Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Slipa medar

  • Slipa medar

    Publicerad av wibair på 27 januari, 2015 vid 17:18

    Hej på er,

    Jag har tidigare gjort ett försök på hemmabygge till isbräda och endast provat den en gång då jag skenade i sidled.

    Medlarna är skurna i 90 graders vinkel under till men med en allt för trubbig egg. Jag tror att dessa måste slipas men jag har inga verktyg för detta. Var kan man få hjälp med sånt? Finns det några butiker i Stockholm som gör det?

    mrquality svarade 2 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 19:43

    Köp ett diamantbryne för några hundralappar i en vapenaffär, ex. Walter Borg där jag köpte mitt. Det är hyfsat slittåligt och har två olika slipytor. Det går att slipa på frihand. Enklast är om meden sitter på trucken och man kan kolla i lite motljus. Med fingerspets och nagel kan Du känna små ojämnheter. Det finns säkert mängder med skolor hur man slipar men det fungerar i medens åkriktning.

    https://www.google.se/search?q=bryne&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=r-jHVMuBO-n9ywPOxQE&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1280&bih=760#rls=en&tbm=isch&q=diamantbryne&revid=503990333

  • marden

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 20:26

    prova med någon kniv/verktygs slipare ? annars kan jag göra det om du kan komma förbi trångsund med medarna.

  • vindsokaren

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 13:10

    Om inte Mården kan så slipar jag.
    Håller till i Tyresö

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 19:06

    Vindsökarn o Mården – Om man skulle få för sig att maskinslipa, vad kan man då klara sig med om man inte har tillgång till verkstad?

  • vindsokaren

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 19:55

    Har inte kört med det själv men sett att folk
    använder handbandslip (brett band).
    och snickrat en fixtur som snedställer
    medarna 45grader och då kan man slipa
    medarna parvis.
    Vanlig rondellslip funkar för min del men jag slipar prylar ganska ofta på jobbet så är van.
    Kan vara lite instabilt att köra så men det beror hur noga man vill ha det.
    En stållinjal är bra att ha för kolla åkyta och radie på medarna också.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 20:01

    “Fixtur” var ett nytt ord för mig men det fixade jag förra säsongen. Jag får kolla handbandslip på Bauhaus. Tips på “slippapper”?

  • marden

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 21:48

    alla billigare bandslipar är till för träslipning och har för låg bandhastighet för att slipa stål bra.
    den här billiga från jula var den med högst bandhastighet jag hitta när jag leta förra året och funkar om pappret är nytt. jula har billiga papper till också, även om jag annar att riktiga kvalitetspapper är bättre http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-bandslipar/bandslipmaskin-010141/.

    jag kör också den mesta slipning med rondell men det kräver som sagt en del känsla. sen kör jag sista pustningen med bandmaskinen

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 08:32

    Tack för tipset Mården! Det låter som en lagom investering! Det blir nog Jula i dag!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 februari, 2015 vid 14:03

    Handbandslipen från Jula var det bra drag i. Den funkar bra om meden är fixerad. Sedan kan man finslipa med brynet. Tobbes medar är lättslipade medan Stefans är svårare. Hibernas är också lättslipade men Tobbes är nog allra enklast.

  • vindsokaren

    Medlem
    9 december, 2015 vid 21:39

    Vi kanske ska reda ut begreppen kring åkytor,radie,vinklar mm också
    Det är möjligt att vi redan har talat om detta men men.
    Har fått till medar som fungerar väldigt allround så har inte meckat så mycket med det.
    Isjaktkillarna verkar ha koll på glid mm.
    Men kan detta stämma:
    Mjuk is:90grader,lång åkyta,ej vass egg
    Normal is:85-90grader,medium åkyta,vass egg
    Hård is:70-80grader,medium åkyta,vass egg.
    Som referens medium åkyta:
    350mm med ca 90mm åkyta eller ca 0.5mm frigång fram och bak.

  • stickan

    Medlem
    27 december, 2015 vid 19:27

    Bara lite nyfiken på hur du menar med att medarna var svårare att slipa. Var det att jag har tunnare material så det blir instabilare när man ska hålla meden mot bandet eller är det materialet i sig?

    MVH Stefan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 december, 2015 vid 18:34

    Stickan – jag har gått tillbaka till brynet men måste erkänna att jag har lite problem. Medarna är ju i hårt stål och har man fått en lite defekt i form av ett minimalt jack så får man jobba rätt bra får att få bort det. För Er som har allt det maskinella är det väl inga problem men för oss vanliga dödliga så är det lite slitigt.

  • maglu

    Medlem
    29 december, 2015 vid 08:31

    Jag har en rigg i trä med 45 grader med fästen som jag drar fast stålen i . Sedan framför allt en riktigt bra, stor fil. Den tar grymt bra i rostfritt, syrafast stål. Detta som första nivå för att fila ned jack och ojämnheter. Sen går jag på med bryne för att polera.

    Riggen monterar två medar 45 grader mot varandra, med eggarna 3-4 cm från varandra, så båda slipas samtidigt och det blir rakt och fint och ingen risk att fila på eggens spets.

  • vindsokaren

    Medlem
    29 december, 2015 vid 11:19

    Har ingen sådan jigg/fixtur än.
    Men kan nog spara tid om jag tillverkar en sådan.
    Dock undrar jag hur ni får till radien.
    Borde ju bli en slipad raksträcka eller får man till den med känsla med tex handbandslip?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 december, 2015 vid 15:17

    Om vi istället går över till underhållsslipningen, dvs slipning efter en eller par dagars åkning. Hur gör Ni då? Meden kvar på trucken, motljus och bryne?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Slipa medar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.