommer att bli kompis med den!

  • vindsokaren

    Medlem
    13 juli, 2012 vid 23:06

    Börjar nu få fart på min exocet 71-118 lit tillsammans med 7.6 .
    Fick dessutom tag i en manta 85.135lit från -10 billigt som nu är lagad.perfekt sommarbräda
    Men optimalt vore nog din storlek”Grrrr” lycka till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Slalom för lättviktare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.