Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Snart drar bygget igång….

  • Snart drar bygget igång….

    Publicerad av ozkar på 9 januari, 2009 vid 18:30

    Har en Volkswagen Transporter 2.5 TDI -97 korta modellen..

    Nui vår ska jag börja inreda den i skåpet, vill ha tips, råda, idéer på smart lösningar på förvaring. Vad man ska ha med vad som är onödigt. Har planer på att ha kyl i någon som har erfarenhet av det?? Jag å tjejen ska kunna övernatta i de, sov möjligheter …

    bilder ritningar skisser är varmt välkommet..

    // Ozkar

    ozkar svarade 6 år, 10 månader sedan 42 Medlemmar · 306 Svar
  • 306 Svar
  • getwet

    Medlem
    12 januari, 2009 vid 16:37

    Kylskåp/box samt värme i bussen är bland dom viktigaste sakerna som finns anser jag efter att ha camperat i min egen buss sedan 1983. Värmen för att det är fan så mycket behagligare oavsett årstid, ens respektive får en betydligt större acceptans att dra iväg på resor även under vår o höst.

    Kylan därför att man kan stå på samma plats i flera dagar utan att dagligen behöva skaffa färskvaror, blir betydligt billigare och har man hittat det där guldstället vill man gärna inte lämna det.

    Tips om värme:
    Leta efter beggade båtvärmare med luftburen värme. Dessa är extremt elsnåla och drivs med fotogen. Den som vi har kan stå påslagen i flera dygn utan att tömma förbrukningsbatteriet. De minsta modellerna räcker bra för våra bussar men se till att den är justerbar i temperaturen. Lätt att montera in, billig i drift och det enda som är lite bökigt är dragningen av skorstenen. I gengäld får du torr, varm och skön luft inne i bussen hela natten lång…..

    Kylskåp eller box är en fråga om plats och tycke. Själva kör vi med skåp eftersom vår inredning klarar av det utrymmesmässigt. Min absoluta rekommendation här är att skaffa en kyl med gasol/12V/220V. Om man bara begränsar sig till el så blir man också kraftig begränsad i antal dagar ute utan laddning, eller rättare sagt timmar utan laddning. De flesta billiga boxar drar idag ca 4ah vilket är på tok för mycket, efter bara några timmar så börjar energin att sina i batteriet.
    Det finns kylar/boxar som drar betydligt mindre men då är också prislappen mer eller mindre uppe på samma nivå som en gasolkyl. Med gasolen kan du stå still i flera veckor om du så vill.

    Ytterligare tips är dubbla batterier, en till start och ett förbrukningsbatteri samt en solcell på taket som underhållsladdar ditt förbrbatt.
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med inredningstips eftersom vår buss är av en helt annan modell än din. Men det finns gott om andra surfers här inne på konfen som säkerligen har bilder påsina jolkor.

    Om du är intresserad av en kyl så bytte vi vår gamla 30liters gasol/220v till ett nytt 60liters 2008. Vi har numera ett 30 liters stående till ingen nytta, dock av äldre modell (mitten av 80 talet) men fullt fungerande för en billig penning.
    Om du istället är intresserad av ett nytt så är min fru återförsäljare på bla gasolkylskåp, går att få för en bra peng via henne istället för butik om du är intresserad av det. http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Konsumentprodukter/

  • ozkar

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 15:54

    Tack för råden, värmare ska jag fundera på, de är bara de att ha fotogen inne i bilen är de så bra?
    Jag ar tänkt ha kylskåp de får ta den plats de tar, jag ska kolla på din länk lite mer. Har annars en kompis som jobbar på hjertmans å de har ju ordentliga saker. Min bil har redan två batterier men vet inte varför tror de är får de är en disel å behöver kanske behöver lite extra kraft. Eller är de någon som vet varför de har två batterier ett vid motor och under förarstolen?? jaja de va ett litet sido spår tillbaka till saken jag ska ta ett tredje batteri i min bil som jag kommer ha bak i skåpet som kommer stöd laddas av solcell på taket som va din tanke med. Hade tänk att ha två system batteriet system sedan ska jag kan gå över till fast ström om jag står så till med bilen att jag kan koppla in de.
    Hur läser du till lagning av mat å så ? uppvärmning av mat ??

