Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SLALOM/SPEED -utrustning?

  • SLALOM/SPEED -utrustning?

    Publicerad av ololfo på 9 september, 2009 vid 19:01

    Jag är en gammal räv som seglat mycket tidigare men har haft uppehåll på flera år. Var ute i Fiskebäck förra veckan och fick blodad tand. Nu vill jag hitta en snabb bräda och segel som ersätter nuvarande AHD 265 (75 liter) och ett North Prisma 5,5 camber från 95. Jag är 170 cm, väger 76 kg. Jag gillar (är tvungen på grund av min längd) att segla med bommen högt (har länge kört med midjesele) för att få en bräda åt det oroliga hållet med liten våt yta. Jag har ingen erfarenhet av den nya sortens brädor men jag inte gillar inte alltför tjocka brädor och jag vill kunna slänga mig in i en jipp i full fart. Jag misstänker att dom nya speedbrädorna som ser ut att ha avkapad för, inte lämpar sig för den sortens jippar? När det gäller segel vill jag inte ha alltför mycket drag eftersom jag inte har så mycket hävstång (längd/vikt).

    Finns det någon prylfantast som kan ge tips på utrustning som kan passa?

    Jag är inte ute efter sprillans nya grejer utan siktar på att hitta något begagnat. Den som har bra grejer att sälja är välkomna att höra av sig.

    Mvh,
    Olle

    olle.schoultz@gmail.com

    marden svarade 13 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • surfan

    Medlem
    9 september, 2009 vid 19:13

    gött olle köp en fanatic falkon 89,90,eller 91 segel np rs slalom eller Gaastra Vapor
    mindre drag idom

  • kinetic

    Medlem
    9 september, 2009 vid 19:17

    Hm…Skall du bara ha EN bräda så är mitt tips att du siktar in dig på en bräda kring 90 till max 100 liter, tex en iSonic 94 men du kan i praktiken köpa vilken modern slalom-planka som helst då alla är bra. Segel skulle jag satsa på nånstans kring 6.5 ett sådan håller du länge (förutsätter fullcambrat samt “passande” mast till seglet). Dessvärre är ju i princip alla nyare brädor av den typen som du beskriver, jag gillar de inte heller så värst mycket så därför har jag skapat en egen “hybrid” där jag försökt kombinera de båda typerna, med framgång över förväntan! Min bräda kan du se här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=65549″]Tidig julafton – http://www.Surfzone.se[/ame%5D.

  • swe170

    Medlem
    9 september, 2009 vid 19:25

    jaha, hoppas det kommer kännas lättare att bli förnedrad på vattnet av någon som har moderna grejor istället för 90-talsprylar…

    Instämmer med Surfans brädrekommendation. Väger själv ca 76 kg och går igång tidigt med Falcon 89 och den tål mycket vind så den känns som en optimal “enda” bräda. shapen på den är oxå traditionell utan konstigheter så du kommer känna dig hemma på den.

  • kapten-k

    Medlem
    9 september, 2009 vid 19:31

    Dom nya brädorna accelererar bättre , och är mer lättgippade, framförallt i större
    storlekar. Bredden gör framförallt att de planar tidigare, kan bära större segel och känns mer lätt kontrollerade.
    Dom gamla små slalombrädorna kan vara precis lika snabba, uffe har väl kört 37-38 knop med sin AHD 265.

    För ren speedsegling funkar ahd:n nog hyffsat, skall du köra slalom så bör du ha en nyare bräda. de nya 90liters brädorna som är runt 58 breda är grymma, man planar riktigt tidigt samtidigt som de klarar väldigt mycket vind
    Jag har en manta 59 från 06 som jag är väldigt nöjd med( ej till salu)

    Däremot är det en stor skillnad på seglen jämfört med -95.

    Bytte själv grejor från 1998 till 2007.. och ja, det är skillnad.

    Jag har ett Neil Pryde RS racing 6.2 med mast om du är intresserad.
    Tycker inte det är mer drag i det än i vapor.

  • ololfo

    Medlem
    9 september, 2009 vid 21:29
    Kapten K;574599 wrote:
    Dom nya brädorna accelererar bättre , och är mer lättgippade, framförallt i större
    storlekar. Bredden gör framförallt att de planar tidigare, kan bära större segel och känns mer lätt kontrollerade.
    Dom gamla små slalombrädorna kan vara precis lika snabba, uffe har väl kört 37-38 knop med sin AHD 265.

    För ren speedsegling funkar ahd:n nog hyffsat, skall du köra slalom så bör du ha en nyare bräda. de nya 90liters brädorna som är runt 58 breda är grymma, man planar riktigt tidigt samtidigt som de klarar väldigt mycket vind
    Jag har en manta 59 från 06 som jag är väldigt nöjd med( ej till salu)

    Däremot är det en stor skillnad på seglen jämfört med -95.

    Bytte själv grejor från 1998 till 2007.. och ja, det är skillnad.

    Jag har ett Neil Pryde RS racing 6.2 med mast om du är intresserad.
    Tycker inte det är mer drag i det än i vapor.

    Hej,

    tack för era svar! Nu är jag ännu mer konfunderad…De brädor ni rekomenderar verkar ligga på 90-100 liter. När jag seglade brädor med den volymen tidigare tyckte jag att dom blev för stora. Är det verkligen så stor skillnad på nya brädor mot äldre? Kanske skulle det passa bättre med en mindre nyare bräda (jag gillar mycket vind)? Vad finns det då för alternativ?

    Alternativt, om jag kör vidare med AHD:n och börjar med nytt segel. Vilken segelstorlek skulle passa om jag vill ha ungefär samma register som med mitt 5,5 (fast bättre). Jag kör med det mellan 8m/s-kanske 16 m/s?

