Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Smal rätzer för lättvind runt 7 m/s

  • Smal rätzer för lättvind runt 7 m/s

    Publicerad av carl-r på 20 augusti, 2012 vid 17:02

    Jag letar efter en lättvindsslalom av äldre typ, ett spett. Jag tänker mig för vindar runt 7 m/s. Skall uteslutande seglas med ett Point-7 AC-1 7.9.
    Blåser det för lite för det så seglar jag formula.

    Jag seglar på en Sputnik 286, 116 liter, 58 cm bred. -94. 38 cm fena.
    http://hitthewave.files.wordpress.com/2011/03/f2-brochure-1994-1.jpg

    Den är supertrevlig i känslan. Men jag skulle gärna vilja kunna använda en aningens längre fena för att kryssa lite bättre. Jag tänker att nåt som kunde ta 42-44 cm slalomfena som mest kunde vara aningens mer lättplanat och lättkryssat.
    Egentligen klagar jag inte alls på planingsegenskaperna, eller kryssegenskaperna, men jag tänkte se om det finns nåt som är aningens bättre men som behåller samma känsla i seglingen.

    Jag har testat bland annat en ny JP Slalom, och även om den går som ett as så går den så platt, som en gocart nästan, och jag vill mer att det skall kännas som snowboard i lössnö.

    Sen gillar jag heller inte för tjocka brädor.

    Så jag undrar väl ungefär vilka brädor som var de mest lyckade de sista åren innan slalomplankorna blev bredare?
    Är det så enkelt som att det är F2 och Thommen, eller finns det Mistral och annat som går lika bra? Om jag skall rangordna egenskaper (utanför kraven ovan) så är det så här jag prioriterar:
    1. Topphastighet i stökigt vatten (halvvind och slör).
    2. Kryssegenskaper.
    3. Svängvillighet
    4. –

    Är det nån som har en sputnik 290 -95 eller -96 (fanns det senare?) så hojta till. På pappret borde det väl vara en bräda som passar mig?

    vindsokaren svarade 11 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • kinetic

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 17:23

    Copello gjorde grymma brädor 94/95. RRD hade väl oxå några lyckade modeller några år senare, tror de satsade rätt seriöst på “racing” prylar till o med -99. Fanatic Shark 286 (tror jag den hette!) är mer eller mindre en kopia på Copello 285, Sharken kom -95. Jag har svårt att tro att din Sputnik är märkbart sämre än de brädor jag nämnt. Kinetic hade oxå att “gäng” hel-lyckade brädor från -94 o några år framåt, har själv kvar en 272:a i garaget, om än lite “lagad” men fullt seglingsbar, synd att det är powerbox bara…

  • kinetic

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 17:43

    Eller vänta…Ser nu att du borde ha den “gamla” 285, trodde du hade Sputnik 285 PTE, en helt annan planka. Det förändrar saken, den “gamla” 285:an kom typ 93 innan “no-nose” revolutionen, en nyare “no-nose” planka lär skilja sig rätt mycket i egenskaperna. De brädor jag räknat upp i mitt förra inlägg är alla “no-nose” eller nyare.

  • andersbq

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 17:51

    Jag har en handgjord courseslalom från Guy Lilljegren, helkol och sandwich 280cm och 62 cm bred, tuttlebox, byggd för 7,8-8,3-segel och fena runt 38-42cm. Guy byggde den till sig själv -96. Om du är i mina krokar (TT) kan du testa den. Funkar det så kan du ge ett bud.

  • kapten-k

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 23:34

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=38798&title=bic-vivace-299-race-carbon-149l99&cat=12

    Kanske min gamla, den är från -98 och var nog den sista innan de blev breda, den var riktigt bred i aktern, Väldigt skön att köra på, 57cm bred. 1999 Var den utkonkurrerad av ala brädor som var 70-75cm breda.

    F2 thommen 305 var väldigt skön och mer klassisk shape, men den var ca 70cm bred.

  • sailortrash

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 16:44

    Seatrend? var de ngt lyckade…?

    jag har en som ligger och väntar på lite bättre teknik…54×276 typ

  • kinetic

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 17:39

    Trash: Seatrend hade några lyckade brädor, typ mellan 94-96 har jag för mig. Den du har är väl en 100 liters slalom variant med “no-nose”.

  • carl-r

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 21:58

    Förresten, hur är det med moderna brädor. Jag har ju bara testat några få och bara för att de inte var min kopp te kanske jag inte ska dra alla över en kam?

    Finns det nåt märke som har mindre go-cart-lik känsla? Det är nåt i 115 liter eller över som jag vill ha, och den skall seglas på fenan och vara väldigt känslig för vad man gör med vristerna.

