Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Slipa medar

  • maglu

    Medlem
    2 januari, 2016 vid 15:41

    Det är så snabbt att skruva av mina så slipar oftast i riggen. Provade faktiskt göra ett litet verktyg med ett bryne och ett stöd som skulle hjälpa till att hålla 45 grader, för att kunna slipa med medarna kvar. Men blev aldrig riktigt bra. Men borde gå…ungefär som brynen till slalomskidor.

    Vindsökarn:
    Eftersom mina medar var laserskurna var radien redan där utifrån cad-ritning 🙂

  • vindsokaren

    Medlem
    2 januari, 2016 vid 21:20

    Jo skruvar ofta bort mederna och kollar medarna efter körning.sätter dom i skruv stycket och brynar med stort bryne för att hålla łättare i 45graders vinkel.
    Idag kunde jag konstatera att 75graders egg har bra glid i lättvind och -3.

  • trimmarn

    Medlem
    3 januari, 2016 vid 19:55

    Upp me bilder på jiggar och fixturer..

  • maglu

    Medlem
    13 januari, 2016 vid 10:06

    Min enkla slipfixtur för fil och bryne. Sätter båda medarna samtidigt och drar fast dem. Lite stöd så de ligger i samma position jämt.
    Hittade smidiga skuvar. Halva trägäng och halva för vingmutter, och insex i änden för att dra dit dem. Nån slags möbelmontage-skruv (eller?)

  • surfing_is_great

    Medlem
    14 januari, 2016 vid 18:38

    Jag har gjort såhär för den som föredrar metall!

    2 vinklar ditsvetsat på en plåtbit, bultarna är svetsade från baksidan så det bara är att muttra dit medarna

  • mrquality

    Medlem
    23 november, 2021 vid 20:13

    Kan någon ladda upp något bild av 45° slipad medar? Mina medar är inte vassa så kanske behöver slipa dem men är inte säker.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 december, 2021 vid 23:50

    Kan någon ladda upp något bild av 45° slipad medar? Mina medar är inte vassa så kanske behöver slipa dem men är inte säker.

    Glidet är vid sidan av parallelliteten det viktigaste du har när du är på isen. Därför är det väl nedlagd tid att putsa till medarna efter varje åkning. Man lär sig efterhand att göra det hyfsat snabbt. Teknikerna varierar liksom hjälpmedlen. Det funkar med bryne, diamantbryne, t o m sandpapper och våt-slippapper förstås. Klossen bör vara hård. Det funkar med metall men även med gummikloss.

  • mrquality

    Medlem
    19 december, 2021 vid 09:09

    Kan någon ladda upp något bild av 45° slipad medar? Mina medar är inte vassa så kanske behöver slipa dem men är inte säker.

    Glidet är vid sidan av parallelliteten det viktigaste du har när du är på isen. Därför är det väl nedlagd tid att putsa till medarna efter varje åkning. Man lär sig efterhand att göra det hyfsat snabbt. Teknikerna varierar liksom hjälpmedlen. Det funkar med bryne, diamantbryne, t o m sandpapper och våt-slippapper förstås. Klossen bör vara hård. Det funkar med metall men även med gummikloss.

    Tack för svaret , jag har faktiskt använt 2 olika bryne som jag bruka använda för kalibrera skjutmått och verkade fungerar bra.

    Attachment Image
Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Slipa medar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.