    //OLLE

  • svartepeter

    Medlem
    9 september, 2009 vid 21:34

    JP Supercross 96 liter 60 bred med cutout tail, låter som den skulle passa dig perfekt. Speedat 35,57 med den och gippar som en gud….seglat den med 7,8 till 5,5 och det funkar kanon. Kolla länken så kommer jag till Götet och lämnar den.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24929/cat/12

    Peter:cool2:

  • surfan

    Medlem
    9 september, 2009 vid 21:39
    OLOLFO;574629 wrote:
    Hej,

    Jag kör med det mellan 8m/s-kanske 16 m/s?

    //OLLE

    då behöver du bara ett segel ett np Rs R evo1 eller 2 7,0 eventuelt en 6,2 oxo

  • glader

    Medlem
    10 september, 2009 vid 06:37

    Jag är Fredrik som du seglade med senast Olle, och när vi körde då och du hade nålsmal bräda och 5.5 hade jag Manta 59 (59cm bred och 85liter) samt 6.7. Jag är i din viktklass och sämre seglare, så det är ingen tvekan om att det hänt mycket och att du skulle kunna hålla ett sådant kit länge. Vi hoppas på vind på lördag så kan du ta någon repa med ett av mina segel på din gamla bräda och se hur det fungerar.

    I övrigt håller jag med SWE170 om att du måste köpa nya prylar så vi slipper förnedringen.

  • ololfo

    Medlem
    10 september, 2009 vid 06:55
    glader;574659 wrote:
    Jag är Fredrik som du seglade med senast Olle, och när vi körde då och du hade nålsmal bräda och 5.5 hade jag Manta 59 (59cm bred och 85liter) samt 6.7. Jag är i din viktklass och sämre seglare, så det är ingen tvekan om att det hänt mycket och att du skulle kunna hålla ett sådant kit länge. Vi hoppas på vind på lördag så kan du ta någon repa med ett av mina segel på din gamla bräda och se hur det fungerar.

    I övrigt håller jag med SWE170 om att du måste köpa nya prylar så vi slipper förnedringen.

    Det är ju jag som är tvungen att köpa nya prylar för att slippa förnedringen…

  • tobhed

    Medlem
    10 september, 2009 vid 09:46

    När jag började surfa igen efter 15 års uppehåll så började jag med en 90-liters slalom samt ett 6,7 (köpte till ett 5,8 efter ett år). Jag väger 74 kg och jag tyckte att det var perfekt som ett startkitt. Köp några olika fenstorlekar som du kan laborerar med beroende på vad det blåser etc.

  • swe117

    Medlem
    10 september, 2009 vid 18:17

    Mitt tips är att du skaffar nya/nyare slalom/racing-segel och testar innan du gör dig av med världsmästarbrädan:cool2:

    / Uffe

  • ololfo

    Medlem
    11 september, 2009 vid 14:06
    SWE117;574821 wrote:
    Mitt tips är att du skaffar nya/nyare slalom/racing-segel och testar innan du gör dig av med världsmästarbrädan:cool2:

    / Uffe

    AHD 265 tar jag med mig i graven – finns inget som slår den en stormdag i Fiskebäck:grin:

  • kite-fred

    Medlem
    11 september, 2009 vid 16:48

    Gott att du e tillbaks Olle, jag köpte nya grejor av Erik för 2 veckor sedan.
    Har hållt upp i 6 år. Det har varit mest Kite under de åren. Men nu e de speed som gäller. Har köpt en 6,8 och 5,8 + Fanatic falcon 90lit och F2 missile. :cool2:

    Vi syns på vattnet, kommer ner til Götet o kör ibland.

    Fredrik Lööf
    Numera S-12

  • ololfo

    Medlem
    12 september, 2009 vid 22:11
    Kite Fred;575148 wrote:
    Gott att du e tillbaks Olle, jag köpte nya grejor av Erik för 2 veckor sedan.
    Har hållt upp i 6 år. Det har varit mest Kite under de åren. Men nu e de speed som gäller. Har köpt en 6,8 och 5,8 + Fanatic falcon 90lit och F2 missile. :cool2:

    Vi syns på vattnet, kommer ner til Götet o kör ibland.

    Fredrik Lööf
    Numera S-12

    Tjena Fredrik, det vore skitkul. Känner jag hunden rätt så är han nog också inne i fållan snart. // Olle

  • glader

    Medlem
    14 september, 2009 vid 05:36

    Efter att ha sett din uppvisning i lördags tror jag du klarar dig med ganska små prylar. Kan man dra rigg och slå obehindrat på en 75-litare och plana oförskämt tidigt med 5.5m2 så måste det räcka med 80-85l och 6.2-6.7m2.

    … å andra sidan: Surfingen skall nu in i ditt pussel med dagis/skola/tennis/familj/jobb och det går inte att välja hur fritt som helst. Samtidigt tror jag inte du vinner oändligt mycket på nyare prylar jämfört med dina gamla i en tight slalombana i ett kokande Fiskebäck i ordentlig kuling, plus att du skulle bli förolämpad av andrahandsvärdet av dina nuvarande prylar. Så det kan vara ett realistiskt alternativ att behålla ditt gamla och köpa nytt lite större, säg runt 100L och runt 7.2m2.

    För övrigt måste jag säga att lördagen var en av mina bästa surfdagar på mycket länge. Alla varianter av gruppen av 3-4 gubbar i formationssegling och allt tänkbart jagande över fjärden var enormt kul. Har aldrig pressat mig så hårt i så mycket vind med min 7.8a och jag kan fortfarande nätt och jämnt röra mig i träningsvärken. Ser fram emot en växande skara slalomgubbar i Fiskebäck!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing SLALOM/SPEED -utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.