Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slalomspett, någon som kan rekommendera?

  • Slalomspett, någon som kan rekommendera?

    Publicerad av surfmats på 23 maj, 2005 vid 09:24

    Jag saknar ett riktigt snabbt slalomspett i min bräd-linje. Tänkte mig nåt från år 2000-2002 sisådär. Har bla. ett NP supersonic 6.0 som jag gillar skarpt. Är det nån där ute som kan rekommendera en bräda för detta segel? Runt 90-100 liter tror jag kan vara lagom.
    I övrigt har jag en Naish Titan 110 och en Fanatic FSW 85.

    anonym-anvandare svarade 18 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • martinj

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 11:08

    Jag har en Starboard Sonic Wood, 91 liter. Till salu!

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=2519&sort=1&cat=all&page=1

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 12:07

    Exocet Turbo Boost 67, 100 liter, 2005

    http://www.exocet-original.com/products/turboboost.asp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 12:25

    En F2 Sputnik 265 World Cup Edition -96 tror jag, 85 liter.
    Klockad 42 knop -95 eller -96 av David White
    , nu troligtvis 3:e snabbaste standardbrädan på 500 meter.
    Nyskick, inte en skråma som från affären,
    salu för 2500kr, annars till prydnad, skåne, en raritet, ala picasso.
    F2 Missile tog väl tronen som snabbast nyligen.
    //soulsurfer

  • Knatte

    Gäst
    23 maj, 2005 vid 12:58

    Efter år 2000/2001 så fanns det inga riktigt snabba slalombrädor, då allt handlade om Widestyle och sedan freestyle. Det är ju först -2005 som det kommer snabba slalombrädor igen.

    Men i årtalen runtomkring 2000 och några år framåt så det finns ju RRD racinglinje/avantslalom i olika modeller. Mistals RTX/MTX brädor från samma årtal. Starboard Sonic som redan är nämnd, är ju också en lämplig bräda.

  • boman

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 13:01

    Så sant så sant laugh.gif

  • Knatte

    Gäst
    23 maj, 2005 vid 13:14

    Är du ute efter en kompromisslös bräda, så har ju windsurfing.se en beggad till salu
    http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=23_68&products_id=491
    Årtalet stämmer inte, det är en -97 eller -98 om bilden stämmer. Har en likadan som jag vårdar ömt smirk.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 13:32

    Svar till:


    Efter år 2000/2001 så fanns det inga riktigt snabba slalombrädor, då allt handlade om Widestyle och sedan freestyle

    [/ QUOTE ]

    Så sant så sant. Jag var i varberg sommaren 2000 och försökte prata lite slalombrädor med SP-killarna. De fånstirrade mest på mig och undrade vad som kunde vara kul med fart, eller med underliga idéer som “hålla stort”, “stabil buk” och sånt. Undras om de fortfarande gör det. smile.gif

  • markram

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 13:53

    Jag kan informera om att SP var huvudsponsor i GWC-SLALOM CUP år 2004 (skänkte det Speedseeker som Bringdahl slog svenska rekordet med).
    De sponsrar även årets cup och säljer såvitt jag vet en del som kan förknippas med seriös slalom-racing. De kanske rentav säljer/tar hem sånt som inte finns i katalogen?
    Såg att de tex. säljer Fanatics slalom-brädor.

  • robin

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 15:08

    Hur snabb var AB?

  • jester

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 16:09

    Svar till:


    Jag kan informera om att SP var huvudsponsor i GWC-SLALOM CUP år 2004 (skänkte det Speedseeker som Bringdahl slog svenska rekordet med).
    De sponsrar även årets cup och säljer såvitt jag vet en del som kan förknippas med seriös slalom-racing. De kanske rentav säljer/tar hem sånt som inte finns i katalogen?
    Såg att de tex. säljer Fanatics slalom-brädor.

    [/ QUOTE ]

    Det stämmer. Har tom stått en Falcon 90 i affären, och nu en Falcon 120. Dock är det lite klent på segelsidan, men nu när efterfrågan verkar höjas, så kanske dom tar in mer camber-segel.
    Och dom kan ju ta hem det som dom inte har.

  • getwet

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 05:46

    Knatte har redan gett dig ett par exempel på riktiga slalomspett men jag tänkte ge dig lite mer info eftersom jag själv ägt samtliga brädor han namnger (RRD racing, RTX, MTX)

    Snabbast än idag tror jag faktiskt att RRD racing är, men också den som är mest svårseglad av de tre. Har själv haft 271 276 och 268, föredrar 268:an, och ska du köra 6.0 så är det 268 du ska ha om du vill ha riktiga prylar. Jag vet dock att på min 276:a fungerade det inte med camberlösa segel, lateraltryckpunkten hamnade fel och det blev aldrig något vettigt. 268:an har jag provat vid ett tillfälle med camberfritt och det fungerade, men jag saknade någonting, maxfart tror jag det heter wink.gif Jag vet var det finns en sådan till salu, inte min egen men vill du veta så skrik till.

    RTX:en är nog den som jag skulle rekommendera om man vill ha en bräda som är otroligt snabb, hävdar sig garanterat skitbra mot dagens brädor (kanske tom bättre) men ändå är lättseglad och framförallt ruggigt mysig att gippa med. Finns dock två nackdelar, 4.6 kilo betyder ömtålig….och hur får man tag på en? Dom växer inte på träd direkt…

    MTX:en är Mistrals lite mer “folkslalom” vilket betyder att den tål lite mer stryk än RTX:en, vilket i sig betyder lite mer vikt. En nackdel som jag ser är att den har powerbox… mad.gif Minsta modellen tror jag är på 105 liter och tyvärr har jag inte seglat den. Min egen är en 125:a, vilket är på tok för stor för din 6.0:a. Men 105:an skulle nog sitta bra till ditt segel.

  • imported_macts

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 06:49

    Svar till:


    RTX:en är nog den som jag skulle rekommendera om man vill ha en bräda som är otroligt snabb, hävdar sig garanterat skitbra mot dagens brädor (kanske tom bättre) men ändå är lättseglad och framförallt ruggigt mysig att gippa med. Finns dock två nackdelar, 4.6 kilo betyder ömtålig….och hur får man tag på en? Dom växer inte på träd direkt…

    [/ QUOTE ]

    Cullins-pojken har väl en RTX till salu på köp & sälj-avdelningen.

  • surfmats

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 07:27

    Tack för alla tips och tankar. Det tål att funderas på. Jag har ju som sagt ett NP Supersonic 6,0. Tror att det är från 01-02 nånting, det var på den tiden NP hade “Batwing”-stuket på sina segel. Det är ju en fördel om brädan funkar med camberlösa segel. Kanske RTX.en eller Sonic:en passar bäst då.

    Tack/
    Mats

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 08:57

    For those who cares and dares!
    RRD 98 var röda för downwind och vita för upwind.
    90 liter = downwind. Alltså inte nyare än 97.
    /H-J

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 09:19

    såg en coppello 270 racing, -93 kanske, snabb såg den ut
    itallfall på plattvatten, kanske för rakt scoop för
    gropigt, fin för året var den iallafall.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slalomspett, någon som kan rekommendera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.