Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Små bubblor + små hål under bräda? varför??

  • Små bubblor + små hål under bräda? varför??

    Publicerad av mrquality på 15 april, 2017 vid 13:12



    Hej och glad påsk!!!
    Idag ändrade jag fotstoppar position och tänkte passa på putsa lite brädan, då upptäckte jag på undersidan att det finns ganska många små bubblor. Vet inte om är fel ytbehandling process från konstruktör eller något annat. min bräda står i förrådet, inomhus hela tiden och in på board bag öppet och temperatur i förrådet är runt 20 konstant. Samtidigt upptäckte ett små hål på vänstra sidan, kanske fick en liten smäll någon gång, men mellan utsidan(färgat sidan) och insidan(insidan av hål där jag ser glasfiber) finns det mellan rum. Skulle det inte vara fyllt hela vägen ut med material??Lite svårt att förklara men hoppas att ni förstår var jag menar.

    alltidxx svarade 6 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dendrite

    Medlem
    15 april, 2017 vid 13:23

    På andra bilden ser det ut som att brädan slagit emot något hårt, kanske en sten? Är lätt att det blir så. Bubblorna tror jag kan bildas om brädan förvaras fuktigt, men du skriver att du haft boardbagen öppen… kanske någon annan har en idé om hur bubblorna uppkommer?

  • sundheden

    Medlem
    15 april, 2017 vid 14:06

    Har du många kantstötningar så kan helt klart vatten ta sig in och du får fuktskador.
    Viktigt att ta brädan ur vattnet så fort som möjligt och laga alla eventuella skador när de uppstått.

  • the_novice

    Medlem
    15 april, 2017 vid 14:12

    Bubblorna ser ut som osmosis, dvs vatten tränger igenom färgen och gör en vatten-blåsa mellan färgen och underlaget. Detta kan hända när man förvarar en blöt bräda i bordbagen och vissa märken verkar vara känsligare än andra för detta.

    Kant-skadan bör väl lagas för inte brädan skall ta in vatten (lite svår att se hur djupt det är ifrån bilden) men det är inte den som har orsakat vatten-blåsorna.

  • mrquality

    Medlem
    15 april, 2017 vid 15:23

    Är inte hemma nu men minns det att är bara på en sida, hålet är inte så stor och djupet mellan utsidan och insidan är kanske halv centimeter. Fannnnnnn! Vad konstigt att jag har inte upptäckt samma dag, kanske hände när jag vindsurfade för 2 veckor sedan och det var is bitar i vatten . Kan det funka använda en sånt kompost? Jag har köpt för att limma fast en bom clip, men surfspot säljer även som lagning för skador i brädan.484b8d221dcf43e164604910ca4dd124.jpg

  • sundheden

    Medlem
    15 april, 2017 vid 15:29

    Har du fått in fukt i brädan är det bra att få ut den så den inte stängs in och orsakar mer skada.
    Jag är ingen expert i ämnet men varje ding är en potentiel skada som kan släppa in vatten.
    Jag är i alla fall nojig med den biten, jag har lyckligtvis bara en ding på min bräda vid nosen och även om den kanske inte släppte in något så placerade jag skadan nedåt och körde med en värmefläkt väldigt väldigt länge samt sen plasta jag igen med just det lagningskit som Surfspot säljer.

  • mrquality

    Medlem
    15 april, 2017 vid 22:09

    Brukar ni skruva bort skruven som sitter in slotbox? Jag har aldrig skruvat bort sen jag köpte, kanske ska man göra för att ta bort lite fuktighet/kondens då.och då??Iaf min bräda enligt Starboard väger 11.5 kg och jag har testat och våg visar 12.2kg med 4 strap på. Så utan straps kommer att vara ungefär 11.5. Då tror jag att har inte vatten in i brädan. Ska testa att ställa inomhus med varm fläckt 2-3 timme per dag😉

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 april, 2017 vid 05:17

    Du kommer inte att få ut någon fukt/kondens att tala om genom ett så litet hål, så inte värt besväret. Har den däremot tagit in vatten, ställ brädan med skadan nedåt och se om det kommer ut nåt.
    Gör det inte det, slipa lite lätt med sandpapper i skadan och lägg på lite epoxi. Ser inte ut att vara nåt allvarligt. Är det glasfiber på insidan/nere i hålet så verkar det som det av nån anledning blivit en blåsa i spacklet eller så har du slagit bort en bit spackel bara. Oavsett bör brädan vara tät.

  • mrquality

    Medlem
    18 april, 2017 vid 19:58

    Hej! Jag placerade brädan neråt 12 timmar och har inte fått ut en ända droppe. Nu har kört med varm fläckt 6 timmar 3 dagar i rad inomhus med en konstant temperatur runt 28.5 och många bubblorna har försvunnit.

  • faster

    Medlem
    15 maj, 2017 vid 11:22

    du behöver en avfuktare för att få ut eventuell fukt

  • jlhp

    Medlem
    15 maj, 2017 vid 13:07

    Här finns mycket matnyttigt (i alla fall fått intrycket att hon verkar veta vad hon pratar om) :

    http://boardlady.com/

  • mrquality

    Medlem
    16 maj, 2017 vid 18:33

    @faster 743872 wrote:

    du behöver en avfuktare för att få ut eventuell fukt

    Ja! Framförallt ska jag torka med en handduk efter jag har varit i vatten, nu som jag torka varje gång problemet uppstår inte

  • alltidxx

    Medlem
    17 maj, 2017 vid 18:43

    Jag har en liten sak som jag inte tror är så farligt men vad tror ni? Går att zooma.

    http://imgur.com/a/F1y8I

    (går inte posta bilder jag har försökt alla sätt)

    View post on imgur.com

  • raggarn

    Medlem
    17 maj, 2017 vid 18:59

    @Alltidxx 743902 wrote:

    Jag har en liten sak som jag inte tror är så farligt men vad tror ni? Går att zooma.

    http://imgur.com/a/F1y8I

    (går inte posta bilder jag har försökt alla sätt)

    måste fixas kolla här som sagt = http://boardlady.com/

    eller ännu bättre kolla här =

    https://www.youtube.com/watch?v=ORyfq2lihEw

    View post on imgur.com

  • billie

    Medlem
    17 maj, 2017 vid 21:20

    Den skadan måste åtgärdas, Men om du vill segla så laga med typ biltemas snabb epoxi eller liknande som torkar snabbt så att det inte kommer vatten in i brädan. Ett lager över duger bra.

  • alltidxx

    Medlem
    18 maj, 2017 vid 10:04

    Ok, tack jag gör så då,

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Små bubblor + små hål under bräda? varför??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.