    //Ozkar

    @getwet 525159 wrote:

    Kylskåp/box samt värme i bussen är bland dom viktigaste sakerna som finns anser jag efter att ha camperat i min egen buss sedan 1983. Värmen för att det är fan så mycket behagligare oavsett årstid, ens respektive får en betydligt större acceptans att dra iväg på resor även under vår o höst.

    Kylan därför att man kan stå på samma plats i flera dagar utan att dagligen behöva skaffa färskvaror, blir betydligt billigare och har man hittat det där guldstället vill man gärna inte lämna det.

    Tips om värme:
    Leta efter beggade båtvärmare med luftburen värme. Dessa är extremt elsnåla och drivs med fotogen. Den som vi har kan stå påslagen i flera dygn utan att tömma förbrukningsbatteriet. De minsta modellerna räcker bra för våra bussar men se till att den är justerbar i temperaturen. Lätt att montera in, billig i drift och det enda som är lite bökigt är dragningen av skorstenen. I gengäld får du torr, varm och skön luft inne i bussen hela natten lång…..

    Kylskåp eller box är en fråga om plats och tycke. Själva kör vi med skåp eftersom vår inredning klarar av det utrymmesmässigt. Min absoluta rekommendation här är att skaffa en kyl med gasol/12V/220V. Om man bara begränsar sig till el så blir man också kraftig begränsad i antal dagar ute utan laddning, eller rättare sagt timmar utan laddning. De flesta billiga boxar drar idag ca 4ah vilket är på tok för mycket, efter bara några timmar så börjar energin att sina i batteriet.
    Det finns kylar/boxar som drar betydligt mindre men då är också prislappen mer eller mindre uppe på samma nivå som en gasolkyl. Med gasolen kan du stå still i flera veckor om du så vill.

    Ytterligare tips är dubbla batterier, en till start och ett förbrukningsbatteri samt en solcell på taket som underhållsladdar ditt förbrbatt.
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med inredningstips eftersom vår buss är av en helt annan modell än din. Men det finns gott om andra surfers här inne på konfen som säkerligen har bilder påsina jolkor.

    Om du är intresserad av en kyl så bytte vi vår gamla 30liters gasol/220v till ett nytt 60liters 2008. Vi har numera ett 30 liters stående till ingen nytta, dock av äldre modell (mitten av 80 talet) men fullt fungerande för en billig penning.
    Om du istället är intresserad av ett nytt så är min fru återförsäljare på bla gasolkylskåp, går att få för en bra peng via henne istället för butik om du är intresserad av det. http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Konsumentprodukter/

  • fastforward

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 16:59

    Ska du ha fast inredning och regga om till husbil eller ska du slita ut inredningen inför varje besiktning?

  • getwet

    Medlem
    17 januari, 2009 vid 07:52

    Vi har ett fast monterat gasolkök med två “plattor” ihopkopplat med diskho samt rinnande vatten för köksbestyren inuti bussen. Har även en mindre enklare modell av portabelt gasolkök från Biltema som vi använder för att laga mat utomhus när det är bättre/skönare att göra det, samt en webergrill som används flitigt.

    Att använda fotogen i bussen är inte farligare än i båten, det finns hundratusentals sådana värmare i båtar………Och dom är idiotsäkra, stängs av om något är fel, det enda som är farligt är egentligen avgaserna men är skorstenen rätt monterad så är det iinga som helst problem. Observera att förbränningsluften tas utifrån i en yttre slang runt avgasslangen så även det problemet är ur världen.
    Bränslet är av samma typ som man använder till ljuslyktor och fotogenlyktor, sådan som inte ryker. Finns för en billig peng på Biltema.