    Anders: Jag tror inte att jag kommer att ha möjlighet att ta mig ner till TT i höst tyvärr.

  • mackee

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 04:52

    Det handlar även om att trimma in prylarna så dom flyger som bla hitta rätt mastfots placering, rätt storlek och typ av fena , stropp placering, bom höjd ,fot tryck mm .
    döm inte en bräda efter ett par gångers segling, ska man känna att den är dålig så fort måste det vara riktig skit
    Helt övertygad att du kommer vara mer nöjd med en modernare bräda

  • raggarn

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 07:58

    om du inte är helt addicted av den sista knopen på gpsen så ska du testa en Lorch Glider finns me olika volymer……..
    fick tag i en sån 125litare och shit va skön den är….jag tycker precis som du …dom breda plankorna går bort…dom jag testat iaf.
    att Lorchen gippar som en gud är ju ett extra plus
    kan lägga in Hifly bland övriga nämda spett dom röda RC, vill minnas att Lorch hade ett finger med i shapen
    och C.Rappe körde såna custom i Världscuppen

  • kinetic

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 09:01

    CarlR: Jag gillar inte heller såna där “superbreda” plankor. Men faktum är att jag kommer mycket bra överens med min Formula (F2 FX IV från -08). Tycker att de nya Mistral-plankorna ser rätt moderata ut i shapen, men de lär kosta…

  • rasmus_w

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 11:06

    Jag har för mig att Björn Dunkerbeck sa i någon intervju för något år sedan att dagens slalombrädor var väldigt lika 90-talsbrädorna i shapen, det var egentligen bara dagens betydligt kortare nos som gjorde att de såg väldigt platta ut.

    Om det är så, handlar det kanske mest om att dina 90-talare seglar ungefär som en betydligt mindre modern bräda.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • glader

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 21:31

    Carl: Jag tycker att du skall köpa (eller testa) Carbon Art. Har provat ganska mycket brädor senaste åren och jag tycker att CarbonArt slalom är i en klass för sig. Har hört väldigt många som tyckt att CarbonArt är de bästa brädor de någonsin provat. Idag var det två topp-race:are från 90-talet som testade min och gillade den skarpt. Den som testat CarbonArt och inte gillat dem får väl protestera här.

    CA är väldigt snabba samtidigt som de är extremt snälla. De är också relativt smala och långa för sin volym vilket du verkar gilla. De gippar i en klass för sig och går väldigt lugnt i chop. Några av de kortare och bredare brädor jag kört (som t.ex. Tabou Manta) har förvisso varit väldigt fina och gått väldigt bra, men de är mycket svårare. Jag tror att om man är en väldigt flitig surfare och har mycket bra trim så flyger man över chop och planar genom gipparna – så var mina bästa stunder med dem. Är man dock mer medioker eller dåligt intrimmad så är denna typ mycket känsligare och upplevs som bångstyriga och studsiga i gippen – så var mina sämsta stunder med dem. Samma sak när man blir trött, då ramlar allt ihop snabbare.

    Summa summarum: Testa en CarbonArt. Skulle verkligen förvåna mig om du inte gillar dem skarpt och får dig att byta syn på moderna brädor.

  • kinetic

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 22:08

    CarlR: Förvisso ingen CA men iaf…Jag kan låna ut min “gamla” Speed/Slalom eftersom jag numer kör på “MK 2” av samma bräda (några få ändringar i shapen). Den är förvisso ca 245*58 med ca 105 liter men den är av det “snittet” som jag tror du “gillar”. Jag kan lämna av plankan längs vägen ner mot skåne nästa gång ni verkar få en rimlig prog i Norrköping så kan du testa liiite. Den är lättkörd, går som en “raket” med 7.9!
    MK 2 varianten är ett litet “experiment” dels med vad gäller scoop/rocker, förutom att stropparna är grymt mycket rail-placerade:). “MK 1” är snällare i dessa avseenden, men det verkar som om tvåan är ännu snabbare, senast jag var i “dammen” (dålig med vind) så hade jag sällskap av en annan seglare som körde JP Speed 50 med 7.0, jag körde MK 2 med 7.9. Han var drygt en halv knop snabbare i toppfart, i regel är jag minst 4 knop långsammare*haha*
    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=2&val=39781

  • vindsokaren

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 20:47

    Dom som kört mycket med dom gamla nonose brädorna tycker dom är enkla att köra på .
    Men dom som bara kört brett verkar ha det svårt med dom smala brädorna.
    Brukar lufta min copello 285 120lit ett par gånger per år.
    Hade för lång fena i början men provade att slipa ner den.Gick bättre med ca 34cm.
    Hmm nu vart jag lite sugen!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Smal rätzer för lättvind runt 7 m/s

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.