    Att din bil har två batterier beror nog på att man monterat in ett ytterligare av någon anledning. Kanske man bott i den tidigare?
    Normalt så använder man bara ett batteri även i en diesel men ett batteri med lite mer ah samt en generator med mer tryck i kontra en bensinbil.
    Kontrollera om det batteriet som är under stolen laddas när motorn är igång, om så är fallet så slipper du en arbetsuppgift iaf. Sen återstår det bara att kontrollera hur det är kopplat.

    Tror inte att du behöver ha ett tredje batteri där bak, bättre då att utnyttja den du nu har under sätet och underhållsladda den med solcellen.

  • ozkar

    Medlem
    29 januari, 2009 vid 15:49

    Kyl och solcell köper jag nästa vecka men letar fortfarande efter fotogen värmare, Dieselvärmare är inget alternativ eller ? Getwet kan du ta bilder på din buss och speciellt fotogen väramare installationen skulle vara kul och se mera vad jag ska leta efter för typ storlek å så vidare.

    Tack på förhand

    //Ozkar

  • mattias-j

    Medlem
    1 februari, 2009 vid 16:34
    Ozkar;527906 wrote:
    Kyl och solcell köper jag nästa vecka men letar fortfarande efter fotogen värmare, Dieselvärmare är inget alternativ eller ? Getwet kan du ta bilder på din buss och speciellt fotogen väramare installationen skulle vara kul och se mera vad jag ska leta efter för typ storlek å så vidare.

    Tack på förhand

    //Ozkar

    Har ju ingen surfbuss längre, men jag har hållit på mycket med båtar. Wallas har en spis/värmare som är kombinerad. Tror dessutom att den finns med dieseldrift. Man sätter då bara en “snorkel” på vanliga tanken. Värmaren fungerar så att man drar på spisen, som har ett värmelock. I värmelocket sitter en fläkt som sprider värmen. Drar väldigt lite ström. Och spisen fungerar som en spis…

    http://www.wallas.fi/default.asp?id=i11pipftivp

    Jag har installerat sådana spisar/värmare i båtar upp till 25 fot, och det fungerar riktigt bra. Håller med Getwet, finns inget som en varm torr buss när man ska sova.

    När du köper kylskåp, så tänk på att separera batteribanken! Jobbigt att springa igång bussen bara för att ölen ska vara skitkall, eller kanske inte!!?? Köp en laddfördelare, lägg startbatteri på en “egen” lina och sedan förbrukning separat. Då slipper du detta problem. Solcellen behöver en regulator, så du inte överladdar och “spränger” dina batterier. Detta visste du kanske men tänkte bara i fall att..

    /Mattias

  • ozkar

    Medlem
    1 februari, 2009 vid 22:19

    @Mattias J 528270 wrote:

    Har ju ingen surfbuss längre, men jag har hållit på mycket med båtar. Wallas har en spis/värmare som är kombinerad. Tror dessutom att den finns med dieseldrift. Man sätter då bara en “snorkel” på vanliga tanken. Värmaren fungerar så att man drar på spisen, som har ett värmelock. I värmelocket sitter en fläkt som sprider värmen. Drar väldigt lite ström. Och spisen fungerar som en spis…

    http://www.wallas.fi/default.asp?id=i11pipftivp

    Jag har installerat sådana spisar/värmare i båtar upp till 25 fot, och det fungerar riktigt bra. Håller med Getwet, finns inget som en varm torr buss när man ska sova.

    När du köper kylskåp, så tänk på att separera batteribanken! Jobbigt att springa igång bussen bara för att ölen ska vara skitkall, eller kanske inte!!?? Köp en laddfördelare, lägg startbatteri på en “egen” lina och sedan förbrukning separat. Då slipper du detta problem. Solcellen behöver en regulator, så du inte överladdar och “spränger” dina batterier. Detta visste du kanske men tänkte bara i fall att..

    /Mattias

    Ja jag har redan köpte gasolkök så är inte sugen på att köpa ett nytt med kombinerad värmre fast de låter sjukt smidigt, men tänkte på militären kanske säljer ut något man skulle kunna ha användning av men de är la bara vedeltat 😛 är man inte så sugen på hehe. Värmare står kvar på listan som behöver köpas.

    Som du säger att man måste separera batterierna hade jag tänkt att solcellerna får bara tillgång att ladda start batteriet men inte tå för annan förbrukning. Köper allt detta nu på tisdag på Hjertmans så vet man att de är riktiga saker.

    Bygget inne i bussen kommer dra igång när jag har köpt de systemen som jag ska ha vill ha allt så jag vet hur jag ska lägga upp de. Men har ett par riktigt bra idéer på lösningar.

    Måste ju finns flera som har eller ska inreda i sina bilar lite bilder nu så man får lite att fundera över hur man ska gå till väga.
    // Ozkar

  • getwet

    Medlem
    4 februari, 2009 vid 16:21

    @Ozkar 527906 wrote:

    Kyl och solcell köper jag nästa vecka men letar fortfarande efter fotogen värmare, Dieselvärmare är inget alternativ eller ? Getwet kan du ta bilder på din buss och speciellt fotogen väramare installationen skulle vara kul och se mera vad jag ska leta efter för typ storlek å så vidare.

    Tack på förhand

    //Ozkar

    Om några dagar kan jag ett par bilder och visa dig.

  • ozkar

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 22:09

    Getwet.. vad tror du om denna ?? http://www.blocket.se/vi/19961681.htm?ca=11_s

    Rimligt pris de andra jag hittar du är de nytt men de går ju på 6000kr minst

    //Ozkar

  • getwet

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 06:51

    Absolut inte, livsfarligt att ha en syreförbrukare inne i bussen.

  • ozkar

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 16:07

    @getwet 529399 wrote:

    Absolut inte, livsfarligt att ha en syreförbrukare inne i bussen.

    hehe joo de kan ju va bra att ha en som tar syre ute från hehe 😛

  • ozkar

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 18:35

    Nu har jag gjort en del inköp som jag behöver för att inreda min buss.

    -Kyl 32liter
    -Solcell 54W
    -Regulator som optimerar laddningen
    -Stuvfacks luckor
    -Två vajrar
    -Kök
    -Gasol anslutning
    -lite mässings beslag
    -Ventiler

    De som mer stå på inköps listan är skotskenor och beslag eller något liknade, de ska jag ha till ställen för att ha brädorna och seglerna i. Målsättningen med bygget är att jag ska kunna ta ut eller kunna fälla ihop en del av inredningen för att kunna använda bussens last utrymme som vanligt. För att kunna göra deta måste jag använda mig en del skotskenor.
    Något annat som står på inköps listan är Värmare men jag kommer lämna plast till den å installera den i efterhand när pengar finnes.

  • svenne

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 19:18

    Skotskenor, både tungt och dyrt. Igus har massor av alternativ som jag tror att du har nytta av. Ta en titt på deras Drylin-produkter.
    http://www.igus.de/default.asp?PAGE=61&STAT=SE

  • ozkar

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 20:40

    @Svenne 530532 wrote:

    Skotskenor, både tungt och dyrt. Igus har massor av alternativ som jag tror att du har nytta av. Ta en titt på deras Drylin-produkter.
    http://www.igus.de/default.asp?PAGE=61&STAT=SE

    Ja de är ju rätt dyra men är de så tunga. Kolla lite på Igus hemsida de värkar ha rätt bra saker men de är ju en djungel att hitta de man ska ha.

    //Ozkar

  • getwet

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 15:32

    Tänk på att när du monterar in gasolköket så gör det med lite eftertanke. Annars blir det ett djävla hugg på bilprovningen såvida du inte hart för avsikt att regga den med gasolutrustning i.

    Följ alla dom restriktioner som gäller för gasol i bil.
    Ett litet tips här nu i all välmening:
    Montera in köket och gasolen så att det går lätt och spårlöst förbi att det sitter en sådan i bussen. En gång om året åker den ut och sedan in igen, du hajjar va?

    Ska ut och fota min värmarinstallation som jag lovade, hörs snart….

Sida 1 av 21

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Snart drar bygget igång….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.